Day by day, increasing common needs an newly arising zones waft the administrative units to the
different alternative analysis. Particularly, in performing of full-scale public services, matter of
supplying estate become clear and administrations display a set of new tendencies to overcome this
need. Perhaps, nowadays, as the most outstanding one of these tendencies seems confiscation. With
the confiscation, state –administration- can find a faster and more efficient mowement area.
Meanwhile, with the confiscation, because of dissolving the private ownership, on the providing not
to infere the basic right –like ownership- in this way, transaction (confiscation) has been stipulated
to the some conditions. İn addition to confiscation transaction is relevant with ownership directly, in
fact, some rights that must not to ignore are in question. On the head position of this rights, limited
real rights are situated in. İn the confiscation procedure, state (government) addresses oneself to
owner in total. İt obtains the estate that needs by satisfying the estate owner. However, that’s not the
fair to ignore the other personal and especially –even if it’s limited- real right owners. By means of
this study, on the efficiency of confiscation to the limited real rights, we have aproached the
reflections of the modern-day law life. But with a extensive arrengement, in this area, some kind of
reformations have to be made. This situation may not to be escaped from the attention of.
Gün geçtikçe artan kamusal ihtiyaçlar ve yeni yeni ortaya çıkan sahalar, yönetim organlarını farklı
çarelere doğru sürüklemektedir. Özellikle büyük çaplı kamu hizmetlerinin görülmesinde taşınmaz
temini ihtiyacı ortaya çıkmakta ve idareler bu ihtiyacı gidermek maksadıyla yeni bir takım
temayüller sergilemektedirler. Bu temayüllerin belki de günümüzde en çok karşımıza çıkanı,
kamulaştırmadır. Kamulaştırma ile devlet –yani idare- taşınmaz temininde çok daha hızlı ve etkili bir
hareket sahası bulmaktadır. Kamulaştırma ile taşınmaz üzerindeki özel mülkiyet ortadan
kaldırıldığından, mülkiyet gibi temel bir hakka bu şekilde kolayca müdahale edilememesini temin
için işlem bir takım şartlara bağlanmaktadır. Kamulaştırma işlemi doğrudan mülkiyetle alakalı
olmakla beraber, aslında göz ardı edilmemesi gereken bazı diğer haklar da söz konusu
olabilmektedir. Bu hakların başında ise sınırlı ayni haklar gelir. Kamulaştırma prosedüründe devlet,
tamamıyla karşısına maliki alarak, onun tatminini sağlamak suretiyle ihtiyacı olan taşınmazı elde
etmektedir. Ancak şu kadar var ki, diğer şahsi ve bilhassa da –sınırlı da olsa- ayni nitelikteki hak
sahiplerini göz ardı etmek çok da hakkaniyet temeline oturmamaktadır. Bu çalışmayla
kamulaştırmanın sınırlı ayni haklara etkisinde, günümüz hukuk hayatının yansımalarını ele aldık.
Ancak kapsamlı bir düzenlemeyle bu alanda bir takım iyileştirmelerin yapılması gerektiği de
dikkatten uzak tutulmamalıdır.
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |