Plansız satın almanın çoğunlukla
belli bir uyarıcıya bağlı olarak satın alma noktasında alışveriş ortamı ve tüketicinin
kişisel özellikleri sonucunda oluştuğu görülmektedir. Bu çalışmanın temel amacı, Türkiye’deki tüketicilerin plansız satın alma
kararları ve bu kararlarına etki eden farklı faktörlerin incelenmesidir. Konu kapsamında etkisi olduğu düşünülen
faktörler iki ana gruba ayrılmıştır. Buna göre, tüketici özellikleriyle ilgili ve satın alma çevresi özellikleriyle ilgili
faktörlerin tüketicilerin plansız satın alma kararları üzerindeki etkileri
detaylı bir şekilde değerlendirilmiştir.
Araştırmanın
amacına uygun olarak çeşitli değişken gruplarının, katılımcıların plansız satın
alma kararlarını etkileme derecesi çoklu regresyon analiziyle irdelenmiştir. Araştırma
verilerinin analizinde, güvenirlilik ve geçerlilik analizi, t-testi ve varyans
analizi kullanılmıştır. Araştırmada, tanımlayıcı
araştırma modeli çerçevesinde anket yöntemi ile veri toplanmış ve anket formu
İstanbul ilinde ikamet eden cevaplayıcılara yüz yüze uygulanmıştır.
Neticede, araştıma modeli ve hipotezler
doğrultusunda tüketici özellikleri ile ilgili değişkenlerden: Satın alma tarzı
ve kredi kartı kullanımı, plansız satın alma kararı üzerinde istatiksel açıdan
anlamlı etki gösterirken, mağaza atmosferi ile ilgili değişkenlerden mağaza düzeni
değişkeninin etkisi anlamlı çıkmıştır. Uygulanan varyans analizi sonucunda
tüketicilerin plansız satın alma kararlarının cinsiyet açısından farklılık
gösterdiği saptanmıştır.
Plansız Satın Alma Kararı Satın Alma Çevresi Özellikleri Tüketici Özellikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 3 |