ANATOMY IN THE MINDS OF HEALTH SERVICES VOCATIONAL SCHOOL STUDENTS: A METAPHOR ANALYSIS
Yıl 2024,
, 48 - 53, 17.01.2024
Rabia Taşdemir
,
Ömer Faruk Cihan
Öz
OBJECTIVE: The study was carried out in order to determine the perceptions of the students studying in different programs in the vocational school of health services about the concept of "Anatomy" through metaphor.
MATERIAL AND METHODS: The study universe and sample consisted of the students from the vocational school of health services (VSHS) of our university. The research was carried out with the metaphor analysis technique. 215 of the 300 students in VSHS volunteered to participate. Since the answers of 20 students did not contain any meaningful metaphors or produced any metaphors, the metaphors of 195 students were evaluated in the study. The study data were collected between January and February 2022 using a brief questionnaire on demographic characteristics and by prompting the students to complete the metaphorical statement “Anatomy is like … because…”.
RESULTS: In our study, a comparison between the programs could not be made, since more participation was not achieved than the students in some programs. However, since there are also 2nd grade students in the Physical Therapy and Rehabilitation Program, positive metaphors are produced more in this program. 2nd grade students have more positive thoughts about anatomy than 1st grade students.
CONCLUSIONS: Since anatomy is a fundamental discipline for healthcare professionals, the perceptions of VSHS students about anatomy are very important. While the metaphors of “light” and “map” about anatomy shows the awareness of the significance of anatomy among the students, metaphors of “ocean”, “abyss” and “desert” are striking examples that indicate how desperate they feel about learning anatomy.
Kaynakça
- 1. Mutluay ŞD, Açıkgöz AK. Öğrenci ebe ve hemşirelerin anatomi eğitimi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020(2):201-8.
- 2. Serin E, Zambak Ö. Beden eğitimi antrenörlük eğitimi ve hemşirelik eğitimi öğrencilerinin anatomi dersine yönelik tutumlarinin karşilaştirilmasi. GERMENİCA Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(2):15-26.
- 3. Can MA, Toraman C. Using references in anatomy course assignments of faculty of medicine and faculty of dentistry. Tıp Eğitimi Dünyası. 2022;21(63):104-17.
- 4. Parin K. Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. 2. 2017;3.
- 5. Alyakut O, Kucukkomurler S. Gastronomi eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleklerine yönelik metafor algılarının değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches. 2018;9(16):823-52.
- 6. Aktekin M, Aktekin NC. Discovering the ‘‘anatomy’’ in students’ mind through metaphors. Surg Radiol Anat. 2011;33:539-42.
- 7. Çan MA. Metaphors for anatomy lesson of students who received anatomy education in faculty of medicine and faculty of dentistry. Tip Egitimi Dunyasi. 2022;21(63):118-27.
- 8. Saban A. Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008;55:459-96.
- 9. Atik AD. Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. International Journal of Scholars in Education. 2020;3(2):148-70.
- 10. Bozkurt A. Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırma Dergisi. 2020;6(2):1-23.
- 11. Şahin A. Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;31(31):121-59.
- 12. Limon İ, Durnalı M. Phd Students’ metaphoric perceptions on doctorate education and instructors. Sakarya University Journal of Education. 2018;8(1):26-40.
- 13. Miles MB, Huberman AM. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, 2nd ed. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc; 1994.
- 14. Ari I, Irgil E, Kafa IM, Sendemir E. Bir anket çalışması: anatomi eğitimi ve öğrencilerin düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2003;29(2):15-8.
- 15. Gözil R, Ozkan S, Bahçelioğlu M, Kadioğlu D, Calgüner E, Oktem H, et al. Gazi üniversitesi tip fakültesi 2. sinif öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23:27-32.
- 16. Tuygar S, Kus I, Saygili O, Ozcan E, Gülcen B. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimine yönelik memnuniyet düzeyleri ve ilgili değişkenlerin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2015;42:5-14.
- 17. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancioğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016;22(2):82-8.
- 18. Vatansever A, Ozcan E. Tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 2 öğrencilerinin anatomi pratik eğitimini değerlendirmeleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018;44(2):125-8.
- 19. Sargin G, Yenitürk Baydar C, Cakmak G. Student opinions about van yyu shmyo anatomy cours definition. ejons international journal. 2022;6(21):157–67.
- 20. Turan FD, Söyünmez S. Perceptions of third and fourth year nursing students enrolled in a pediatric nursing course regarding the concept of child abuse: A metaphorical study. Nurse education today.
2022;113:105359.
- 21. Bolatlı G. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin anatomi dersi hakkındaki düşünceleri. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30(4):238-44.
- 22. Chytas D, Piagkou M, Johnson EO, Tsakotos G, Mazarakis A, Babis GC, et al. Outcomes of the use of plastination in anatomy education: current evidence. Surgical and radiologic anatomy : SRA. 2019;41(10):1181-6.
- 23. Harmon DJ, Attardi SM, Barremkala M, Bentley DC, Brown KM, Dennis JF, et al. An analysis of anatomy education before and during Covid-19: May-August 2020. Anatomical sciences education. 2021;14(2):132-47.
- 24. Massey A, Zhang W, Amar A. A comparison of non-traditional online and traditional wet-lab experiences in human anatomy and physiology: An innovative approach for pre-licensure nursing education. Nurse
education today. 2021;107:105149.
SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN ZİHNİNDE ANATOMİ: BİR METAFOR ANALİZİ
Yıl 2024,
, 48 - 53, 17.01.2024
Rabia Taşdemir
,
Ömer Faruk Cihan
Öz
AMAÇ: Araştırma, sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda farklı programlarda öğrenim gören öğrencilerin “Anatomi” kavramına ilişkin algılarını metafor yoluyla belirlemek amacıyla yapılmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Araştırmanın evrenini ve örneklemini Üniversitemiz Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu (SHMYO) öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma, metafor analizi tekniği ile gerçekleştirilmiştir. SHMYO’unda bulunan 300 öğrencinin 215’i çalışmaya katılmak için gönüllü olmuştur. 20 öğrencinin cevapları anlamlı bir metafor içermediği veya herhangi bir metafor üretmediği için 195 öğrencinin metaforları değerlendirilmiştir. Veriler, Ocak-Şubat 2022 tarihleri arasında öğrencilerin demografik bilgilerini soran kısa anket soruları ile “Anatomi … gibidir. Çünkü…” metafor cümlesinin tamamlanmasıyla toplanmıştır.
BULGULAR: Çalışmamızda bazı programlardaki öğrencilerden fazla katılım sağlanamadığı için programlar arasında karşılaştırma yapılamamıştır. Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Programı’nda 2. sınıf öğrencileri de anket çalışmasına katıldığı için bu bölümde olumlu metaforlar daha çok üretilmiştir. 2.sınıf öğrencileri 1.sınıf öğrencilerine göre anatomi hakkında daha olumlu düşüncelere sahiptir.
SONUÇ: Anatomi sağlık profesyonelleri için en önemli bilim dallarından biri olması nedeniyle SHMYO öğrencilerinin konuya ilişkin algıları oldukça önemlidir. Anatomi’nin ışığa, haritaya benzetilmesi derse ilişkin farkındalıklarını gösterirken; okyanus, dipsiz kuyu ve çöle benzetilmesi de anatomiyi öğrenmedeki çaresizliklerini ifade eden çarpıcı örneklerdir.
Teşekkür
Yazarlar, uzman görüşü sağlayan öğretim üyelerine ve bu çalışmaya değerli katkıları için katılımcılara teşekkür eder.
Bu çalışmanın özet metni, 23-25 Eylül 2022 tarihlerinde Ankara/ Türkiye’de düzenlenen “5th International Congress Of Multidisciplinary Studies in Medical Sciences” kongresinde sözlü sunum olarak sunulmuştur.
Kaynakça
- 1. Mutluay ŞD, Açıkgöz AK. Öğrenci ebe ve hemşirelerin anatomi eğitimi hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi. 2020(2):201-8.
- 2. Serin E, Zambak Ö. Beden eğitimi antrenörlük eğitimi ve hemşirelik eğitimi öğrencilerinin anatomi dersine yönelik tutumlarinin karşilaştirilmasi. GERMENİCA Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(2):15-26.
- 3. Can MA, Toraman C. Using references in anatomy course assignments of faculty of medicine and faculty of dentistry. Tıp Eğitimi Dünyası. 2022;21(63):104-17.
- 4. Parin K. Metaforlar: Hayat, Anlam ve Dil. 2. 2017;3.
- 5. Alyakut O, Kucukkomurler S. Gastronomi eğitimi alan üniversite öğrencilerinin mesleklerine yönelik metafor algılarının değerlendirilmesi. OPUS International Journal of Society Researches. 2018;9(16):823-52.
- 6. Aktekin M, Aktekin NC. Discovering the ‘‘anatomy’’ in students’ mind through metaphors. Surg Radiol Anat. 2011;33:539-42.
- 7. Çan MA. Metaphors for anatomy lesson of students who received anatomy education in faculty of medicine and faculty of dentistry. Tip Egitimi Dunyasi. 2022;21(63):118-27.
- 8. Saban A. Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2008;55:459-96.
- 9. Atik AD. Fen bilimleri öğretmen adaylarının uzaktan eğitim algısı: Bir metafor analizi. International Journal of Scholars in Education. 2020;3(2):148-70.
- 10. Bozkurt A. Koronavirüs (Covid-19) pandemisi sırasında ilköğretim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik imge ve algıları: Bir metafor analizi. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırma Dergisi. 2020;6(2):1-23.
- 11. Şahin A. Eğitimde bilişim teknolojisi kullanımına ilişkin öğretmen görüşleri: Metafor çalışması. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2019;31(31):121-59.
- 12. Limon İ, Durnalı M. Phd Students’ metaphoric perceptions on doctorate education and instructors. Sakarya University Journal of Education. 2018;8(1):26-40.
- 13. Miles MB, Huberman AM. Qualitative data analysis: An expanded sourcebook, 2nd ed. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc; 1994.
- 14. Ari I, Irgil E, Kafa IM, Sendemir E. Bir anket çalışması: anatomi eğitimi ve öğrencilerin düşünceleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2003;29(2):15-8.
- 15. Gözil R, Ozkan S, Bahçelioğlu M, Kadioğlu D, Calgüner E, Oktem H, et al. Gazi üniversitesi tip fakültesi 2. sinif öğrencilerinin anatomi eğitimini değerlendirmeleri. Tıp Eğitimi Dünyası. 2006;23:27-32.
- 16. Tuygar S, Kus I, Saygili O, Ozcan E, Gülcen B. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimine yönelik memnuniyet düzeyleri ve ilgili değişkenlerin incelenmesi. Tıp Eğitimi Dünyası. 2015;42:5-14.
- 17. Çetkin M, Turhan B, Bahşi İ, Kervancioğlu P. Tıp fakültesi öğrencilerinin anatomi eğitimi hakkındaki düşünceleri. Gaziantep Medical Journal. 2016;22(2):82-8.
- 18. Vatansever A, Ozcan E. Tıp fakültesi dönem 1 ve dönem 2 öğrencilerinin anatomi pratik eğitimini değerlendirmeleri. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 2018;44(2):125-8.
- 19. Sargin G, Yenitürk Baydar C, Cakmak G. Student opinions about van yyu shmyo anatomy cours definition. ejons international journal. 2022;6(21):157–67.
- 20. Turan FD, Söyünmez S. Perceptions of third and fourth year nursing students enrolled in a pediatric nursing course regarding the concept of child abuse: A metaphorical study. Nurse education today.
2022;113:105359.
- 21. Bolatlı G. Hemşirelik bölümü öğrencilerinin anatomi dersi hakkındaki düşünceleri. STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi. 2021;30(4):238-44.
- 22. Chytas D, Piagkou M, Johnson EO, Tsakotos G, Mazarakis A, Babis GC, et al. Outcomes of the use of plastination in anatomy education: current evidence. Surgical and radiologic anatomy : SRA. 2019;41(10):1181-6.
- 23. Harmon DJ, Attardi SM, Barremkala M, Bentley DC, Brown KM, Dennis JF, et al. An analysis of anatomy education before and during Covid-19: May-August 2020. Anatomical sciences education. 2021;14(2):132-47.
- 24. Massey A, Zhang W, Amar A. A comparison of non-traditional online and traditional wet-lab experiences in human anatomy and physiology: An innovative approach for pre-licensure nursing education. Nurse
education today. 2021;107:105149.