OBJECTIVE: In this study, it was aimed to examine the relationship between 8 - 12 age group children's eating behavior, nutritional self-efficacy, the effect of parents on children's nutrition style, and health and quality of life.
MATERIAL AND METHODS: This cross-sectional, descriptive study was conducted with 79 students and their parents, at Ataşehir College. Information Form, Student Health Assessment Questionnaire (SHAQ), Healthy Eating Self-Efficacy for Children Scale (HESCS), Parent’s Feeding Style Questionnaire (PFSQ), Children’s Eating Behavior Questionnaire (CEBQ), Generic Health-Related Quality of Life Questionnaire for Children (Kid-KINDL) were administered to children and their parents by face-to-face interview method. IBM SPSS26® software was used in the analysis of the obtained data.
RESULTS: In this study, 50.6% of the participants were boys. According to Neyzi standards Body Mass Index (BMI) classification 50.6% were overweight. Significant differences were found in scores of all scales except HESCS according to the, children’s gender, in SHAQ and Kid-Kindl scores according to, children’s enrolled class levels, in SHAQ scores according to children’s grades (p<0.05). It was found that, as children's health-related quality of life scores increased, a 50.2% in children's health assessments, a 57.8% in children's healthy eating behaviors and a 54.7% in parents' healthy eating style scores were also increased statistically significant (p=0.000). With parents' healthy eating style scores increased, a 66.3% increase in children's healthy eating behaviors scores and a 44.5% increase in children's health assessments scores were found (p=0.000). As children's health-related quality of life scores increased, a 42.8% in children's healthy eating behaviors scores was increased (p=0.000).
CONCLUSIONS: Parents’ nutritional habits and knowledge levels have an important role in the development of children's eating behaviors. For this reason, health and nutrition issues should be conveyed to all primary school students and their parents through various trainings in order to implement healthy habits and practice healthy lifestyles.
Child health Feeding and eating disorders of childhood Parent-child relations Feeding behavior Quality of life
yok
AMAÇ: Bu çalışmada 8 - 12 yaş grubu çocukların yeme davranışı, beslenme özyeterliliği, ebeveynlerin çocukların beslenme tarzı üzerine etkisi ile sağlık ve yaşam kalitesi ilişkisinin incelenmesi amaçlanmıştır.
GEREÇ VE YÖNTEM: Kesitsel, tanımlayıcı tipte olan çalışma, Ataşehir Koleji’nde kayıtlı 79 öğrenci ve ebeveynleriyle yürütülmüştür. Bilgi Formu Öğrenci Sağlık Değerlendirme Anketi (ÖSDA), Çocuk Beslenme Öz-Yeterlik Ölçeği (ÇBÖÖ), Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi (EBTA), Çocuklarda Yeme Davranışı Anketi (ÇYDA) ve Çocuklar İçin Genel Amaçlı Sağlıkla İlgili Yaşam Kalitesi Ölçeği (Kid-KINDL) çocuklara ve ebeveynlerine yüzyüze görüşme yöntemiyle uygulanmıştır. Veri analizleri IBM SPSS26® yazılımı ile yapılmıştır.
BULGULAR: Öğrencilerin %50,6’sı erkektir. Neyzi standartları Beden Kütle İndeksi (BKİ) sınıflamasına göre çocukların %50,6’sı kiloludur. Çocukların cinsiyetine göre ÇBBÖ hariç tüm ölçek puanlarında, okunulan sınıf düzeyine göre ÖSDA ve Kid-Kindl puanlarında ve çocukların BKİ’sine göre ÖSDA puanlarında anlamlı farklılıklar saptanmıştır (p<0,05). Ayrıca, çocukların sağlıkla ilgili yaşam kalitesi puanları arttıkça; sağlık değerlendirmelerinde %50,2’lik, sağlıklı yeme davranışlarında %57,8’lik ve ebeveynlerinin sağlıklı beslenme tarzında %54,7’lik puan artışlarıyla anlamlı ilişkileri ortaya konulmuştur (p=0,000). Ebeveynlerin sağlıklı beslenme tarzı puanları arttıkça; çocukların sağlıklı yeme davranışı puanları %66,3 ve sağlık değerlendirme puanları %44,5 artmaktadır (p=0,000). Çocukların sağlık değerlendirme puanları arttıkça da, sağlıklı yeme davranışları puanlarıda %42,8 artmaktadır (p=0,000).
SONUÇ: Ebeveynlerin beslenme alışkanlıkları ve bilgi düzeyleri, çocukların yeme davranışları gelişiminde önemli bir paya sahiptir. Bu nedenle, sağlıklı alışkanlıkların hayata geçirilmesi ve sağlıklı yaşam biçimlerinin uygulanabilmesi için, sağlık ve beslenme konuları tüm ilköğretim öğrencilerine ve ebeveynlerine çeşitli eğitimlerle aktarılmalıdır.
Çocuk sağlığı Çocukluk çağı beslenme ve yeme bozuklukları Ebeveyn-çocuk ilişkileri Beslenme davranışı Yaşam kalitesi
yok
yok
Çalışmanın veri toplama aşamasında destek sağlayan Hatice Selin Gündoğdu, Zehra Küçüker, Noorhan Ashraf, Ceyda Başaran’a ve çalışmanın istatistiksel analizlerini yapan Sn. Abdullah Çelik’e teşekkür ederim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Makaleler-Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Şubat 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 24 Sayı: 4 |