Amaç:
Coğrafi işaret kavramı, bir malın
veya ürünün coğrafi özelliklerine ilişkin bilgi veren işaretleri
kapsamaktadır. Bilgi çağında gerçekleşen bilimsel gelişmelerle birlikte,
küreselleşen dünyada malların ya da ürünlerin ticari faaliyetlerinin yapısı ve
pazarlama yaklaşımları değişim göstermektedir. Bu doğrultuda, uluslararası
alanda ticari faaliyetlerde önemli olan coğrafi işaret kavramı, Türkiye’de de
önem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışmanın amacı, Ticaretle Bağlantılı Fikri
Mülkiyet Hakları Anlaşması (TRIPS) anlaşmasının imzalanmasından itibaren
günümüze kadar Türkiye’de coğrafi işaret
kavramına yönelik yapılan gelişmeleri incelemek ve günümüze kadar tescil almış
ve tescil almayı bekleyen coğrafi işaretlerin yıllara göre dağılımlarını
gözlemlemektir. Ek olarak, bu çalışma Türkiye’de tescil edilen coğrafi
işaretlerin işlevselliğini arttırabilmesine yönelik olarak sistematik bir
yaklaşım sunmaktadır.
Yöntem: Türk
Patent ve Marka Kurumu’nun sitesinden temin edilen tescil almış ve
tescil almayı bekleyen coğrafi işaret sayılarının yıllara göre dağılımları
oluşturulmuştur. Türkiye’de tescil edilen coğrafi işaretlerin işlevselliğini
arttırabilmesine yönelik şematik bir yaklaşım sunulurken, bilgi çağında önemi
artan istatistik ve bilgisayar biliminin kullanımına örneklerle dikkat
çekilmektedir.
Bulgular: Bu
çalışmanın sonucunda, coğrafi işaret kavramı irdelenmiştir. Türkiye’de coğrafi
işaret kavramının uygulama sürecinde karşılaşılan sorunlar ortaya konmaktadır
ve coğrafi işaretlerin uygulanabilirliğinin artırılmasına yönelik bir
metodoloji özetlenmektedir.
Coğrafi İşaret Yöresel Ürün Sınai Mülkiyet Kanunu Coğrafi Karakterizasyon
Objectives: The concept of geographical
indications includes the signs, which give information about geographical
features of goods or products. Along with the scientific developments that take
place in the information age, the structure of the commercial activities of the
goods or products in the globalizing world, and the marketing approaches are
changing. In this direction, the concept of geographical indications, which has
crucial manner in international business activities, has gained importance in
Turkey. The aims of this study are to evaluate the improvements on geographical
indications and to observe the yearly distribution of geographical indications
registered and waiting to be registered in Turkey from Trade-Related Aspects of Intellectual Property
Rights (TRIPS) agreement up to our day. In addition, this study is to
provide a systematic approach to increase the functionality of the geographical
indications registered in Turkey.
Methods: The distribution of the numbers of the
geographical indications registered and waiting to be registered provided from
the web site of Turkish Patent Authority are handled according to years. While
the schematic approach is presented in order to increase the functionality of
the geographical indications such registered product as olive oil, etc. in
Turkey, the attention is drawn to the usage of statistics and computer science
fields whose importance is increasing during the information age.
Results: As a result of this study, the concepts of geographical
indications are scrutinised. The problems are encountered during the
application process of geographical indications in Turkey, a methodology is
summarized to increase the applicability of geographical indications.
Geographical indication local product industrial property rights geographical characterization
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 5 |