Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Otomotiv Sanayii’nin Rekabet Gücü Analizi (2011-2020)

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 25, 27.03.2022
https://doi.org/10.53306/klujfeas.1066941

Öz

Otomotiv sektörü ekonomiye yüksek katma değer sağlayan, yüksek AR-GE harcamaları ile bilimsel ve teknolojik gelişmeleri hızlandıran, ihracat kanalıyla döviz geliri kazandıran, tedarik zinciri içinde birlikte yer aldığı demir-çelik, plastik, cam, elektronik, makina, inşaat, turizm, ulaştırma, savunma, lojistik, perakende ve hizmetler sektörü başta olmak üzere pek çok diğer sektörü destekleyen lokomotif sektörlerden biridir. Çalışmada, 2010 – 2020 yılları arasında Türk Otomotiv Sanayii’nin rekabet gücünün ana sektör ve alt sektörler bazında iki farklı yöntemle ölçülmesi amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, öncelikle Dünya ve Türk Otomotiv sektöründeki son gelişmeler incelenerek, rekabet gücü kavramı ile Balassa’nın Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler (AKÜ) Endeksi ve Vollrath’ın Göreli Ticaret Avantajı Endeksi (GTAE) açıklanmıştır. Daha sonra, AKÜ endeksi ve GTAE’ne göre Türk Otomotiv Sanayii’nin rekabet gücü analizi yapılmıştır. Her iki analizden de benzer sonuçlar elde edilmiştir. Buna göre, Türk Otomotiv Sanayii’nin genel olarak küresel bazdaki rekabet gücünün yüksek olduğu, alt kategoriler bazında ise Yük Taşıyan Ticari Araçlar ile Yolcu Taşıyan Ticari Araçlar kategorilerinde rekabet gücünün diğerlerinden belirgin şekilde daha yüksek olduğu gösterilmiştir.

Kaynakça

  • Akiş, E. (2019). Türk Beyaz Eşya Sanayii’nin Rekabet Gücü, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(4), 232-247.
  • Aktan, C. C., Vural, İ.Y. (2004). Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Rekabet Dizisi 3, Ankara: TİSK Yayınları.
  • Altay, B., Gürpınar, K. (2008), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, X(1), 257-274.
  • Balassa, B. (1977). Revealed Comperative Advantage Revisited: An Analysis of Relative Export Shares of the Industrial Countries, 1953-1971, Manchester School of Economic and Social Studies, 45(4), 327-344.
  • Başkol, O. (2011). Türk Otomotiv Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü, PARADOKS Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 7(2), 68-69.
  • BM Birleşmiş Milletler Dış Ticaret Verileri (UN Comtrade Database) https://comtrade.un.org/data/ (Erişim tarihi: 21.10.2021)
  • KPMG. (2021). KPMG Perspektifinden Otomotiv Sektörüne Bakış, 2021.
  • KPMG. (2020). Otomotiv-Sektörel Bakış, 2020.
  • Liesner, H.H. (1958). The European Common Market and British Industry, The Economic Journal, 68(270), 302–316.
  • OICA Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) https://www.oica.net/category/production-statistics/ (Erişim tarihi: 18.10.2021)
  • OICA https://www.oica.net/world-ranking-of-manufacturers/(Erişim tarihi: 23.12.2021)
  • OSD. (2015, 2021). Otomotiv Sanayii Derneği, Otomotiv Sanayii Genel ve İstatistik Bültenleri.
  • OSD. (2021). Otomotiv Sanayii 2020 Yılı Küresel Değerlendirme Raporu, Mayıs 2021.
  • Pişkin, S. (2017). Otomotiv Sektör Raporu, Türkiye Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü ve Talep Dinamikleri Perspektifinde 2020 İç Pazar Beklentileri, TSKB, Ocak 2017.
  • UNCTAD Stats. (2021). (United Nations Conference on Trade and Developments) Standard International Trade Classification (SITC) Revision 3, Yayım Tarihi: 09.06.2021.
  • Utkulu, U., Seymen, D. (2004). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15, European Trade Study Group 6. Yıllık Konferans Sunumu, Nottingham.
  • Vollrath, T. L. (1991). A Theoretical Evaluation Of Alternative Trade Intensity Measures Of Revealed Comparative Advantage, Weltwirtschafliches Archiv, 127, 265–280.

Competetiveness Analysis of Turkish Automotive Industry (2011-2020)

Yıl 2022, Cilt: 11 Sayı: 1, 1 - 25, 27.03.2022
https://doi.org/10.53306/klujfeas.1066941

Öz

Automotive industry is one of the locomotive industries with high value added to economy and boosting export income together with high R&D expenditure bolstering scientific and technological progresses and supports other sectors shared the same supply chain such as iron and steel, plastic, glass, electronics, machinery, construction, tourism, transportation, defence, logistics, retail, services an many others. This study aims to determine the competetiveness of the Turkish Automotive Industry in general and sub-categories level by means of two alternative approaches for the period 2011-2020. For this purpose, first, after giving brief informations on recent developments in global and Turkish automotive industry, the concept of competitiveness, Balassa’s Revealed Comperative Advantage (RCA) and Vollrath’s Relative Trade Advantage (RTA) Indexes are explained. Next, the competetiveness of Turkish automotive industry is analysed by use of these two alternative methods. Both methods provided similar results. That is, the competetiveness of Turkish outomotive industry is quite strong in general, but in terms of sub-categories, commercial vehicles for the transportation of goods and passenger cars (mini-bus, midi-bus and bus) segments showed highly strong competetiveness when compared to others.

Kaynakça

  • Akiş, E. (2019). Türk Beyaz Eşya Sanayii’nin Rekabet Gücü, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 17(4), 232-247.
  • Aktan, C. C., Vural, İ.Y. (2004). Rekabet Gücü ve Rekabet Stratejileri, Rekabet Dizisi 3, Ankara: TİSK Yayınları.
  • Altay, B., Gürpınar, K. (2008), Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, X(1), 257-274.
  • Balassa, B. (1977). Revealed Comperative Advantage Revisited: An Analysis of Relative Export Shares of the Industrial Countries, 1953-1971, Manchester School of Economic and Social Studies, 45(4), 327-344.
  • Başkol, O. (2011). Türk Otomotiv Sektörünün Uluslararası Rekabet Gücü, PARADOKS Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, 7(2), 68-69.
  • BM Birleşmiş Milletler Dış Ticaret Verileri (UN Comtrade Database) https://comtrade.un.org/data/ (Erişim tarihi: 21.10.2021)
  • KPMG. (2021). KPMG Perspektifinden Otomotiv Sektörüne Bakış, 2021.
  • KPMG. (2020). Otomotiv-Sektörel Bakış, 2020.
  • Liesner, H.H. (1958). The European Common Market and British Industry, The Economic Journal, 68(270), 302–316.
  • OICA Organisation Internationale des Constructeurs d’Automobiles (International Organization of Motor Vehicle Manufacturers) https://www.oica.net/category/production-statistics/ (Erişim tarihi: 18.10.2021)
  • OICA https://www.oica.net/world-ranking-of-manufacturers/(Erişim tarihi: 23.12.2021)
  • OSD. (2015, 2021). Otomotiv Sanayii Derneği, Otomotiv Sanayii Genel ve İstatistik Bültenleri.
  • OSD. (2021). Otomotiv Sanayii 2020 Yılı Küresel Değerlendirme Raporu, Mayıs 2021.
  • Pişkin, S. (2017). Otomotiv Sektör Raporu, Türkiye Otomotiv Sanayii Rekabet Gücü ve Talep Dinamikleri Perspektifinde 2020 İç Pazar Beklentileri, TSKB, Ocak 2017.
  • UNCTAD Stats. (2021). (United Nations Conference on Trade and Developments) Standard International Trade Classification (SITC) Revision 3, Yayım Tarihi: 09.06.2021.
  • Utkulu, U., Seymen, D. (2004). Revealed Comparative Advantage and Competitiveness: Evidence for Turkey vis-à-vis the EU/15, European Trade Study Group 6. Yıllık Konferans Sunumu, Nottingham.
  • Vollrath, T. L. (1991). A Theoretical Evaluation Of Alternative Trade Intensity Measures Of Revealed Comparative Advantage, Weltwirtschafliches Archiv, 127, 265–280.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tevfik Cem Baykara 0000-0001-9003-9475

Elife Akiş 0000-0002-5443-4045

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Baykara, T. C., & Akiş, E. (2022). Türk Otomotiv Sanayii’nin Rekabet Gücü Analizi (2011-2020). Kırklareli Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 11(1), 1-25. https://doi.org/10.53306/klujfeas.1066941