Objective: Musculoskeletal system (MSS) knowledge and clinical skills have been shown to be an area of weakness in medical education and practitioners, and neglected in daily clinical practice. The purpose of this study was to evaluate and compare MSS knowledge and skills of the third and sixth year medical students. Material and Methods: The study included 41 volunteers from third year and 35 volunteers from sixth year medical students. Participants were asked to mark long head of biceps brachii muscle tendon (BTLH), lateral epicondyle (LE), greater trochanter (GT) and medial knee joint space (MK) areas were with physical examination. After students marked the choosen anatomical landmarks one by one on the same subject, the accuracy of the results were checked with ultrasonography. Results: Total success rate was 51.8% in third year students while it was 68.6% in sixth year students and the difference between two groups was statistically significant (p= 0.004). Students performance to locate LE and GT was high but they were failed to locate BTLH and MK. Conclusion: This study demonstrated that medical students improved their MSS skills that they obtained in preclinical education period, during clinical education period. Nevertheless this improvement was not adequate. Regarding increasing number of patients admitting to hospitals with the complaints of MSS, medical faculties should focus on improving MSS clinical skills teaching and develope effective strategies to meet this requirements
Amaç: Kas iskelet sistemi (KİS) bilgi ve klinik becerilerinin tıp eğitiminin ve pratisyen hekimlerin zayıf bir yanı olduğu, günlük gösterilmiştir. Bu çalışmadaki amacımız, tıp fakültesi 3. sınıf öğrencileri ile 6. sınıf öğrencilerin, KİS hakkında bilgi ve becerilerini değerlendirmek ve karşılaştırmak idi. Gereç ve Yöntem: Tıp fakültesi 3. sınıf öğrencilerinden 41, 6. sınıf öğrencilerinden 35 gönüllü çalışmaya dahil edildi. Katılımcılardan tespit etmesi istenen anatomik bölgeler; musculus biceps brachii tendonunun uzun başı (BTUB), lateral epikondil (LE), trokanter majör (TM) ve diz medial eklem aralığı (MD) olarak belirlendi. Öğrencilerin tek tek aynı kişi üzerinde belirlenen bu anatomik bölgeleri işaretledikten sonra sonuçların doğruluğu ultrasonografi ile değerlendirildi. Bulgular: Toplam başarı yüzdesi 3. sınıflarda %51.8 iken; 6. sınıflarda %68.6 idi ve aradaki farklılık istatistiksel olarak anlamlıydı (p= 0.004). Öğrenciler LE ve TM’yi göstermede yüksek performans gösterirken, BTUB ve MD’yi göstermede başarısızdılar. Sonuç: Bu çalışma öğrencilerin preklinik eğitim döneminde elde ettikleri KİS becerisini klinik eğitim döneminde artırdığı fakat yine de yeterli seviyeye ulaşamadığını göstermiştir. KİS yakınmalarıyla başvuran hasta sayısının giderek arttığı düşünüldüğünde, tıp fakültelerinin bu ihtiyacı karşılayacak KİS klinik becerilerinin öğretiminin geliştirilmesine odaklanması ve etkin stratejiler geliştirmesi gerekmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler-Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 15 Sayı: 2 |