Objectives: The purpose of this paper is to investigate the clothing shopping styles of generation Y consumers and whether there exist differences in shopping
styles according to the gender of generation Y consumers.
Methods: For
the main purpose, a questionnaire was designed from the literature review.
Convenience sampling is used and data were gathered from a survey of 402
respondents aged between 18-36 who completed a questionnaire, which was then
factor-analysed to identify generation
Y consumers shopping styles and t-tests were conducted for hypotheses
testing.
Results:
Findings indicate that seven shopping styles are valid and reliable: quality conscious, brand conscious, novelty
seeking, entartainment conscious, confused by overchoice, habitual/brand loyal,
and fashion conscious. The results of study show that two shopping
styles are different by gender of generation Y consumers. These gender-based shopping styles differences are fashion conscious and entartainment concious. This study is
providing useful data for the consumer behavior of generation Y and deeper
understanding for their shopping styles.
Generation Generation Y Shopping Styles Clothing Factor Analysis
Amaç: Bu
çalışmanın amacı, Y kuşağı tüketicilerinin giyim konusundaki alışveriş stillerini
ve tüketicilerin cinsiyetlerine göre alışveriş stillerinde farklılıklar olup
olmadığını araştırmaktır.
Yöntem: Temel amaç
çerçevesinde literatür taraması yoluyla anket soruları tasarlanmıştır. Kolayda
örneklem yöntemi kullanılmış ve anketi tamamlayan 18-36 yaşları arasındaki 402
katılımcıdan veriler toplanmıştır. Y kuşağı tüketicilerinin alışveriş
stillerini belirlemek için faktör analizi yapılmış ve hipotez testi için t
testi uygulanmıştır.
Bulgular: Bulgulara
göre yedi alışveriş stilinin geçerli ve güvenilir olduğu saptanmıştır. Bunlar;
kalite bilinci, marka bilinci, yenilik arayışı, eğlence bilinci (hazcı), fazla
seçenek ile oluşan kafa karışıklığı, bağımlı/marka sadakati ve moda bilincidir.
Çalışmanın sonuçlarına göre iki alışveriş stilinin Y kuşağı tüketicilerinin
cinsiyetlerine göre farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Cinsiyet bazında
farklılık gösteren bu alışveriş stilleri; moda bilinci ve eğlence bilincidir.
(hazcı). Bu çalışma, Y kuşağının tüketici davranışları konusunda faydalı
bilgiler sunmakta ve alışveriş stillerinin daha detaylı anlaşılmasını
sağlamaktadır.
Konular | Ekonomi |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4 |