Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF ENTREPRENEURSHIP CHARACTERISTICS OF HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 199 - 203, 31.12.2022
https://doi.org/10.52831/kjhs.1141959

Öz

Objective: This study was conducted to determine the entrepreneurial characteristics of Sivas Cumhuriyet University Health Services Vocational School students.
Method: The research was planned in descriptive design. The population of the study consisted of all students studying at Sivas Cumhuriyet University Vocational School of Health Services, and the sample consisted of 391 students who agreed to participate in the study. Participant Evaluation Form and Entrepreneurial Feelings and Entrepreneurial Potential Scale, which were prepared in line with the literature and aimed to determine the socio-demographic characteristics of the students, were used to collect the data. The necessary legal and ethical permissions were obtained for the implementation of the research, and the study was completed with the online survey method.
Results: 391 students participated in the study, the data were entered into the SPSS 23.0 package program and statistical analyzes were made. It was seen that the vast majority (75.7%) of the 391 students participating in the study were female, between the ages of 20-22 (69.8), first-year students (70.1) and chose the department they studied voluntarily (86.7%). Considering the entrepreneurship scores of the students, they got a scale score of 91.50±16.73 and a scale score of 29.07±6.55 in the Entrepreneurship Potential sub-dimension.
Conclusion: In line with the results determined that the entrepreneurial characteristics of the students and their potential are high, it is thought that the high entrepreneurship characteristics of the students studying in different departments in the field of health can increase the quality of health services, gain new perspectives in the field of care and strengthen the patient-health worker relations.

Kaynakça

  • Timmons JA. New Venture Creation, Entrepreneurship in the 1990s, 6th ed. Boston, McGraw Hill Press; 2004;5-12.
  • Sarıoğlu A. Bireysel Yenilikçilik Ölçeğinin hemşirelikte geçerlik ve güvenirliği. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2014.
  • Döm, S. Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Ankara: Detay Yayıncılık; 2012.
  • Küçük O. Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi, 7. baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2014;26-30.
  • Akyurt N. Sağlık kuruluşlarında kalite ve akreditasyon yönetimi. Lambert Academic Publishing; 2017.
  • Aytaç Ö, İlhan S. girişimcilik ve girişimci kültür: sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2007;18:101-121.
  • Ökem G. Türkiyenin AB’ye üyelik sürecinde sağlıkta inovasyon TÜSİAD-t/2011/02/511, 2011; İstanbul.
  • Roncon PF, Munhoz S. Do nursing students have entrepreuner profile? Rev Bras Enferm. 2009;62:695-700.
  • Pan VL, Akay C. Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA Education Sciences. 2015;9:125-38.
  • Salminen L, Lindberg E, Gustafsson M-L, Heinonen J, Leino-Kilpi H. Entrepreneurship education in health care education. Education Research International. 2014:1-8.
  • Burns P. Entrepreneurship and Small Business. Palgrave; 2016.
  • Damanpour F, Wishnevsky DJ. Research on innovation in organizations: distinguishing innovation-generating form innovation adopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management. 2006;23:269-291.
  • Gemlik N, Kiraç R. Sağlık yönetimi öğrencilerinin girişimcilik özellikleri üzerine bir araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2013;3:163-70.
  • Salik N, Kaygın E. Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;13(1):145-168.
  • Saunders L, Thornill, Research methods for business students. Second Ed. Prebtice-Hall inc; 2000. Hisrich RD. Peters M. Entrepreneurship, McGraw-Hill Higher; 2002.
  • Bahar A, Kocaçal E, Arslan M, İnem AB, Çimen ZS. Hemşirelik öğrencilerinde girişimcilik düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;3:529-534.
  • Söyler S, Çavmak D. Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin değerlendirilmesi: bir alan araştırması. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences. 2018;4(1):8-26.
  • Naktiyok A, Timuroğlu MK. Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2009;23(3):85-103.
  • Abishov N, Yılmaz Y, Seydinbekuli D. Üniversite son sınıf öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinde ailesel özelliklerin etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2015;3(6):43-53.
  • Çelik A, İnce M, Bozyiğit S. Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014;7(3):113-124.
  • Doğan E. The Role of National culture on entrepreneurship: an assessment on the entrepreneurial culture of Turkey. Social Sciences Research Journal. 2016;5(1);98-110.
  • Lawan UM, Envuladu EA, Mohammad A, Wali NY, Mahmoud HM. Perceptions and attitude towards entrepreneurship education programme and employment ambitions of final year undergraduate students in Kano, Northern Nigeria. Int J Educ Res. 2015;3(11):229-242.

SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK ÖZELLİKLERİNİN BELİRLENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 3 Sayı: 3, 199 - 203, 31.12.2022
https://doi.org/10.52831/kjhs.1141959

Öz

Amaç: Bu çalışma Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu öğrencilerinin girişimcilik özelliklerini belirlemek amacıyla yapıldı.
Yöntem: Araştırma tanımlayıcı desende planlandı. Araştırmanın evrenini Sivas Cumhuriyet Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulunda öğrenim gören tüm öğrenciler, örneklemini ise çalışmaya katılmayı kabul eden 391 öğrenci oluşturdu. Verilerin toplanmasında, literatür doğrultusunda hazırlanan ve öğrencilerin sosyo-demografik özelliklerini belirlemeyi amaçlayan Katılımcı Değerlendirme Formu ve Girişimcilik Hisleri ve Girişimcilik Potansiyeli Ölçeği kullanıldı. Araştırmanın uygulanabilmesi için gerekli yasal ve etik izinler alınıp, online anket uygulama yöntemiyle çalışma tamamlandı.
Bulgular: Çalışmaya 391 öğrenci katılım gösterdi, veriler SPSS 23.0 paket programa girilerek, istatistiksel analizler yapıldı. Çalışmaya katılan 391 öğrenciden büyük çoğunluğunun (%75.7) kadın, 20-22 yaş aralığında (69.8), birinci sınıf öğrencisi (70.1) ve okuduğu bölümü kendi isteğiyle seçtiği (%86.7) görüldü. Öğrencilerin girişimcilik puanlarına bakıldığında, 91.50±16.73 ölçek puanı ve Girişimcilik Potansiyeli alt boyutunda ise 29.07±6.55 ölçek puanı aldıkları görüldü.
Sonuç: Öğrencilerin girişimcilik özellikleri ve potansiyellerinin yüksek olduğu belirlenen sonuçlar doğrultusunda, sağlık alanında farklı bölümlerde okuyan öğrencilerin girişimcilik özelliklerinin yüksek olmasının sağlık hizmetlerinin kalitesini artırabileceği, bakım alanına yeni bakış açıları kazandırabileceği ve hasta-sağlık çalışanı ilişkilerini kuvvetlendirebileceği düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Timmons JA. New Venture Creation, Entrepreneurship in the 1990s, 6th ed. Boston, McGraw Hill Press; 2004;5-12.
  • Sarıoğlu A. Bireysel Yenilikçilik Ölçeğinin hemşirelikte geçerlik ve güvenirliği. Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi, 2014.
  • Döm, S. Girişimcilik ve küçük işletme yöneticiliği. Ankara: Detay Yayıncılık; 2012.
  • Küçük O. Girişimcilik ve küçük işletme yönetimi, 7. baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık; 2014;26-30.
  • Akyurt N. Sağlık kuruluşlarında kalite ve akreditasyon yönetimi. Lambert Academic Publishing; 2017.
  • Aytaç Ö, İlhan S. girişimcilik ve girişimci kültür: sosyolojik bir perspektif. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2007;18:101-121.
  • Ökem G. Türkiyenin AB’ye üyelik sürecinde sağlıkta inovasyon TÜSİAD-t/2011/02/511, 2011; İstanbul.
  • Roncon PF, Munhoz S. Do nursing students have entrepreuner profile? Rev Bras Enferm. 2009;62:695-700.
  • Pan VL, Akay C. Eğitim fakültesi öğrencilerinin girişimcilik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. NWSA Education Sciences. 2015;9:125-38.
  • Salminen L, Lindberg E, Gustafsson M-L, Heinonen J, Leino-Kilpi H. Entrepreneurship education in health care education. Education Research International. 2014:1-8.
  • Burns P. Entrepreneurship and Small Business. Palgrave; 2016.
  • Damanpour F, Wishnevsky DJ. Research on innovation in organizations: distinguishing innovation-generating form innovation adopting organizations. Journal of Engineering and Technology Management. 2006;23:269-291.
  • Gemlik N, Kiraç R. Sağlık yönetimi öğrencilerinin girişimcilik özellikleri üzerine bir araştırma. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2013;3:163-70.
  • Salik N, Kaygın E. Demografik değişkenler açısından üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi: Kafkas Üniversitesi örneği. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi. 2016;13(1):145-168.
  • Saunders L, Thornill, Research methods for business students. Second Ed. Prebtice-Hall inc; 2000. Hisrich RD. Peters M. Entrepreneurship, McGraw-Hill Higher; 2002.
  • Bahar A, Kocaçal E, Arslan M, İnem AB, Çimen ZS. Hemşirelik öğrencilerinde girişimcilik düzeyi ve etkileyen faktörlerin belirlenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2019;3:529-534.
  • Söyler S, Çavmak D. Sağlık alanında öğrenim gören üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin değerlendirilmesi: bir alan araştırması. International Anatolia Academic Online Journal Health Sciences. 2018;4(1):8-26.
  • Naktiyok A, Timuroğlu MK. Öğrencilerin motivasyonel değerlerinin girişimcilik niyetleri üzerine etkisi ve bir uygulama. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2009;23(3):85-103.
  • Abishov N, Yılmaz Y, Seydinbekuli D. Üniversite son sınıf öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinde ailesel özelliklerin etkisi. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi. 2015;3(6):43-53.
  • Çelik A, İnce M, Bozyiğit S. Üniversite öğrencilerinin girişimcilik niyetlerini etkileyen ailesel faktörleri belirlemeye yönelik bir çalışma. Ömer Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014;7(3):113-124.
  • Doğan E. The Role of National culture on entrepreneurship: an assessment on the entrepreneurial culture of Turkey. Social Sciences Research Journal. 2016;5(1);98-110.
  • Lawan UM, Envuladu EA, Mohammad A, Wali NY, Mahmoud HM. Perceptions and attitude towards entrepreneurship education programme and employment ambitions of final year undergraduate students in Kano, Northern Nigeria. Int J Educ Res. 2015;3(11):229-242.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatma Hastaoğlu 0000-0001-8929-2860

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 26 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 3 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Hastaoğlu F. SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN GİRİŞİMCİLİK ÖZELLİKLERİNİN BELİRLENMESİ. Karya J Health Sci. 2022;3(3):199-203.