21. YÜZYIL BECERİLERİ ALGISININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN ANALİZİ: MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNDE BİR ARAŞTIRMA
Yıl 2024,
, 18 - 52, 31.10.2024
Bahar Doğramacı Yalçın
,
Erkan Bilge
Öz
Bu araştırmanın amacı; 21. Yüzyıl becerileri algısını çeşitli değişkenler açısından analiz etmektir. Araştırmanın evrenini Kırklareli Üniversitesi Lüleburgaz Meslek Yüksekokulunda 2023-2024 yılı güz döneminde yüz yüze eğitimde görünen 25 yaş altındaki toplam 1880 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise 297 kişiden oluşmaktadır. Araştırmada 21. Yüzyıl becerileri algısını ölçmek amacıyla Çevik ve Şentürk tarafından geliştirilen Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek; Bilgi ve Teknoloji Okuryazarlığı Becerileri, Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerileri, Girişimcilik ve İnovasyon Becerileri, Sosyal Sorumluluk ve Liderlik Becerileri olmak üzere beş alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin güvenirlik analizi sonucu Croanbach Alpha değeri; 0,88 elde edilmiştir. Yapılan normallik analizi sonucu nonparametrik analizlerin yapılması uygun bulunmuştur. Araştırmada elde edilen bulgulara göre ikinci sınıf öğrencileri birinci sınıf öğrencilerinden Girişimcilik ve İnovasyon Becerileri boyutunda anlamlı olarak farklılaşmaktadır. Bununla birlikte baba tutumu değişkenine göre Bilgi ve Teknoloji Okuryazarlık Becerileri alt boyutunda ve Girişimcilik ve İnovasyon Becerileri alt boyutunda gruplar arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Son olarak olarak kariyer becerileri alt boyutunda da anlamlı farklılık elde edilmiştir.
Kaynakça
- Ablak, S. (2020). “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sahip Oldukları 21. Yüzyıl Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Journal of History School, 48: 3316-334.
- Aktaş, İ. (2022). “Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”, Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(12): 187-203.
- Alkış, M. (2020). Üniversite Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi
- Arslan, A. (2020). “Öğretmen Adayları Perspektifinden Pandemi Öncesi ve Sonrası Öğrencilere Kazandırılmasi Gereken 21. Yüzyıl Becerilerinin Belirlenmesi”. Milli Eğitim Dergisi, 49(1): 553-571.
- Balcı, A. (2019). “Eğitimsel Araştirmanin Eğitimsel Sorunlarin Çözümüne Uygulanmasi”. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 22(1): 411-420.
- Bayrakçı, M. (2007). “Sosyal Öğrenme Kuramı ve Eğitimde Uygulanması”, Saü Eğitim Fakültesi Dergisi, 198-210.
- Berkant, H. G. & Varki, E. (2022). “Öğretmen Adaylarının Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri ile Yaratıcı Düşünme Eğilimlerinin İncelenmesi”, Journal of Social, Humanities and Administrative Sciences, 8(58):1661-1680.
- Canpolat M., (2021). “Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri ile Duygusal Zekâ Düzeyleri Arasındaki İlişki”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 11(3): 527-535.
- Cansoy, R. (2018). “Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri Ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması”. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi. 7(4): 3112/3134.
- Cizrelioğulları, M. N. & Kilili, R. (2021). “Ebeveyn Tutumlarının Çocukların Yetenek ve Becerilerine Etkisi”. European Journal of Educational and Social Sciences, 6(1): 130-142.
- Cingöz, D. (2023), Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarının 21. Yüzyıl Becerileri Açısından İncelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Bartın Üniversitesi.
- Çiftçi, S.; Sağlam, A.; Yayla, A. (2021). “21. Yüzyıl Becerileri Bağlamında Öğrenci, Öğretmen ve Eğitim Ortamları”. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24): 718-734.
- Çelik, S. B. (2021). Lise Öğrencilerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Algılama Düzeylerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Biruni Üniversitesi
- Çevik, M. & Şentürk C. (2019). “Multidimensional 21st Century Skills Scale: Validity And Reliability Study”. Cypriot Journal Of Educational Science. 14(1): 11-28.
- Çolak, M. (2019). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 21.Yüzyıl Becerilerine Yönelik Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi
DeSeCo, https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index.html, (Erişim Tarihi: 01.09.2024)
- Engin, A. O. & Korucuk M. (2021). “Öğrencilerin 21. Yüzyıl Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2): 1081-1119.
- Erdoğan D. & Eker C. (2020). “Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”, Karaelmas Journal of Educational Sciences, 118-147.
- Gökbulut, B. (2020). “Öğretmen adaylarının eğitim inançları ile 21. yüzyıl becerileri arasındaki ilişki”, Turkish Studies - Education, 15(1): 127-141.
- Gömleksiz M. N. & Sinan A. T. & Doğan F. D. (2019). “Türkçe, Türk Dili Ve Edebiyatı İle Çağdaş Türk Lehçeleri Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyil Becerileri Yeterlik Algıları”, AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19): 163-185.
- Harari, Y. N. (2018). 21. Yüzyıl İçin 21 Ders. İstanbul: Kolektif Kitap
IOWA Department of Education, https://educate.iowa.gov/pk-12/standards/academics/21st-century-skills, Erişim Tarihi: 30.08.2024.
- ISTE, https://iste.org/standards, Erişim Tarihi: 30.08.2024.
- Kaya A. & Bozaslan H. & Genç G. (2012)., “Üniversite Öğrencilerinin Anne-Baba Tutumlarının Problem Çözme Becerilerine, Sosyal Kaygı Düzeylerine Ve Akademik Başarılarına Etkisi”. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 18: 208-225.
- Kozikoğlu İ., & Altunova N., (2018). “Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerilerine İlişkin Öz-Yeterlik Algılarının Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimlerini Yordama Gücü”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi/Journal of Higher Education and Science, 8(3): 522-531.
- Lemke, C. (2002). enGauge 21st Century Skills: Digital Literacies for a Digital Age. NCREL, 1-33.
- Mesleki Yeterlilik Kurumu (2015), Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi, https://www.tyc.gov.tr/sayfa/amac-ie9775abe-cdde-42d8-adb3-2b8627445a36.html, Erişim Tarihi: 01.09.2024.
- Nalbantoğlu, C. B. (2021). “2020 Küresel Beceriler Endeksinde 21. Yüzyıl Becerileri Değerlendirmesi”. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 56: 20-29.
- National Research Council. (2011). Assessing 21st Century Skills: Summary of a Workshop. Washington, DC: The National Academies Press. https://nap.nationalacademies.org/download/13215#, Erişim Tarihi: 30.08.2024.
- OECD (2015), “The role of education and skills in today's world”, in Skills for Social Progress: The Power of Social and Emotional Skills, OECD Publishing, Paris.
- Schwab, K. (2016). Dördüncü Sanayi Devrimi. İstanbul: Optimist.
- Tatlıoğlu, S. S. (2021). Öğrenmeye Sosyal- Bilişsel Bir Bakış: Albert Bandura. Sosyoloji Notları, 5(1): 15-30.
- Tutal, Ö. (2023). “Öğretmen adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Ile Eğitim Felsefesi Eğilimleri Arasındaki Ilişkinin Incelenmesi”. Journal of Sustainable Educational Studies (JSES), 4(4): 261-276.
- Türel, Y. K. & Şimşek, A. & Şengül Vautier, C. G. & Şimşek, E. & Kiziltepe, F. 21. Yüzyıl Becerileri Ve Değerlere Yönelik Araştirma Raporu.
- https://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_05/11153521_21.yy_becerileri_ve_degerlere_yonelik_arastirma_raporu.pdf, ErişimTarihi: 19.02.2024.
- Türk Dil Kurumu, https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 17.07.2024
- Voogt J.& Roblin N. P. (2012), “A Comparative Analysis of International Frameworks For 21st Century Competences: Implications For National Curriculum Policies”, J. Curriculum Studies, 44 (3): 299–321.
- Yazıcıoğlu, Y., S. Erdoğan, SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Detay Yayıncılık, 4. Baskı, 2014, Ankara.
- Yükseköğretim Kanunu, https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=2547&MevzuatTur=1&MevzuatTertip=5, Erişim Tarihi: 17.07.2024
- Zorlu, Y.& İpekşen, S. (2022) “Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Öğrenen Becerileri ile Öğrenme Biçimleri, Öğrenme Stilleri ve Çoklu Zekâ Alanları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi". Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, (17): 97-112.