Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE NECESSITY OF FOLK MUSIC RESEARCHES IN THE CONTEXT OF MULTICULTURALISM IN TURKEY

Yıl 2012, Sayı: 2, 63 - 90, 11.03.2013

Öz

In this article, multiculturalism will be examined paying attention to the structure of

our country's multicultural folk music window of some regions and some musical

elements of these regions. In the context of multiculturalism, the examination of

"music" simultaneously includes examining of music genres in traditional practices,

instruments and various sound sources, vocalizations and performing of musical

executions, dances accompanied by music, dance etc., a lot of elements just like

exhibiting mold behaviors, music and word arts, execution environments and

locations in which music performed, timings and schedules of performing music,

attitudes and behaviors of followers in the execution of music. In our country, in the

nested complexity of rural and urban life, it is impossible to mention the only

examining type of music since the middle of 20th Century. Almost every region of

the country living / kept alive given the variety of traditions music, urban music,

seen in this region are closely intertwined with the local music, the need for

researches on folk music felt good to better in the context of "multiculturalism". In

this context, this article will focus on the necessity of our country's folk music in the

perspective of multiculturalism window.

Kaynakça

  • AKÇA, F. Akçakoca. Denizlide Zeybek Oyunları Ve Köy Düğünleri, Dağıtım Yeri: Çatal Çeşme Pazarı, Denizli, 1937.
  • AKDOĞU, Onur. “Zeybek Kelimesinin Kökeni”, Türk Kültürü, S. 374.
  • Anadolu Halk Şarkıları Defter: 3, Defter: 4, Şehzâdebaşı: Evkaf-ı İslâmiye Matbaası, İstanbul, 1927.
  • ASAF, Seyfettin – Sezai. Yurdumuzun Nağmeleri, Memleket Matbaası, İstanbul, 1926.
  • ASAF, Seyfettin – Sezai. “Musikimiz Hakkında Bir Rapor”, Muallimler Birliği Dergisi, S. 5, Ankara, 1925 (1341).
  • BATES, Daniel G. 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji (İnsanın Doğadaki Yeri), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • BAYATLI, Osman. Ege'de Zeybek Oyunları ve Havaları, Nefaset Matbaası, İzmir, 1943.
  • BAYINDIR, Hüseyin Hilmi. Tarihte Zeğbeklik ve Musikisi, Aydın İli Antik Kalıntıları Koruma ve Müzeleri Geliştirme Derneği Yayımı Sayı:1, Taşkın Matbaası, Aydın, 1964.
  • BURKE, Peter. Kültür Tarihi, (Çev. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2008.
  • DEMİRCİOĞLU, (Demirci) Yusuf Ziya, Köy Halk Türküleri, 1938.
  • DOĞAN, Barış. İzmir’de Kültür, Sanat ve Folklor Derneklerinin Müzik Etkinlikleri ve İzmir Müzik Yaşamına Etkileri (Basılmamış Yüksek Lisans tezi), Danışman: Doç. Dr. F. R. Altınay, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Bilimler Anabilim Dalı Duysal Tasarım Programı, İzmir, 2011.
  • EKİCİ, Metin Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Geleneksel Yayınları 1, Ankara, 2004.
  • EKİCİ, Savaş. Elazığ Harput Müziği, Akçağ Yayınları, Ankara, 2009.
  • EMİROĞLU, Kudret– Suavi Aydın, Antropoloji Sözlüğü, Bilm ve Sanat Yayınları, Ankara, 2003.
  • ERGUN, Doğan 100 Soruda Sosyoloji Elkitabı, 8. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2006.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Avrupalılar Tarafından Toplanılan Türkülerimiz”, Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbâlimiz, Maarif Matbaası, İstanbul, 1928.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Halk Türkülerimiz ve Klasik Bestelerimiz”, a.g.e., 1928.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Türkülerde Makam ve Usul”, a.g.e., 1928. 90 F. Reyhan ALTINAY
  • Halk Türküleri, Defter: 11, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatı, Evkaf Matbaası, İstanbul, 1929.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan “Halk”, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 2. Basım, İstanbul, 1996.
  • HAVILAND, W. A.– H. E.L. Prins – D. Walrath – B. McBride, “Kültürel Çoğulculuk ve Çok Kültürlülük”, Kültürel Antropoloji, (Çev. İ.D. Erguvan Sarıoğlu), Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2008 . HERZFELD, Michael. Antropoloji (Kültürde ve Toplumda Teorik Uygulama), Say Yayınları, İstanbul, 2012.
  • HINÇER, İhsan. “Devlet Konservatuarı ve Halk Melodileri Derleme İşi”, TFA, Yıl: 2, C. 1, S. 22, Mayıs 1951.
  • IŞIK, Caner– Nuran Erol, Arabeskin Anlam Dünyası Müslüm Gürses Örneği, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2002.
  • “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • KAYGISIZ, Mehmet. Türklerde Müzik, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2000.
  • KÖSEMİHÂL, Mahmut Ragıp. Şarkî Anadolu Türküleri ve Oyunları, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatından Kitap: 2, Evkaf Matbaası, İstanbul, 1929. KÖSEMİHÂL, Mahmut Ragıp – H. Suphi Karsel, Ankara Bölgesi Musikî Folkloru – Halk Ezgi, Çalgı ve Ayakoyunları Hakkında Notlar, Numune Matbaası, İstanbul, 1939.
  • MARSHALL, Gordon Sosyoloji Sözlüğü, (Çevirenler: O. Akınhay – D. Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999.
  • OKÇAY, Hale. “İzmirli, Yahudi, Kadın Olmak Üzerine”, “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • ÖZTUNA, Yılmaz. “Halk Musikisi”, Türk Musikisi Ansiklopedisi, M.E.B. Basımevi, İstanbul, 1969.
  • PARDO, Sara. “İzmir Kültürünün Bir Parçası Olarak İzmirli Museviler”, “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • ŞENEL, Süleyman. Trabzon Bölgesi Halk Musikisine Giriş, Anadolu Sanat Yayınları, İstanbul, 1994.
  • TATLIDİL, Ercan. Kentleşme ve Gecekondu, E.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 47, E.Ü. Basımevi, İzmir, 1989.
  • TÜMERTEKİN, Erol “Türkiye’de Kademeli Göçler”, Sosyal Antropoloji ve Etnoloji Bölümü Dergisi I, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları, Güz 1971, İstanbul, 1972.
  • Türk Anadolu Halk Türküleri, Halk Evleri Genel Merkezi Yayınları No: 2, Başnur Matbaası, Ankara, 1965.
  • Türkten Türküler I, şemsi Yastıman Sazevi Yayınlarından No: I, Dizerkonca Matbaası, İstanbul, 1958.
  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir. Cumhuriyetle Birlikte Türkiye’de Folklor ve Etnografya Çalışmaları, Ankara, 1972.
  • WULF, Cristoph. Tarihsel Kültürel Antropoloji, Dipnot Yayınları, Ankara, 2009.
  • YALTIRIK, Hüseyin “Çokkültürlülük Bağlamında Bergama Zeybeği Üzerine Bir İnceleme”, Uluslararası Bergama Sempozyumu Bildirileri, Bergama Belediyesi Kültür Yayınları, 7–9 Nisan 2011, İzmir, 2011.
  • YILMAZ, A. Bergama'da Folklor, Cumhuriyet Matbaası, İzmir, 1941.
  • YILMAZ Ali, O. Bayatlı. Bergamada Millî Oyunlar, Cumhuriyet Matbaası, İzmir, 1942.
  • YÖNETKEN, Halil Bedii, Derleme Notları I, Orkestra Yayınları, Çeltük Matbaacılık Koll. Şti, İstanbul, 1966.
  • Zeybek Kültürü Sempozyumu (24–25 Ekim 2002), Muğla Üniversitesi Yayınları: 45/Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları: 09, Muğla Üniversitesi Basımevi, Muğla, 2004.

TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ

Yıl 2012, Sayı: 2, 63 - 90, 11.03.2013

Öz

Kaynakça

  • AKÇA, F. Akçakoca. Denizlide Zeybek Oyunları Ve Köy Düğünleri, Dağıtım Yeri: Çatal Çeşme Pazarı, Denizli, 1937.
  • AKDOĞU, Onur. “Zeybek Kelimesinin Kökeni”, Türk Kültürü, S. 374.
  • Anadolu Halk Şarkıları Defter: 3, Defter: 4, Şehzâdebaşı: Evkaf-ı İslâmiye Matbaası, İstanbul, 1927.
  • ASAF, Seyfettin – Sezai. Yurdumuzun Nağmeleri, Memleket Matbaası, İstanbul, 1926.
  • ASAF, Seyfettin – Sezai. “Musikimiz Hakkında Bir Rapor”, Muallimler Birliği Dergisi, S. 5, Ankara, 1925 (1341).
  • BATES, Daniel G. 21. Yüzyılda Kültürel Antropoloji (İnsanın Doğadaki Yeri), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2009.
  • BAYATLI, Osman. Ege'de Zeybek Oyunları ve Havaları, Nefaset Matbaası, İzmir, 1943.
  • BAYINDIR, Hüseyin Hilmi. Tarihte Zeğbeklik ve Musikisi, Aydın İli Antik Kalıntıları Koruma ve Müzeleri Geliştirme Derneği Yayımı Sayı:1, Taşkın Matbaası, Aydın, 1964.
  • BURKE, Peter. Kültür Tarihi, (Çev. Mete Tunçay), İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2. Baskı, İstanbul, 2008.
  • DEMİRCİOĞLU, (Demirci) Yusuf Ziya, Köy Halk Türküleri, 1938.
  • DOĞAN, Barış. İzmir’de Kültür, Sanat ve Folklor Derneklerinin Müzik Etkinlikleri ve İzmir Müzik Yaşamına Etkileri (Basılmamış Yüksek Lisans tezi), Danışman: Doç. Dr. F. R. Altınay, E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Bilimler Anabilim Dalı Duysal Tasarım Programı, İzmir, 2011.
  • EKİCİ, Metin Halk Bilgisi (Folklor) Derleme ve İnceleme Yöntemleri, Geleneksel Yayınları 1, Ankara, 2004.
  • EKİCİ, Savaş. Elazığ Harput Müziği, Akçağ Yayınları, Ankara, 2009.
  • EMİROĞLU, Kudret– Suavi Aydın, Antropoloji Sözlüğü, Bilm ve Sanat Yayınları, Ankara, 2003.
  • ERGUN, Doğan 100 Soruda Sosyoloji Elkitabı, 8. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları, İstanbul, 2006.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Avrupalılar Tarafından Toplanılan Türkülerimiz”, Anadolu Türküleri ve Musiki İstikbâlimiz, Maarif Matbaası, İstanbul, 1928.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Halk Türkülerimiz ve Klasik Bestelerimiz”, a.g.e., 1928.
  • GAZİMİHÂL, M. Ragıp. “Türkülerde Makam ve Usul”, a.g.e., 1928. 90 F. Reyhan ALTINAY
  • Halk Türküleri, Defter: 11, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatı, Evkaf Matbaası, İstanbul, 1929.
  • HANÇERLİOĞLU, Orhan “Halk”, Toplumbilim Sözlüğü, Remzi Kitabevi, 2. Basım, İstanbul, 1996.
  • HAVILAND, W. A.– H. E.L. Prins – D. Walrath – B. McBride, “Kültürel Çoğulculuk ve Çok Kültürlülük”, Kültürel Antropoloji, (Çev. İ.D. Erguvan Sarıoğlu), Kaknüs Yayınları, İstanbul, 2008 . HERZFELD, Michael. Antropoloji (Kültürde ve Toplumda Teorik Uygulama), Say Yayınları, İstanbul, 2012.
  • HINÇER, İhsan. “Devlet Konservatuarı ve Halk Melodileri Derleme İşi”, TFA, Yıl: 2, C. 1, S. 22, Mayıs 1951.
  • IŞIK, Caner– Nuran Erol, Arabeskin Anlam Dünyası Müslüm Gürses Örneği, Bağlam Yayınları, İstanbul, 2002.
  • “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • KAYGISIZ, Mehmet. Türklerde Müzik, Kaynak Yayınları, İstanbul, 2000.
  • KÖSEMİHÂL, Mahmut Ragıp. Şarkî Anadolu Türküleri ve Oyunları, İstanbul Konservatuvarı Neşriyatından Kitap: 2, Evkaf Matbaası, İstanbul, 1929. KÖSEMİHÂL, Mahmut Ragıp – H. Suphi Karsel, Ankara Bölgesi Musikî Folkloru – Halk Ezgi, Çalgı ve Ayakoyunları Hakkında Notlar, Numune Matbaası, İstanbul, 1939.
  • MARSHALL, Gordon Sosyoloji Sözlüğü, (Çevirenler: O. Akınhay – D. Kömürcü), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999.
  • OKÇAY, Hale. “İzmirli, Yahudi, Kadın Olmak Üzerine”, “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • ÖZTUNA, Yılmaz. “Halk Musikisi”, Türk Musikisi Ansiklopedisi, M.E.B. Basımevi, İstanbul, 1969.
  • PARDO, Sara. “İzmir Kültürünün Bir Parçası Olarak İzmirli Museviler”, “İzmirli Olmak” Sempozyum Bildirileri, İzmir Büyükşehir Belediyesi Yayınları, 22 – 24 Ekim 2009.
  • ŞENEL, Süleyman. Trabzon Bölgesi Halk Musikisine Giriş, Anadolu Sanat Yayınları, İstanbul, 1994.
  • TATLIDİL, Ercan. Kentleşme ve Gecekondu, E.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları No: 47, E.Ü. Basımevi, İzmir, 1989.
  • TÜMERTEKİN, Erol “Türkiye’de Kademeli Göçler”, Sosyal Antropoloji ve Etnoloji Bölümü Dergisi I, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi Yayınları, Güz 1971, İstanbul, 1972.
  • Türk Anadolu Halk Türküleri, Halk Evleri Genel Merkezi Yayınları No: 2, Başnur Matbaası, Ankara, 1965.
  • Türkten Türküler I, şemsi Yastıman Sazevi Yayınlarından No: I, Dizerkonca Matbaası, İstanbul, 1958.
  • ÜLKÜTAŞIR, M. Şakir. Cumhuriyetle Birlikte Türkiye’de Folklor ve Etnografya Çalışmaları, Ankara, 1972.
  • WULF, Cristoph. Tarihsel Kültürel Antropoloji, Dipnot Yayınları, Ankara, 2009.
  • YALTIRIK, Hüseyin “Çokkültürlülük Bağlamında Bergama Zeybeği Üzerine Bir İnceleme”, Uluslararası Bergama Sempozyumu Bildirileri, Bergama Belediyesi Kültür Yayınları, 7–9 Nisan 2011, İzmir, 2011.
  • YILMAZ, A. Bergama'da Folklor, Cumhuriyet Matbaası, İzmir, 1941.
  • YILMAZ Ali, O. Bayatlı. Bergamada Millî Oyunlar, Cumhuriyet Matbaası, İzmir, 1942.
  • YÖNETKEN, Halil Bedii, Derleme Notları I, Orkestra Yayınları, Çeltük Matbaacılık Koll. Şti, İstanbul, 1966.
  • Zeybek Kültürü Sempozyumu (24–25 Ekim 2002), Muğla Üniversitesi Yayınları: 45/Fen–Edebiyat Fakültesi Yayınları: 09, Muğla Üniversitesi Basımevi, Muğla, 2004.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

F. Reyhan Altınay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 11 Mart 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altınay, F. R. (2013). TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi(2), 63-90.
AMA Altınay FR. TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ. EKOD. Mart 2013;(2):63-90.
Chicago Altınay, F. Reyhan. “TÜRKİYE’DE ‘ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK’ BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 2 (Mart 2013): 63-90.
EndNote Altınay FR (01 Mart 2013) TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 2 63–90.
IEEE F. R. Altınay, “TÜRKİYE’DE ‘ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK’ BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ”, EKOD, sy. 2, ss. 63–90, Mart 2013.
ISNAD Altınay, F. Reyhan. “TÜRKİYE’DE ‘ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK’ BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi 2 (Mart 2013), 63-90.
JAMA Altınay FR. TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ. EKOD. 2013;:63–90.
MLA Altınay, F. Reyhan. “TÜRKİYE’DE ‘ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK’ BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ”. Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı Dergisi, sy. 2, 2013, ss. 63-90.
Vancouver Altınay FR. TÜRKİYE’DE “ÇOKKÜLTÜRLÜLÜK” BAĞLAMINDA HALK MÜZİĞİ ARAŞTIRMALARININ GEREKLİLİĞİ. EKOD. 2013(2):63-90.