Objective: This study was conducted to determine the entrepreneurial characteristics of Sivas Cumhuriyet University Health Services Vocational School students.
Method: The research was planned in descriptive design. The population of the study consisted of all students studying at Sivas Cumhuriyet University Vocational School of Health Services, and the sample consisted of 391 students who agreed to participate in the study. Participant Evaluation Form and Entrepreneurial Feelings and Entrepreneurial Potential Scale, which were prepared in line with the literature and aimed to determine the socio-demographic characteristics of the students, were used to collect the data. The necessary legal and ethical permissions were obtained for the implementation of the research, and the study was completed with the online survey method.
Results: 391 students participated in the study, the data were entered into the SPSS 23.0 package program and statistical analyzes were made. It was seen that the vast majority (75.7%) of the 391 students participating in the study were female, between the ages of 20-22 (69.8), first-year students (70.1) and chose the department they studied voluntarily (86.7%). Considering the entrepreneurship scores of the students, they got a scale score of 91.50±16.73 and a scale score of 29.07±6.55 in the Entrepreneurship Potential sub-dimension.
Conclusion: In line with the results determined that the entrepreneurial characteristics of the students and their potential are high, it is thought that the high entrepreneurship characteristics of the students studying in different departments in the field of health can increase the quality of health services, gain new perspectives in the field of care and strengthen the patient-health worker relations.
Amaç: Bu çalışma Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik özelliklerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı desende planlandı. Araştırmanın evrenini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören tüm öğrenciler, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 391 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında, literatür doğrultusunda hazırlanan ve öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirlemeyi amaçlayan Katılımcı Değerlendirme Formu ve Girişimcilik Hisleri ve Girişimcilik Potansiyeli Ölçeği kullanıldı. Araştırmanın uygulanabilmesi için gerekli yasal ve etik izinler alınıp, online anket uygulama yöntemiyle çalışma tamamlandı.
Bulgular: Çalışmaya 391 öğrenci katılım gösterdi, veriler SPSS 23.0 paket programa girilerek, istatistiksel analizler yapıldı. Çalışmaya katılan 391 öğrenciden büyük çoğunluğunun (%75.7) kadın, 20-22 yaş aralığında (69.8), birinci sınıf öğrencisi (70.1) ve okuduğu bölümü kendi isteğiyle seçtiği (%86.7) görüldü. Öğrencilerin girişimcilik puanlarına bakıldığında, 91.50±16.73 ölçek puanı ve Girişimcilik Potansiyeli alt boyutunda ise 29.07±6.55 ölçek puanı aldıkları görüldü.
Sonuç: Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve potansiyellerinin yüksek olduğu belirlenen sonuçlar doğrultusunda, sağlık alanında farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin yüksek olmasının sağlık hizmetlerinin kalitesini artırabileceği, bakım alanına yeni bakış açıları kazandırabileceği ve hasta-sağlık çalışanı ilişkilerini kuvvetlendirebileceği düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.