Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BRAND LOYALTY IN INDUSTRIAL MARKET: AN APPLICATION ON TAXI CARS

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 38 - 46, 15.12.2017

Öz

Objectives: As automotive market plays a
leading role in global economical growth, the relations amogst product, price,
promotion and distribution constitute a basic foundation to drive customer’s
perception in both industrial  and final
customers portfolio. The fierce competition experienced in global economy
necessitates innovative marketing strategies to affect positively customer
perceptions in industrial markets. 

Methods: Notwithstanding the number of
studies in this field, the ones which specificly focus on taxi drivers are so
rare. Today, motor vehicles are rather 
considered as needed product in particular. To this end, taxi drivers
are emphasized, more than ever, as strategical customer by every car
brand.  This study examines the brand
loyalty and buying intention of taxi drivers based on perception of quality,
trust in brand and perceived price of cars that they experience. In this
context, filling an important gap in this particular field is aimed.
























Results: Most recently, the Turkish
Government has enacted a legislation of tax exemption for renewal of taxi cars
in 3 years. This study coincides with that period in which the legislation
accelerates the renewal of taxi cars. Hence, this study presents a meaningful
insight.

Kaynakça

  • Anderson, E., Weitz B. (1989). Determinants of Continuity in conventional Industrial Channel Dyads, Marketing Science, 8, 310-323.
  • Brafton (2017). Business to Business Marketing, www.brafton.com/business-to-business-b2b-marketing.
  • Chatterjee, S.C., Chaudhuri A. (2005). Are Trusted Brands Important? Marketing Management Journal, 15(1), 1-16.
  • Cunningham, R.M. (1961). Customer Loyalty to Store and Brand, Harvard Business Review, 39, 127-137.
  • Devaraj, S., Matta, K. F. & Conlon, E. (2001). Product and service quality: The antecedents of customer loyalty in the automotive industry. Production and Operations Management, 10(4), 424-439.
  • Jacoby, J. & Kyner, D. B. (1973). Brand Loyalty vs Repeat Purchasing Behavior, Journal of Marketing Research, 2, 1-9.
  • Getty, J.M., Thomson, K.N. (1994). The Relationship Between Quality, Satisfaction and Recommending Behavior in Lodging Decisions, Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 2(3), 3-22.
  • Gourville, J.T. & Soman, D. (2002). Pricing and Psychology of Consumption, Harward Business Review, 80, 91-96.
  • Hatch, J.M., Shultz M. (1997). Relations Between Organizational Culture, Identity and Image, European Journal of Marketing, 31. 5/6, 357.
  • Josko, B.J., Schmitt B.H. & Lia Zarantonello (2009). Brand Experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Jounal of Marketing, C:73, 52-68.

B2B PAZARDA MARKA SADAKATİ: TİCARİ TAKSİLERDE BİR UYGULAMA

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 38 - 46, 15.12.2017

Öz

Amaç: Global ekonominin lokomotif
sektörleri içinde bulunan otomotiv sektörünün pazarlama faaliyeti içinde
üretilen ürün, fiyat, tutundurma ve dağıtım kanalları arasındaki ilişkiler,
nihai müşteri olduğu gibi, endüstriyel pazarların müşteri algısını da
etkileyecek sürecin temelini teşkil etmektedir. Bu nedenle söz konusu
ilişkilerin derinlemesine incelenmesi uygulayıcılara önemli katkılar
sağlayacaktır. Uluslararası piyasalarda yaşanmakta olan yoğun rekabet, tüm
sektörlerde olduğu gibi otomotiv sektöründe de üreticilerin endüstriyel
pazarlarda müşteri algısını olumlu yönde etkileyecek yenilikçi pazarlama
stratejileri geliştirmelerini gerekli kılmaktadır.

Yöntem: Literatürde bu yönde çok fazla
çalışma yer almasına karşılık, özellikle ticari taksi kullanıcılarına özel
olarak yönelmiş çalışmaların sayısı çok azdır. Özellikle günümüzde motorlu
taşıtların birebir ihtiyaç ürünü olarak algılanmaya başlaması, ticari taksi
kullanıcılarını stratejik bir müşteri kitlesi olarak ortaya çıkarmaktadır.
Dolayısıyla pazarlama dünyasında bu konunun önemi giderek daha çok anlaşılmaya
başlanmıştır. Bu çalışma ile ticari taksi kullanıcılarının kullandıkları
motorlu taşıtlar üzerinde kalite algısı, deneyimini yaşadıkları taşıtı üreten
otomotiv markasına duydukları güven ve algıladıkları fiyat temelinde sadakat ve
satın alma niyetleri incelenmiştir. Bu yaklaşımla, bu alandaki önemli bir
boşluğun giderilmesi amaçlanmıştır.
























Bulgular: Bu araştırmanın yapıldığı
günlerde, Hükümet tarafından ticari taksilerin yenilenmesinde 3 yıl süre ile
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) istisnası yürürlüğe girmiştir. Bu yeni yasal gelişme
ile çalışmanın aynı zamanda tesadüf etmesi de ticari taksi kullanıcılarının
araçlarını yenileme eğilimine girmiş olmaları yönüyle özel bir anlam
kazanmıştır.

Kaynakça

  • Anderson, E., Weitz B. (1989). Determinants of Continuity in conventional Industrial Channel Dyads, Marketing Science, 8, 310-323.
  • Brafton (2017). Business to Business Marketing, www.brafton.com/business-to-business-b2b-marketing.
  • Chatterjee, S.C., Chaudhuri A. (2005). Are Trusted Brands Important? Marketing Management Journal, 15(1), 1-16.
  • Cunningham, R.M. (1961). Customer Loyalty to Store and Brand, Harvard Business Review, 39, 127-137.
  • Devaraj, S., Matta, K. F. & Conlon, E. (2001). Product and service quality: The antecedents of customer loyalty in the automotive industry. Production and Operations Management, 10(4), 424-439.
  • Jacoby, J. & Kyner, D. B. (1973). Brand Loyalty vs Repeat Purchasing Behavior, Journal of Marketing Research, 2, 1-9.
  • Getty, J.M., Thomson, K.N. (1994). The Relationship Between Quality, Satisfaction and Recommending Behavior in Lodging Decisions, Journal of Hospitality and Leisure Marketing, 2(3), 3-22.
  • Gourville, J.T. & Soman, D. (2002). Pricing and Psychology of Consumption, Harward Business Review, 80, 91-96.
  • Hatch, J.M., Shultz M. (1997). Relations Between Organizational Culture, Identity and Image, European Journal of Marketing, 31. 5/6, 357.
  • Josko, B.J., Schmitt B.H. & Lia Zarantonello (2009). Brand Experience: What is it? How is it measured? Does it affect loyalty? Jounal of Marketing, C:73, 52-68.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Eda Özgül Aybar Bu kişi benim

İbrahim Kırcova

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aybar, E. Ö., & Kırcova, İ. (2017). B2B PAZARDA MARKA SADAKATİ: TİCARİ TAKSİLERDE BİR UYGULAMA. Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(4), 38-46.