Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıklarının Belirlenmesi

Yıl 2022, Sayı: 9, 41 - 52, 30.12.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186790

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarının belirlenmesi ve salgın döneminde sürdürülen Türkçe derslerinde ders kitabı kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Araştırmada, araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Hatay ilinde resmi okullarda görev yapan 194 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada Öztürk ve Çerçi (2019) tarafından geliştirilen “Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları” ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen 7 maddeden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini analiz etmek için betimsel istatistik analizleri, Kruskal Wallis ve Mann Withney U Testi kullanılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin ölçekten aldıkları toplam puan ortalamasının 66.48±8.28 olduğu ve çalışmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin yarısından fazlasının Türkçe ders kitaplarına bağlı kaldıkları söylenebilir. Öğretmenlerin ölçek alt boyut ortalamalarının sırasıyla sınırlılıklar (22.74±3.31), etkinlikler (19.27±3.45), zorunluluklar/kolaylıklar (13.18±2.81) ve öğretmen yeterlilikleri (7.58±2.09) şeklinde belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarına ilişkin toplam puanının yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve hizmet yılına göre anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Öğretmenlerin yarısından fazlası (n=111,%57.2) ders kitaplarının uzaktan eğitim sistemine uygun hazırlanmadığı görüşüne sahiptir. Aynı zamanda ders kitaplarının uzaktan eğitim sürecini kolaylaştırma durumuna %38.7’si kısmen şeklinde görüş bildirirken, %31.4’ü kolaylaştırmadığını ifade etmiştir.

Kaynakça

  • Basturkmen, H. (2010). Developing Courses in English for Specific Purposes. New York: Paglave Macmillan.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Cresswell, W. (2019). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi. İstanbul: Edam Yayınları.
  • Cunningsworth, A. (1995). Evaluation and Research Design: Choosing Materials. London: Heinemann Education Books Ltd.
  • Fidan, M., Sarıaslan, E. & Yılmaz, A. (2022). Uzaktan Öğretim Süreçlerinde Kullanılan Türkçe Dersi Materyallerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 350-368.
  • Graves, K. (2000). Designing Language Course, A Guide for Teachers. Boston. Heinle. Cengage Learning.
  • Günaydın, Y. 2021. Türkçe Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Yazma Becerisinin Geliştirilmesine İlişkin Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi- Journal of Turkish Researches Institute, 71, 703- 724.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ankara: Ocak Yay.
  • Hinchman, K. A. (2002). How Teachers Use the Textbook: Lessons from Three Secondary School Slassrooms. English Language Teaching Journal. 48 (2), 304-315.
  • Hutchinson, T. and Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. English Language Teaching Journal. 48 (2), p. 315-328.
  • Karagöl, E. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 6(2), 121-159.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi (21. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kolcu, S. , & Balcı, A. (2021). Salgın Döneminde Uzaktan Türkçe Öğretimi: Öğretmen Görüşleri Kapsamında Bir Değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (Özel sayı 1), 55-65.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özbay, M. (2003). Türkçe Öğretiminde Hedef-Araç İlişkisinin Ders Kitabı Örneğinde Değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 59.
  • Öztürk, A. T. ve Çerçi, A. (2019). Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 876-897.
  • Skowronski, K. (2000). Textbooks use and Classroom Practices: A Close Look at one Classroom. English Language Teaching Journal. 2 (2), p 546-575.
  • Tertemiz, N., Ercan, L. ve Kayabaşı, Y. (2011). Ders Kitabı ve Eğitimdeki Önemi. L. Küçükahmet, (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (3. baskı) içinde (s. 34). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tomlinson, B. (1998). Materials Development in Language Teaching. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • UNESCO, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. [Erişim tarihi: 01.10.2022].
  • Yalçın, S. (1994). Metinden Öğrenme İlkelerine Göre Hazırlanan Ders Kitabının Öğrenci Erişisine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Determination of Turkish Teachers' Commitment to Textbooks

Yıl 2022, Sayı: 9, 41 - 52, 30.12.2022
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186790

Öz

The aim of this research is to determine the commitment of Turkish teachers to textbooks and to evaluate the use of textbooks in Turkish lessons during the epidemic period in line with the opinions of teachers. In the research, the relational survey model, one of the research models, was used. The sample of the study consists of 194 Turkish teachers working in public schools in the province of Hatay. In the research, the " Turkish Teachers' Dependence on Textbooks Scale" scale developed by Öztürk and Çerçi (2019) and a semi-structured interview form consisting of 7 items developed by the researcher were used. Descriptive statistical analyses, Kruskal Wallis and Mann Withney U Test were used to analyze the data of the research. It can be said that the total mean score of Turkish teachers from the scale is 66.48±8.28 and more than half of the Turkish teachers participating in the study adhere to Turkish textbooks. The scale sub-dimension averages of the teachers were determined as limitations (22.74±3.31), activities (19.27±3.45), obligations/conveniences (13.18±2.81) and teacher competencies (7.58±2.09), respectively. It was found that the total score of Turkish teachers regarding their commitment to textbooks did not differ significantly according to age, gender, education level and years of service. More than half of the teachers (n=111, 57.2%) have the opinion that the textbooks are not prepared in accordance with the distance education system. At the same time, 38.7% of them stated that they partially facilitated the distance education process of the textbooks, while 31.4% stated that they did not facilitate it.

Kaynakça

  • Basturkmen, H. (2010). Developing Courses in English for Specific Purposes. New York: Paglave Macmillan.
  • Bayburtlu, Y. S. (2020). Covid-19 Pandemi Dönemi Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Görüşlerine Göre Türkçe Eğitimi. Electronic Turkish Studies, 15(4), 131-151.
  • Cresswell, W. (2019). Eğitim Araştırmaları: Nicel ve Nitel Araştırmanın Planlanması, Yürütülmesi ve Değerlendirilmesi. İstanbul: Edam Yayınları.
  • Cunningsworth, A. (1995). Evaluation and Research Design: Choosing Materials. London: Heinemann Education Books Ltd.
  • Fidan, M., Sarıaslan, E. & Yılmaz, A. (2022). Uzaktan Öğretim Süreçlerinde Kullanılan Türkçe Dersi Materyallerine Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (26), 350-368.
  • Graves, K. (2000). Designing Language Course, A Guide for Teachers. Boston. Heinle. Cengage Learning.
  • Günaydın, Y. 2021. Türkçe Öğretmenlerinin Uzaktan Eğitimde Yazma Becerisinin Geliştirilmesine İlişkin Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi- Journal of Turkish Researches Institute, 71, 703- 724.
  • Güneş, F. (2002). Ders Kitaplarının İncelenmesi. Ankara: Ocak Yay.
  • Hinchman, K. A. (2002). How Teachers Use the Textbook: Lessons from Three Secondary School Slassrooms. English Language Teaching Journal. 48 (2), 304-315.
  • Hutchinson, T. and Torres, E. (1994). The textbook as agent of change. English Language Teaching Journal. 48 (2), p. 315-328.
  • Karagöl, E. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde İkinci/Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Ders Kitaplarına Yönelik Öğretici Görüşleri. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 6(2), 121-159.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemi (21. baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Kolcu, S. , & Balcı, A. (2021). Salgın Döneminde Uzaktan Türkçe Öğretimi: Öğretmen Görüşleri Kapsamında Bir Değerlendirme. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (Özel sayı 1), 55-65.
  • MEB. (2018). Türkçe Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Özbay, M. (2003). Türkçe Öğretiminde Hedef-Araç İlişkisinin Ders Kitabı Örneğinde Değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 59.
  • Öztürk, A. T. ve Çerçi, A. (2019). Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(4), 876-897.
  • Skowronski, K. (2000). Textbooks use and Classroom Practices: A Close Look at one Classroom. English Language Teaching Journal. 2 (2), p 546-575.
  • Tertemiz, N., Ercan, L. ve Kayabaşı, Y. (2011). Ders Kitabı ve Eğitimdeki Önemi. L. Küçükahmet, (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (3. baskı) içinde (s. 34). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tomlinson, B. (1998). Materials Development in Language Teaching. United Kingdom: Cambridge University Press.
  • UNESCO, https://en.unesco.org/covid19/educationresponse. [Erişim tarihi: 01.10.2022].
  • Yalçın, S. (1994). Metinden Öğrenme İlkelerine Göre Hazırlanan Ders Kitabının Öğrenci Erişisine Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Köroğlu 0000-0003-4701-8120

Ahmet Balcı 0000-0002-7424-592X

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 10 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 9

Kaynak Göster

APA Köroğlu, M., & Balcı, A. (2022). Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıklarının Belirlenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(9), 41-52. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1186790