BibTex RIS Kaynak Göster

60-72 Aylık Çocukların Türkçe Dil Kullanımı Düzeyleri Ve Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 100 - 106, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.95564

Öz

The basic aim of this study is to determine the Turkish usage levels of the children who are 60-72 years old and the factors that influence these levels. For this purpose in order to determine the levels of Turkish usage of the children the “Descoeudres Glossary Test Supplementary Item” was used. The study group consisted of children who were 60-72 months old and who attended and who did not attend the independent pre-schools of Ministry of National Education in Konya and in its districts in 2010-2012 Academic Years. The data of the research in scanning model were analyzed with SPSS 16.0 statistical package program. In the light of the data obtained, it was determined that the variables like age, gender, family education status and the duration of attending a preschool made a meaningful difference in language development levels of 5-6-year-old children. It was also determined that the number of the brothers or sisters in the family and the order of the births of the brothers and sisters does not make a meaningful difference

Kaynakça

  • Aktan, Ebru (1996), Çocuğun Dil Gelişiminde Fonolojik Duyarlılığın (Sesbirim Duyarlılığı) Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İstanbul: M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Banguoğlu, Tahsin (1998), Türkçe’nin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 528.
  • Başaran, İbrahim Ethem (1994), Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bee, Hammond (1992), The development of language. The Developing Child. 7 th edition, Harper Collins College Publishers, 295-336.
  • Behrman, Richard E. and Vaugan, Victor C. (1987), Developmental Pediatrics Nelson Textbook of Pediatrics.13 th edition, USA, WB Saunders Company, (2) 6-35.
  • Boyle, Elizabeth A. (2006), The effects of a parent-child early literacy intervention on children's phonemic awareness and preliteracy skills. Diss. Johns Hopkins University.
  • Brown, R. Jane ve Dunn. Judy (1992), Talk with Your Mother or Sibling? Developmental Changes in Early Family Lonversations About Feelings. Child Development. Pennsylvania State University, (63).
  • Bukatko, Danuta and Daehler, Marvin W. (1992), Child Development. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Dale, Philip S. (1976), Language Development, Structure and Function. New York by Henry Holt, Rinehart and Winston: Second Edition.
  • Dereli, Esra ve Koçak, Nurcan (2005), Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 4-6 Yaş Arasındaki Çocukların İfade Edici Dil Düzeylerinin Bakım Tarzı Ve Anne- Baba Eğitim Düzeyi Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14).
  • Eisenberg, Arlene. Murkof Eisenberg, Heidi and Hathaway, Sandee E.(1986), WHAT To Expect The Toddlers Years. Workman Publishing. New York.
  • Erdoğan, Samiye, Şimşek Bekir, Hatice ve Erdoğan Aras, Selma (2005), “Alt Sosyoekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Ergin, Büşra. (2012), 5-6 Yaş Çocuklarının Dil Gelişim Düzeyleri İle Sosyal Kabul Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hall, Elizabeth, Lamb Michael E. and Perlmutter Marion (1986), Child Psychology Today. 2. Baskı, New York, Random House.
  • İleri, Esin (2000), Avrupa Topluluğu’nun dil politikası ve Almanya’da okula giden türk asıllı öğrencilerin dil ve eğitim çocuklarının anadil sorunları toplantısı. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu TDK yayınları. Sayı: 734. yaşayan Türk
  • Karacan, Elvan (2000), Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi. Klinik Psikiyatri Dergisi (3)4.
  • Miller, Jon F., Chapman, Robin S., Branston, Mary Beth and Reıchle, Joe (1980), Language comprehension in sensorimotor stages V and VI. J Speech Hear Res, 23: 284-311.
  • Mussen, Paul Henry, Conger, John Janeway and Kagan, Jerome (1990), Child Development And Personality. Sevenfhedit London Harper Collins Publishers (249).
  • Öner, Necla (1996), Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi. N.584, II. Basım.
  • Özgediz, Selçuk (1979), Çocuk Gelişiminin Temel İlkeleri. Ankara: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • Öztürk, Hamiyet (1995), “Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Giden Öğrencilerinin Alıcı ve İfade Edici Dil Düzeyleri” Gazi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Birinci Sınıf Üniversitesi Bilimler Enstitüsü,
  • Pratt, William M. (1992), ”Family World, Couple Satisfaction, Parenting Style and Mothers’ and Fathers’ Speech to Young Children”, Merril Palmer Quarterly, 38 (2),245.
  • Shaffer, David R. (1985), Developmental Psychology. Brooks/Cole California. Company Monterey.
  • Shaw, Deirdre (2007), Home literacy activities as mean parental support for children’s reading development. Doctor’s Thesis the University Guelph.
  • Smolak, Linda (1982), Cognitive precursors of receptive vs. expressive language. Child Lang, 9: 13-22.
  • Temel, Z. Fulya (2000), Erken Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi: Sosyoekonomik Düzey ve Cinsiyet İlişkisi. GÜGEF Dergisi: (20),39-53.
  • Vithman, Marılyn May, Macken, Marlys A, Miller Ruth, Simmons Hazel and Mıller Jim (1985), From babling to speech: a reassessment of the continuity issue. Language, 61: 397-445.
  • Yazıcı, Zeliha ve Temel Z. Fulya (2012), İkidilli ve Tek Dilli Çocuklarda Dil Gelişimi Okuma Olgunluğu İlişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 11, Sayı 22, Aralık 2012, 145 – 158.
  • Yenisor, Esin (1989), Yuvanın Dil Gelişimine Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Yıldırım, Ayşegül (2008), Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Yararlanmayan 4-5 Yaş Çocuklarının Dil Gelişimini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi (Konya İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım Doğru, S.Sunay, Alabay, Erhan ve Kayılı, Gökhan (2010), Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Elementary Education Online (6) 3.

60-72 Aylık Çocukların Türkçe Dil Kullanımı Düzeyleri Ve Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 4, 100 - 106, 01.12.2014
https://doi.org/10.18493/kmusekad.95564

Öz

Bu araştırmanın temel amacı 60-72 aylık çocukların Türkçe dil kullanımı düzeylerini belirlemek ve etki eden faktörleri belirlemektir. Bu doğrultuda çocukların Türkçe dil kullanımı düzeylerini belirlemek için “Descoeudres Lügatçe Testinin Tamamlama İtemi” kullanılmıştır. Çalışma grubu 2010-2012 eğitim-öğretim yılında, Konya ili ilçelerinde bulunan, Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı bağımsız anaokulları ve anasınıflarında öğrenim gören ve görmeyen 6072 aylık 292 çocuktan oluşmaktadır. Tarama modelinde olan araştırmanın verileri SPSS 16.0 istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda 5-6 yaş çocuklarının dil gelişim düzeylerine yaş, cinsiyet, aile öğrenim durumu ve okul öncesi eğitim kurumuna devam etme süresi değişkenlerinin anlamlı farklılaşma yarattığı; kardeş sayısı ve doğum sırası değişkenlerinin ise anlamlı farklılaşma yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır

Kaynakça

  • Aktan, Ebru (1996), Çocuğun Dil Gelişiminde Fonolojik Duyarlılığın (Sesbirim Duyarlılığı) Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. İstanbul: M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi).
  • Banguoğlu, Tahsin (1998), Türkçe’nin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları: 528.
  • Başaran, İbrahim Ethem (1994), Eğitim Psikolojisi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bee, Hammond (1992), The development of language. The Developing Child. 7 th edition, Harper Collins College Publishers, 295-336.
  • Behrman, Richard E. and Vaugan, Victor C. (1987), Developmental Pediatrics Nelson Textbook of Pediatrics.13 th edition, USA, WB Saunders Company, (2) 6-35.
  • Boyle, Elizabeth A. (2006), The effects of a parent-child early literacy intervention on children's phonemic awareness and preliteracy skills. Diss. Johns Hopkins University.
  • Brown, R. Jane ve Dunn. Judy (1992), Talk with Your Mother or Sibling? Developmental Changes in Early Family Lonversations About Feelings. Child Development. Pennsylvania State University, (63).
  • Bukatko, Danuta and Daehler, Marvin W. (1992), Child Development. Boston: Houghton Mifflin Company.
  • Dahlback, Helena (1988), Children’s Questions to Children and Adults in a Second Language. D. Sharp(Ed). Bilingualism and the Individual, Multilingual Matters Ltd 42, (4)12-25.
  • Dale, Philip S. (1976), Language Development, Structure and Function. New York by Henry Holt, Rinehart and Winston: Second Edition.
  • Dereli, Esra ve Koçak, Nurcan (2005), Okul Öncesi Eğitime Devam Eden 4-6 Yaş Arasındaki Çocukların İfade Edici Dil Düzeylerinin Bakım Tarzı Ve Anne- Baba Eğitim Düzeyi Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (14).
  • Eisenberg, Arlene. Murkof Eisenberg, Heidi and Hathaway, Sandee E.(1986), WHAT To Expect The Toddlers Years. Workman Publishing. New York.
  • Erdoğan, Samiye, Şimşek Bekir, Hatice ve Erdoğan Aras, Selma (2005), “Alt Sosyoekonomik Bölgelerde Ana Sınıfına Devam Eden 5-6 Yaş Grubundaki Çocukların Dil Gelişim Düzeylerine Bazı Faktörlerin Etkisinin İncelenmesi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi.
  • Ergin, Büşra. (2012), 5-6 Yaş Çocuklarının Dil Gelişim Düzeyleri İle Sosyal Kabul Durumları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Hall, Elizabeth, Lamb Michael E. and Perlmutter Marion (1986), Child Psychology Today. 2. Baskı, New York, Random House.
  • İleri, Esin (2000), Avrupa Topluluğu’nun dil politikası ve Almanya’da okula giden türk asıllı öğrencilerin dil ve eğitim çocuklarının anadil sorunları toplantısı. Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu TDK yayınları. Sayı: 734. yaşayan Türk
  • Karacan, Elvan (2000), Bebeklerde ve Çocuklarda Dil Gelişimi. Klinik Psikiyatri Dergisi (3)4.
  • Miller, Jon F., Chapman, Robin S., Branston, Mary Beth and Reıchle, Joe (1980), Language comprehension in sensorimotor stages V and VI. J Speech Hear Res, 23: 284-311.
  • Mussen, Paul Henry, Conger, John Janeway and Kagan, Jerome (1990), Child Development And Personality. Sevenfhedit London Harper Collins Publishers (249).
  • Öner, Necla (1996), Türkiye’de Kullanılan Psikolojik Testler. İstanbul. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Fakültesi. N.584, II. Basım.
  • Özgediz, Selçuk (1979), Çocuk Gelişiminin Temel İlkeleri. Ankara: Boğaziçi Üniversitesi Yayını.
  • Öztürk, Hamiyet (1995), “Okulöncesi Eğitim Kurumlarına Giden Öğrencilerinin Alıcı ve İfade Edici Dil Düzeyleri” Gazi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Birinci Sınıf Üniversitesi Bilimler Enstitüsü,
  • Pratt, William M. (1992), ”Family World, Couple Satisfaction, Parenting Style and Mothers’ and Fathers’ Speech to Young Children”, Merril Palmer Quarterly, 38 (2),245.
  • Shaffer, David R. (1985), Developmental Psychology. Brooks/Cole California. Company Monterey.
  • Shaw, Deirdre (2007), Home literacy activities as mean parental support for children’s reading development. Doctor’s Thesis the University Guelph.
  • Smolak, Linda (1982), Cognitive precursors of receptive vs. expressive language. Child Lang, 9: 13-22.
  • Temel, Z. Fulya (2000), Erken Çocukluk Döneminde Dil Gelişimi: Sosyoekonomik Düzey ve Cinsiyet İlişkisi. GÜGEF Dergisi: (20),39-53.
  • Vithman, Marılyn May, Macken, Marlys A, Miller Ruth, Simmons Hazel and Mıller Jim (1985), From babling to speech: a reassessment of the continuity issue. Language, 61: 397-445.
  • Yazıcı, Zeliha ve Temel Z. Fulya (2012), İkidilli ve Tek Dilli Çocuklarda Dil Gelişimi Okuma Olgunluğu İlişkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 11, Sayı 22, Aralık 2012, 145 – 158.
  • Yenisor, Esin (1989), Yuvanın Dil Gelişimine Etkisi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Çocuk Sağlığı Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi. Yıldırım, Ayşegül (2008), Okul Öncesi Eğitim Kurumlarından Yararlanmayan 4-5 Yaş Çocuklarının Dil Gelişimini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi (Konya İli Örneği).Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Yıldırım Doğru, S.Sunay, Alabay, Erhan ve Kayılı, Gökhan (2010), Normal Gelişim Gösteren ve Öğrenme Güçlüğü Olan Çocukların Sözcük Dağarcığı İle Dili Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Elementary Education Online (6) 3.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurcan Koçak Bu kişi benim

Büşra Ergin Bu kişi benim

Hatice Yalçın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Koçak, N., Ergin, B., & Yalçın, H. (2014). 60-72 Aylık Çocukların Türkçe Dil Kullanımı Düzeyleri Ve Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal Ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2014(4), 100-106. https://doi.org/10.18493/kmusekad.95564

Cited By










     EBSCO        SOBİAD            ProQuest      Türk Eğitim İndeksi

18302 18303   18304  18305