Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bir Uçağın Burun İniş Takımı Parçasının Yapısal Analizi ve Malzeme Seçimi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 2, 160 - 172
https://doi.org/10.34186/klujes.1500492

Öz

Bir hava aracının iniş takımı en önemli parçalarından birisidir. Uçağın iniş anında uçak üzerindeki yükleri dengelemesi, tekerleri aracılığıyla darbeleri sönümleyip, uçağın güvenli bir şekilde yere inip taksi yapabilmesi için gerekli görev elemanlarının başında gelmektedir. İniş takımları bir uçağın ömrü boyunda en çok yüke maruz kalacak parçalarından birisidir. Düşük hacim, yüksek dayanım, uzun ömür ve iyi performans sağlayabilmesi için doğru analiz edilmiş ve tasarlanmış olması gerekmektedir. İniş takımları burun iniş takımı ve ana iniş takımları olmak üzere ikiye ayrılır. İniş takımları tipine göre farklı alt parçalardan meydana gelmektedir. Bu çalışmada CATIA V5 programında tasarlanan burun iniş takımı parçalarından olan tork iletim parçası için farklı malzemelerdeki dayanımı hesaplanan yükler ile analiz edilmiş olup sonuçlardaki farklılıklar incelenmiştir. ANSYS Workbench programında tamamlanan analiz çalışmasında farklı malzemeler kullanıldığında oluşan gerilme ve deformasyon sonuçları karşılaştırılarak tasarım için uygun olan malzemeler belirlenmiştir. Analizlerde PH13-7 Mo çeliği, Titanyum Ti-6Al-4V, Alüminyum 7075 alaşımı, 15-5 PH çeliği ve AISI 4340 çelik malzemeleri kullanılarak elde edilen sonuçlardaki deformasyon ve gerilme değerleri incelenmiştir.

Kaynakça

  • Aydın, G. (2023). Bir savaş uçağının burun iniş takımı yapısal analizi. İTÜ Uçak ve Uzay Mühendisliği.
  • Aydın, G., & Ozkol, I. (2022). Structural Analysis of the Nose Landing Gear of a Fighter Aircraft. European Journal of Science and Technology, (43), 126-135.
  • Aircraft Materials. (2021). 15-5PH. https://www.aircraftmaterials.com/data/alstst/ams5659.html. Erişim Tarihî: 01.06.2024
  • Currey, N. S. (1988). Aircraft landing gear design: principles and practices. American Institute of Aeronautics and Astronautics.
  • Güler, M., & Şen, S. (2016). Sonlu Elemanlar Yöntemi Hakkında Genel Bilgiler. Ordu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 5(1), 56-66.
  • Mair, H. U. (1996). Advanced materials in aerospace. Springer.
  • Raymer, D. P. (2012). Aircraft design: A conceptual approach (5th ed.). American Institute of Aeronautics and Astronautics.
  • Caputo, F., De Luca, A., Greco, A., Marro, A., Apicella, A., Sepe, R. & Armentani, E. (2018). Established numerical techniques for the structural analysis of a regional aircraft landing gear. Advances in Materials Science and Engineering. Hindawi
  • Raju, M.M., Patan, S. (2017). Design and strength analysis of nose landing gear. International Journal and Magazine of Engineering, Technology, Management and Research, 04, 71-750.
  • Smith, J., & Johnson, M. (2021). Fatigue Analysis of Torque Link in Landing Gear. Journal of Aircraft Engineering, 45(3), 233-245. https://doi.org/10.2514/1.C034567
  • Smith, J., & Jones, M. (2010). Evaluating Safety Factors in Engineering Design. Journal of Engineering Materials and Technology, 132(2), 045001.
  • Yaylacı, E. (2021). Bir iniş takımı ve yuvasının tasarımı. İTÜ Uçak Mühendisliği.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sonlu Elemanlar Analizi, Mühendislik Tasarımı, Mühendislik Uygulaması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emre Şahin 0000-0001-5567-0835

Cengiz Eldem 0000-0001-6652-7452

Erken Görünüm Tarihi 4 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 12 Haziran 2024
Kabul Tarihi 2 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, E., & Eldem, C. (2024). Bir Uçağın Burun İniş Takımı Parçasının Yapısal Analizi ve Malzeme Seçimi. Kırklareli Üniversitesi Mühendislik Ve Fen Bilimleri Dergisi, 10(2), 160-172. https://doi.org/10.34186/klujes.1500492