Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarının belirlenmesi ve salgın döneminde sürdürülen Türkçe derslerinde ders kitabı kullanımının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Araştırmada, araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Hatay ilinde resmi okullarda görev yapan 194 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada Öztürk ve Çerçi (2019) tarafından geliştirilen “Türkçe Öğretmenlerinin Ders Kitaplarına Bağlılıkları” ölçeği ve araştırmacı tarafından geliştirilen 7 maddeden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın verilerini analiz etmek için betimsel istatistik analizleri, Kruskal Wallis ve Mann Withney U Testi kullanılmıştır. Türkçe öğretmenlerinin ölçekten aldıkları toplam puan ortalamasının 66.48±8.28 olduğu ve çalışmaya katılan Türkçe öğretmenlerinin yarısından fazlasının Türkçe ders kitaplarına bağlı kaldıkları söylenebilir. Öğretmenlerin ölçek alt boyut ortalamalarının sırasıyla sınırlılıklar (22.74±3.31), etkinlikler (19.27±3.45), zorunluluklar/kolaylıklar (13.18±2.81) ve öğretmen yeterlilikleri (7.58±2.09) şeklinde belirlenmiştir. Türkçe öğretmenlerinin ders kitaplarına bağlılıklarına ilişkin toplam puanının yaş, cinsiyet, eğitim düzeyi ve hizmet yılına göre anlamlı farklılık olmadığı bulunmuştur. Öğretmenlerin yarısından fazlası (n=111,%57.2) ders kitaplarının uzaktan eğitim sistemine uygun hazırlanmadığı görüşüne sahiptir. Aynı zamanda ders kitaplarının uzaktan eğitim sürecini kolaylaştırma durumuna %38.7’si kısmen şeklinde görüş bildirirken, %31.4’ü kolaylaştırmadığını ifade etmiştir.
Ders kitabına bağlılık Türkçe öğretmeni ders kitabı uzaktan eğitim. Dependence on coursebook Turkish teacher coursebook distance education.
The aim of this research is to determine the commitment of Turkish teachers to textbooks and to evaluate the use of textbooks in Turkish lessons during the epidemic period in line with the opinions of teachers. In the research, the relational survey model, one of the research models, was used. The sample of the study consists of 194 Turkish teachers working in public schools in the province of Hatay. In the research, the " Turkish Teachers' Dependence on Textbooks Scale" scale developed by Öztürk and Çerçi (2019) and a semi-structured interview form consisting of 7 items developed by the researcher were used. Descriptive statistical analyses, Kruskal Wallis and Mann Withney U Test were used to analyze the data of the research. It can be said that the total mean score of Turkish teachers from the scale is 66.48±8.28 and more than half of the Turkish teachers participating in the study adhere to Turkish textbooks. The scale sub-dimension averages of the teachers were determined as limitations (22.74±3.31), activities (19.27±3.45), obligations/conveniences (13.18±2.81) and teacher competencies (7.58±2.09), respectively. It was found that the total score of Turkish teachers regarding their commitment to textbooks did not differ significantly according to age, gender, education level and years of service. More than half of the teachers (n=111, 57.2%) have the opinion that the textbooks are not prepared in accordance with the distance education system. At the same time, 38.7% of them stated that they partially facilitated the distance education process of the textbooks, while 31.4% stated that they did not facilitate it.
Dependence on coursebook Turkish teacher coursebook distance education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 9 |