OBJECTIVE: It was aimed, in this study, to make a comparison of healthy living behaviors of students studying in different branches of the health field.
MATERIAL AND METHODS: The study was carried out with 490 students studying at Afyon Kocatepe University Faculty of Medicine, Nutrition and Dietetics, Physiotherapy and Rehabilitation, Nursing, and Health Management departments. The socio-demographic questionnaire form and the Health Promoting Lifestyle Profile II (HPLP) Scale were applied to the participants in the study. The Health Promoting Lifestyle Profile II (HPLP) Scale consists of 6 subscales: Health Responsibility, Exercise, Nutrition, Self-actualization, Interpersonal Support, and Stress Management.
RESULTS: Of the 490 students participating in the study, 28.6% were male and 71.4% were female. While the mean age of the participants was 65.7±11.09 years, the mean Body Mass Index (BMI) was 22.53±3.51 kg/m2. A statistically significant difference was found between Health Responsibility (p=0.003) and Nutrition (p<0.001) subscales.
CONCLUSIONS: It is extremely important for students majoring in medical sciences to adopt their own health-promoting lifestyle to become individuals who provide health services in the future. In our study, a statistically significant difference was found in two subscales and the total score. In line with the results obtained from the study, it is suggested that medical science students should develop their own health-promoting lifestyle behaviors. It can also be recommended to carry out more comprehensive studies related to health-promoting behaviors and to give more educational support to medical science students so that they can adopt health-promoting lifestyle behaviors individually.
Healthy behavior Nutrition Physical activity Health Responsibility
AMAÇ: Bu çalışmada sağlık alanında farklı branşlarda eğitim alan öğrencilerin sağlıklı yaşam davranışlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Çalışma Afyon Kocatepe Üniversitesi’nde Tıp Fakültesi, Beslenme ve Diyetetik, Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Hemşirelik ve Sağlık Yönetimi bölümlerinde eğitim gören 490 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya katılan öğrencilere sosyo-demografik anket formu ve Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II ölçeği (SYBDÖ-II) uygulanmıştır. Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları-II ölçeği, Sağlık Sorumluluğu, Fiziksel aktivite, Beslenme, Manevi Gelişim, Kişiler arası ilişki, Stres Yönetimi olmak üzere 6 alt boyuttan oluşmaktadır.
BULGULAR: Çalışmaya katılan 490 öğrencinin %28,6’sı erkek, %71,4’ü kız, yaş ortalaması 21,00±1,97 yıl ve Beden Kütle İndeksi (BMI) ortalaması 22,53±3,51 ağırlık(kg)/boy(m)2’dir. Ölçeğin alt boyutlarından Sağlık Sorumluluğu (p=0,003) ve Beslenme (p<0,001) alanlarında bölümler arası istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır.
SONUÇ: Sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin gelecekte sağlık hizmeti veren bireyler olması açısından kendilerinin sağlıklı yaşam davranışlarını benimsemeleri son derece önemlidir. Çalışmamızda ölçeğin iki alt boyutunda ve toplam puanda bölümler arası istatistiksel olarak anlamlı fark saptanmıştır. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda; sağlık alanında öğrenim gören bireylerin, kendi sağlıklı yaşam davranışlarını geliştirmeleri gerektiği görülmektedir. Bu konuda daha kapsamlı çalışmalar yapılması ve sağlık alanında eğitim gören öğrencilere bireysel olarak sağlıklı yaşam davranışlarını benimsemeleri için gerekli eğitim desteklerinin verilmesi önerilebilir.
SAĞLIKLI DAVRANIŞ BESLENME FİZİKSEL AKTİVİTE SAĞLIK SORUMLULUĞU
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Makaleler-Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ekim 2021 |
Kabul Tarihi | 21 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 22 Sayı: 6 |