Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

INTERPRETATIVE APPROACH AND WRITING ON MUSIC

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 51, 15.06.2017

Öz

This essay suggests an interpretational approach and the concept of self-reflectivity upon

the academic wording style in the Turkish music sciences. The general purpose of the

writing is to exhibit a critical attitude concerning the studies, which could not exceed the

literature scanning and compilations, which always make repetitions in the researches

and original articles which are published in the music-centered academic magazines and

thesis. It is obviously seen that the researchers take the language of approach, which

makes the subject and the structural wording style as an object and which is present in

Turkey Social Science literature as an example. On the contrary, in the music concept,

conceptualization of the abstract makes the author tired and causes them to be lost within

the knowledge. In this respect, the original sign of all kinds of musical researches and

studies, which are historical, systematic or ethnographical centered, is the action of

writing and to get away from saying new words in the present cycle of writing. Such

self-reflectivity and interpretational approach could be a tool set, which could eliminate

and remove such stability. Because of this reason, it is targeted to be taken up in order to

consider music writing as an interpretation and to change the perception of writing and

to make a great contribution to the literature and finally, to tell a new word and to give

inspirations to the academic persons as well.

Kaynakça

  • Bleicher, J. (1980). Contemporary Hermeneutics: Hermeneutics As A Method, Philosophy And Critique. London: Routledge.
  • Dilthey, W. (1999). “Hermeneutiğin Doğuşu”, (Çev. Doğan Özlem), Hermeneutik ve Tin Bilimleri, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Gadamer, H. G. (1995). Hermeneutik, (Çev. Doğan Özlem), Hermeneutik (Yorumbilgisi) Üzerine Dersler, Ark Yayınları, Ankara.
  • Geertz, C. (1973). “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Cultures” İçinde, Selected Essays by Clifford Geertz. Basic Publication, NewYork.
  • Heidegger, M. (2002). “Anlama ve Yorum”, (Çev. Hüsamettin Arslan), İnsan Bilimlerine Prolegomena, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Lévi-Strauss, C. (1969). The Raw and the Cooked [Le Cru et le Cuit, 1964]. Chicago: Chicago UP.
  • Merriam, Alan P., (1964). The Anthropology of Music. Evanston, Northwestern University Press.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power. Çev: Walter Kaufmann, RJ. Hollingdale. New York: Vintage Books
  • Okely, J. (1992). “Anthropology and Autobiography: Participatory Experience and Embodied Knowledge.” İçinde, Autobiography and Anthropology. (Der.) J. Okeley ve H.Callaway. London: Routledge.
  • Ricoeur, P. (2008). “Anlamlı Eylemi Bir Metin Gibi Görmek.” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım. Der. Paul Rabinow-William Sullivan. İstanbul: Deniz Yayınları. 63/99.
  • Titon, J. (1997). “Knowing Fieldwork”. İçinde: Shadows in the Field: Edt: Gregory F. Barz ve Timothy J. Cooley. New York: Oxford University Press.
  • Schleiermacher, F. (1977). Hermeneutik und Kritik, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • Toprak, M. (2003). Hermeneutik ve Edebiyat, Bulut yay., İstanbul.
  • Jackson, M. (1998). Minima Ethnographica: Intersubjectivity and the Anthropological Project. Chicago, IL: University of Chicago Press Publication.

YORUMSAMACI YAKLAŞIM VE MÜZİĞİ YAZMAK ÜZERİNE

Yıl 2017, Cilt: 4 Sayı: 1, 43 - 51, 15.06.2017

Öz

Bu deneme, Türkiye müzik bilimlerinde, akademik yazın biçimi üzerine yorumsamacı

yaklaşım ve özdüşünümsellik kavramını önermektedir. Yazının genel amacı, müzik

merkezli akademik dergilerde yayımlanan araştırma ve özgün makalelerdeki sürekli

tekrara düşen, literatür taraması ve derlemenin ötesine geçmeyen çalışmalara ilişkin

eleştirel bir tutum sergilemektir. Araştırmacıların, Türkiye Sosyal Bilim literatüründe

varolan, yapısal yazım biçimi ve konuyu nesnelleştiren yaklaşım dilini örnek aldıkları

görülmektedir. Buna karşın, müzik mefhumunda, soyutun kavramsallaştırılması,

yazarı yormakta ve bilginin içerisinde kaybolmasına neden olmaktadır. Bu bağlamda,

tarihsel, sistematik ya da etnografi merkezli her türlü müzik araştırmasının alamet-i

farikası olan yazmak eylemi, içinde bulunduğu yazın döngüsünde, yeni söz söylemekten

uzaklaşmaktadır. Özdüşünümsellik ve yorumsamacı yaklaşım, bu durağanlığı

kaldırabilecek bir alet çantası olabilir. Bu sebeple bu denemenin, müziği yazmayı bir

yorum olarak ele alıp, yazın algısını değiştirerek, literatüre katkı sağlayacak, son tahlilde,

yeni bir söz söyleyecek akademik kalemlere ilham vermesi hedeflenmektedir.

Kaynakça

  • Bleicher, J. (1980). Contemporary Hermeneutics: Hermeneutics As A Method, Philosophy And Critique. London: Routledge.
  • Dilthey, W. (1999). “Hermeneutiğin Doğuşu”, (Çev. Doğan Özlem), Hermeneutik ve Tin Bilimleri, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Gadamer, H. G. (1995). Hermeneutik, (Çev. Doğan Özlem), Hermeneutik (Yorumbilgisi) Üzerine Dersler, Ark Yayınları, Ankara.
  • Geertz, C. (1973). “Thick Description: Toward an Interpretive Theory of Cultures” İçinde, Selected Essays by Clifford Geertz. Basic Publication, NewYork.
  • Heidegger, M. (2002). “Anlama ve Yorum”, (Çev. Hüsamettin Arslan), İnsan Bilimlerine Prolegomena, Paradigma Yayınları, İstanbul.
  • Lévi-Strauss, C. (1969). The Raw and the Cooked [Le Cru et le Cuit, 1964]. Chicago: Chicago UP.
  • Merriam, Alan P., (1964). The Anthropology of Music. Evanston, Northwestern University Press.
  • Nietzsche, F. (1968). The Will to Power. Çev: Walter Kaufmann, RJ. Hollingdale. New York: Vintage Books
  • Okely, J. (1992). “Anthropology and Autobiography: Participatory Experience and Embodied Knowledge.” İçinde, Autobiography and Anthropology. (Der.) J. Okeley ve H.Callaway. London: Routledge.
  • Ricoeur, P. (2008). “Anlamlı Eylemi Bir Metin Gibi Görmek.” Toplum Bilimlerinde Yorumcu Yaklaşım. Der. Paul Rabinow-William Sullivan. İstanbul: Deniz Yayınları. 63/99.
  • Titon, J. (1997). “Knowing Fieldwork”. İçinde: Shadows in the Field: Edt: Gregory F. Barz ve Timothy J. Cooley. New York: Oxford University Press.
  • Schleiermacher, F. (1977). Hermeneutik und Kritik, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
  • Toprak, M. (2003). Hermeneutik ve Edebiyat, Bulut yay., İstanbul.
  • Jackson, M. (1998). Minima Ethnographica: Intersubjectivity and the Anthropological Project. Chicago, IL: University of Chicago Press Publication.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Deneme
Yazarlar

Mehtap Demir

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 15 Mart 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 4 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Demir, M. (2017). YORUMSAMACI YAKLAŞIM VE MÜZİĞİ YAZMAK ÜZERİNE. Conservatorium, 4(1), 43-51.