The basic aim of this study is to determine the Turkish usage levels of the children who are 60-72 years old and the factors that influence these levels. For this purpose in order to determine the levels of Turkish usage of the children the “Descoeudres Glossary Test Supplementary Item” was used. The study group consisted of children who were 60-72 months old and who attended and who did not attend the independent pre-schools of Ministry of National Education in Konya and in its districts in 2010-2012 Academic Years. The data of the research in scanning model were analyzed with SPSS 16.0 statistical package program. In the light of the data obtained, it was determined that the variables like age, gender, family education status and the duration of attending a preschool made a meaningful difference in language development levels of 5-6-year-old children. It was also determined that the number of the brothers or sisters in the family and the order of the births of the brothers and sisters does not make a meaningful difference
Bu araştırmanın temel amacı 60-72 aylık çocukların Türkçe dil kullanımı düzeylerini belirlemek ve etki eden faktörleri belirlemektir. Bu doğrultuda çocukların Türkçe dil kullanımı düzeylerini belirlemek için “Descoeudres Lügatçe Testinin Tamamlama İtemi” kullanılmıştır. Çalışma grubu 2010-2012 eğitim-öğretim yılında, Konya ili ilçelerinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında öğrenim gören ve görmeyen 6072 aylık 292 çocuktan oluşmaktadır. Tarama modelinde olan araştırmanın verileri SPSS 16.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda 5-6 yaş çocuklarının dil gelişim düzeylerine yaş, cinsiyet, aile öğrenim durumu ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi değişkenlerinin anlamlı farklılaşma yarattığı; kardeş sayısı ve doğum sırası değişkenlerinin ise anlamlı farklılaşma yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 4 |