Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PAZARLAMA HALKLA İLİŞKİLERİ KAVRAMINA DAİR TEORİK BİR DEĞERLENDİRME

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 136 - 146, 30.12.2016

Öz








Amerikan Pazarlama Birliği’nin geniş kabul gören tanımı ile “kişisel ve örgütsel
amaçlara ulaşmayı sağlayacak değişimleri gerçekleştirmek üzere, malların, hizmetlerin
ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin
planlama ve uygulama süreci” şeklinde literatürde yer alan pazarlama kavramı
,
bünyesinde bütünleşik pazarlama iletişimi kavramını içermektedir. Bununla ilgili
olarak, b
ütünleşik pazarlama karması ise pazarlama karması elemanları (mamul, fiyat,
tutundurma, dağıtım) ile tutundurma karması (reklam, kişisel satış, satış geliştirme,
halkla ilişkiler, doğrudan pazarlama) elemanlarının birlikte uyum içinde hareket etmesi
ile oluşmaktadır. Tutundurma karması elemanlarından halkla ilişkiler kavramı
günümüzde pazarlama için giderek artan bir önem taşımaktadır. Müşteri tatminini ve
satın almayı arttırmaya yarayan halkla ilişkiler stratejisi ve programlarının planlama,
uygulama ve değerlendirme süreci olarak tanımlanan pazarlama halkla ilişkileri
kavramı ile halkla ilişkiler kavramı arasında birbirine benzer ve birbirinden ayrılan
noktalar bulunmaktadır. Bu çalışmanın amacı, günümüzde gerek tüketiciler gerekse de
işletmeler için giderek önem kazanan pazarlama halkla ilişkileri kavramına teorik
açıdan yaklaşarak, bu kavramın halkla ilişkiler ile ilişkisini, günümüzde gelişmesinin
nedenlerini, proaktif ve reaktif strateji türlerini, sağladığı avantajları ve
dezavantajlarını tartışmaktır. Ayrıca kavram ile ilgili örnek olaylara değinilmesi,
pazarlama halkla ilişkilerinin varlığının işletmelere ve tüketicilere yansıyan
sonuçlarının daha somut ve net olarak
ifade edilmesini sağlamıştır. 




Kaynakça

  • Çetin, C. (2014). Temel İşletmeciliğe Giriş, Beta Yayınevi, 4. Baskı, İstanbul.
  • Dinçer, C. (2009). Pazarlamada Halkla İlişkilerinin Önemi ve Rolü: Kobiler Üzerinde
  • Bir Araştırma, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 1(1), 38-46.
  • Erciş, M.S. (2013). Pazarlama Halkla İlişkileri (Mpr) Araçlarının Genç Tüketicilerin Marka Değerine Etkileme Düzeyi ve Atatürk Üniversitesinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 325-345.
  • Gencer, A.B. (2006). Pazarlama Yönelimli Halkla İlişkilerde Postmodern Yaklaşımlar, II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 27-28 Nisan, 2006, Kocaeli.
  • Karayel Bilbil, E. (2004). Bütünleşik Pazarlama İletişimi İçerisinde Marka Kavramı ve Bu Kavramın Halkla İlişkiler Boyutu, İletişim Fakültesi Dergisi, 20, 197-206.
  • Koren, D. (2008). Architect’s Handbook of Professional Practice, Marketing and Public Relations (Ed: American Institute of Architects), Part: 2, Chapter: 5, 14th edition, John Wiley & Sons Inc.
  • Mirze, S.K. (2010), İşletme, Literatür Yayınları: 599, İstanbul.

A THEORETICAL EVALUATION ON THE CONCEPT OF MARKETING PUBLIC RELATIONS

Yıl 2016, Cilt: 5 Sayı: 2, 136 - 146, 30.12.2016

Öz








As widely accepted definition of The American Marketing Association (AMA), the
concept of marketing, “the process of planning and executing the conception, pricing,
promotion, and distribution of ideas, goods, and services to create exchanges that
satisfy
individual and organizational objectives”, includes the concept of integrated
marketing communications. Related to this, integrated marketing communications
concept is formed by the harmonious function of marketing mix (product, price,
promotion, place) and promotion mix (advertising, personal selling, sales promotion,
public relations, direct marketing). Public relations, as an element of promotion mix,
has a growing importance nowadays. There are some similarities and differences
between the concepts of public relations and marketing public relations, defined as the
process of planning, implementing and evaluating of the public relations strategy and
programs that enable to increase the customer satisfaction and purchase. The aim of
this study is to discuss the relationship of the concept of marketing public relations
with public relations, the reasons of its improvement, its proactive and reactive strategy
types and its pros and cons within the context of a theoretically based approach
towards this concept which is important for both consumers and businesses. In
addition to that, mentioning the case studies related to the concept, enables to express
the results of the presence of the marketing public relations to the businesses and
consumers more perceptibly and clearly. 




Kaynakça

  • Çetin, C. (2014). Temel İşletmeciliğe Giriş, Beta Yayınevi, 4. Baskı, İstanbul.
  • Dinçer, C. (2009). Pazarlamada Halkla İlişkilerinin Önemi ve Rolü: Kobiler Üzerinde
  • Bir Araştırma, Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 1(1), 38-46.
  • Erciş, M.S. (2013). Pazarlama Halkla İlişkileri (Mpr) Araçlarının Genç Tüketicilerin Marka Değerine Etkileme Düzeyi ve Atatürk Üniversitesinde Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(2), 325-345.
  • Gencer, A.B. (2006). Pazarlama Yönelimli Halkla İlişkilerde Postmodern Yaklaşımlar, II. Ulusal Halkla İlişkiler Sempozyumu, 27-28 Nisan, 2006, Kocaeli.
  • Karayel Bilbil, E. (2004). Bütünleşik Pazarlama İletişimi İçerisinde Marka Kavramı ve Bu Kavramın Halkla İlişkiler Boyutu, İletişim Fakültesi Dergisi, 20, 197-206.
  • Koren, D. (2008). Architect’s Handbook of Professional Practice, Marketing and Public Relations (Ed: American Institute of Architects), Part: 2, Chapter: 5, 14th edition, John Wiley & Sons Inc.
  • Mirze, S.K. (2010), İşletme, Literatür Yayınları: 599, İstanbul.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Rüveyda Öztürk Başol Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk Başol, R. (2016). PAZARLAMA HALKLA İLİŞKİLERİ KAVRAMINA DAİR TEORİK BİR DEĞERLENDİRME. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 136-146.