Amaç: “Özel markalı ürünler”, perakendecilerin kendi adına üretip sadece
kendi marketlerinde satışa sunduğu ürünlerdir. Ayrıca bu ürünlere ilişkin
fiyatlandırma, reklam ve dağıtım gibi konularda tek karar alıcı
perakendecilerdir. Özel markalı
ürünlerin tercih edilirliğinin gün geçtikçe artması araştırmacıların ilgisinin,
özel markalı ürünleri satın alan tüketicilere odaklanmasına neden olmaktadır. Bu
çalışmanın amacı özel markalı ürünlerin satın alma sıklığında sosyoekonomik
değişkenlerin etkisini belirlemenin yanı sıra özel markalı ürünlerin ürün
kalitesi, fiyatı ve pazarlamasına yönelik tüketici fikirlerini
değerlendirmektir.
Yöntem: Bu çalışmada tüketicilerin
sosyoekonomik niteliklerini ve özel markalı ürünlerin kalitesi, fiyatı ve
pazarlama stratejileri konusundaki fikirlerini almak amacıyla anket yoluyla
veri derlenmiştir. Bu faktörlerin “özel markalı ürünleri tercih etme sıklığı ”
üzerindeki etkisini görmek için toplanan verilere Sıralı Lojistik Regresyon
analizi uygulanmıştır.
Bulgular: Analiz sonucunda 60 yaş üstü tüketicilerin, 30-39 ve
50-59 yaş arası tüketicilere göre özel markalı ürünleri daha sık tercih ettiği
görülmüştür. Benzer şekilde, erkekler de kadınlara göre özel markalı ürünleri daha
sık tercih etmektedir. Buna karşın serbest meslek sahibi kişiler, işçiler ve
memurlar özel markalı ürünleri öğrencilerden daha az tercih etmektedir. Ayrıca
gelir seviyesi arttıkça özel markalı ürünleri satın alma sıklığı azalmaktadır. Özel markalı ürünlerin kalitesi, kullanım ömrü
ve pazarlama stratejilerine ilişkin bazı değişkenlerin de satın alma sıklığında
istatistiksel olarak anlamlı değişkenler olduğu gözlemlenmektedir.
Özel markalı ürünler Nitel Tercih Modelleri Sıralı Lojit Model Sıralı Lojistik Regresyon Analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 8 Sayı: 1 |