Otomotiv sektörü ekonomiye yüksek katma değer sağlayan, yüksek AR-GE harcamaları ile bilimsel ve teknolojik gelişmeleri hızlandıran, ihracat kanalıyla döviz geliri kazandıran, tedarik zinciri içinde birlikte yer aldığı demir-çelik, plastik, cam, elektronik, makina, inşaat, turizm, ulaştırma, savunma, lojistik, perakende ve hizmetler sektörü başta olmak üzere pek çok diğer sektörü destekleyen lokomotif sektörlerden biridir. Çalışmada, 2010 – 2020 yılları arasında Türk Otomotiv Sanayii’nin rekabet gücünün ana sektör ve alt sektörler bazında iki farklı yöntemle ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, öncelikle Dünya ve Türk Otomotiv sektöründeki son gelişmeler incelenerek, rekabet gücü kavramı ile Balassa’nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) Endeksi ve Vollrath’ın Göreli Ticaret Avantajı Endeksi (GTAE) açıklanmıştır. Daha sonra, AKÜ endeksi ve GTAE’ne göre Türk Otomotiv Sanayii’nin rekabet gücü analizi yapılmıştır. Her iki analizden de benzer sonuçlar elde edilmiştir. Buna göre, Türk Otomotiv Sanayii’nin genel olarak küresel bazdaki rekabet gücünün yüksek olduğu, alt kategoriler bazında ise Yük Taşıyan Ticari Araçlar ile Yolcu Taşıyan Ticari Araçlar kategorilerinde rekabet gücünün diğerlerinden belirgin şekilde daha yüksek olduğu gösterilmiştir.
Türk Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler Göreli Ticaret Avantajı Endeksi Göreli İhracat Avantajı Endeksi Göreli İthalat Avantajı Endeksi.
Automotive industry is one of the locomotive industries with high value added to economy and boosting export income together with high R&D expenditure bolstering scientific and technological progresses and supports other sectors shared the same supply chain such as iron and steel, plastic, glass, electronics, machinery, construction, tourism, transportation, defence, logistics, retail, services an many others. This study aims to determine the competetiveness of the Turkish Automotive Industry in general and sub-categories level by means of two alternative approaches for the period 2011-2020. For this purpose, first, after giving brief informations on recent developments in global and Turkish automotive industry, the concept of competitiveness, Balassa’s Revealed Comperative Advantage (RCA) and Vollrath’s Relative Trade Advantage (RTA) Indexes are explained. Next, the competetiveness of Turkish automotive industry is analysed by use of these two alternative methods. Both methods provided similar results. That is, the competetiveness of Turkish outomotive industry is quite strong in general, but in terms of sub-categories, commercial vehicles for the transportation of goods and passenger cars (mini-bus, midi-bus and bus) segments showed highly strong competetiveness when compared to others.
Turkish automotive insustry competetiveness revealed comparative advantage relative trade advantage relative export advantage relative import advantage
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |