Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Brand Values of Tokat from Past to Present

Yıl 2023, Sayı: 10, 282 - 304, 25.03.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1248090

Öz

In this article, it is aimed to determine the cultural elements of Tokat with brand value in oral, written and electronic cultural environments and to examine these values in the context of cultural continuity, change and transformation. One of the important sources in determining the brand values of the city is the people living in that city. As a result of human and space interactions, urban images are created and these images are carried beyond centuries with oral and written narratives. Oral and written narratives conveying the urban memory; combines the physical and cultural characteristics of the environment in which it is created with aesthetic creativity. Thus, these narratives keep the cultural heritage, brand values and traditional experience of the city alive. What people who visit the city for different reasons see, experience and write, as well as those living in the city, are important in keeping the brand values alive. Travel books, as narratives of experience in which a lot of information about cities are conveyed, give detailed information about urban culture. In this respect, travel books are a source of reference in determining many elements that make up the culture of the city. Another source that conveys brand values is the narratives of virtual travelers of the electronic cultural environment and the websites that promote the city. These resources of the electronic cultural environment; It plays an important role in the determination of urban images and in revealing the changing and transforming elements and functions throughout history. In this study, in the determination of Tokat’s brand values, from the tradition of oral poetry, Polish Simeon (17th century), Evliya Çelebi (17th century), Joseph De Tournefort (18th century) and William Ousley’s (19th century) travel books and city introductions in the electronic cultural environment were used. First of all, in the study, the symbolic meanings of city images with brand value in Tokat’s oral culture memory will be analyzed and the information in the travel books about the cultural elements that have become brand values will be determined. Then, the changes and transformations in Tokat’s brand values in the electronic cultural environment will be evaluated. Thus, in the context of cultural continuity, the prominent brand values of the city will be compared in different cultural environments and the role of these values in cultural tourism and industry will be discussed.

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2004). Gülü Bardağ İçinde, Tokat’ta Folklor. Tokat: THK Basımevi.
  • Afyoncu, E. (2014). Osmanlı Döneminde Tokat. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat Tarihi ve Kültürü Sempozyumu, 25-26 Eylül 2014, Ankara: Salmat Basım Yayıncılık, 17-24.
  • Aktulum, K. (2021). İmgelem Çözümlemesine Giriş. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Alver, K. (2019). Kent İmgesi (ed. Köksal Alver). Kent Sosyolojisi, İstanbul: Çizgi Kitabevi, 11-35.
  • Anadolu Ajansı (2020). Osmanlı Sarayının Tabildot Kabı ‘Honça’, ‘Gelin-Damat Tepsisi’ Olarak Geleceğe Taşınıyor. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/osmanli-sarayinin-tabildot-kabi-honca-gelin-damat-tepsisi-olarak-gelecege-tasiniyor/1711011) (Erişim tarihi: 10.01.2023)
  • Andresyan, H. D. (2013). Polonyalı Simeon’un Seyahatnâmesi. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Avcılar M. Y. ve Kara E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16 (34), 76-94.
  • Barthes, R. (2009). Göstergebilimsel Serüven (çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat). İstanbul: YKY Yayıncılık.
  • Basat, E. M. (2014). Görsel Bir Metin Olarak Geleneksel Mimariye Bakmak. Millî Folklor, 26 (104), 138-150.
  • Chodorow N. J. (2019). Duyguların Gücü Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlam (çev.Jale Özata Dirlikyapan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coşkun, G. (2019). Tokat’tan Derlenen Türkü Sözlerindeki Halk Kültürü Öğelerinin Bir Eğitim Aracı Olması Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Eğriçayır (2022). Eğriçayır Organik Oğul Balı. https://www.egricayir.com/tr/urun/egricayir-organik-ogul-bali (Erişim tarihi 15.12. 2022).
  • Ercan, M. A. (2016). Endüstri-Sonrası Kentlerin Değişen ve Dönüşen Kamusal Mekânları. Planlama, 26 (3), 193-203.
  • Erzen, J. (2020). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gadamer, H. G. (2008). Hakikat ve Yöntem Sorunları Cilt I (çev. Hüsamettin Arslan ve İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Görkemli, H. N. (2012). Kent İmajı ve Markalaşan Kentler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 17, 141-155.
  • Hanilçe, M. (2022). Batılı Seyyahların Gravürlerinin Gözünden Bir Osmanlı Kenti: Tokat. XVIII. Türk Tarih Kongresi, 1-5 Ekim 2018, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayını, 309-352.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lynch, K. (2020). Kent İmgesi (çev. İ. Başaran). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mirzaoğlu, F. G. (2018). Kültürel Sembol ve Süreklilik: Tokat Yazmaları ve Halk Türkülerinde ortak Motifler. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat Sempozyumu Bildiriler Cilt 2, 18-20 Ekim 2018, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yayınları, 251-272.
  • Özdemir, N. (2018). Geleneksel Bilgi ve Kültür Ekonomisi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 18, 1- 28.
  • Özdemir N. ve Özdemir E. (2020). Yaratıcı Kentler ve Yaşayan Kültür. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 1-22.
  • Park, M. D. (2015). Şehir: Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üstüne Öneriler (çev. Pınar Karababa Kayagil) . Ankara: Heretik Yayınları.
  • Parmaksız, M. Y. (2019). Belleğin Mekânından Mekânın Belleğine: Kavramsal Bir Tartışma. İlef Dergisi, 6, 7-26
  • Jung, C. G. (2012). Dört Arketip. (çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sezen, L. (2002). Yeşilırmak Üzerine Tokat’tan Derlenmiş Maniler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 19, 171-179.
  • Şentürk, Ü. (2016). Modern Kent Mekânın Yapay Metaformozu (ed. Özgür Sarı ve Ali Esgin). Toplumsal Analizeler Ekseninde Kent Fragmanları, Ankara: Phoenix Yayınları, 77-108.
  • Tilavov, A. (2018). Özbek ve Tokat Halk Edebiyatı Üzerine Bir Mukayese. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat Sempozyumu Bildiriler Cilt 2 içinde (s. 62-74). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yayınları.
  • Tokat Gazetesi (2019). Tokat’ın Değerli Manileri. https://www.tokatgazetesi.com/tokatin-degerli-manileri/ (Erişim tarihi: 30.12.2022).
  • Tokat Valiliği (1968). Tokat İl Yıllığı. Ankara: Doğuş Matbaacılık.
  • Tokat Özel İdaresi (2023). Taşların Sanat Eserine Dönüştürüldüğü Yer: Tokat. http://www.tokatozelidaresi.gov.tr/taslarin-sanat-eserine-donusturuldugu-yer-tokat (Erişim tarihi: 11.01.2023) Tokat Valiliği (1998). Cumhuriyetimizin 75. Yılında Tokat. Tokat.
  • Tournefort, J. (2013). Tournefort Seyahatnâmesi. İstanbul: Kitap yayınevi.
  • TRT (2006). Türk Halk Müziği Sözlü Eserler Antolojisi 1-2. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları.
  • TRT Haber (2021). Tokat’ın 600 Yıllık El Yazması Doğal Taşları Süsleyecek. https://www.trthaber.com/foto-galeri/tokatin-600-yillik-el-yazmasi-dogal-taslari-susleyecek/38332/sayfa-7.html, (Erişim tarihi: 12.01.2023) Türk Patent (2023). https://ci.turkpatent.gov.tr/ (Erişim tarihi: 12.01.2023).
  • Üstünçelik, M. (2021). Aynalı Çarığın Var mı? https:// medium.com/türkiye/aynalı-çarığı-almayana-kız-bile-vermezler-çarık-önemlidir- 8ccf862fd6e (Erişim tarihi : 15.01.2023).
  • Yalçın, T. (2013). Tokat İlinde Söylenen 10 güzel mani. https://blog.milliyet.com.tr/tokat-ilinde-soylenen-10-guzel-mani/Blog/?BlogNo=413691 (Erişim tarihi: 22.12.2022).

Geçmişten Günümüze Tokat’ın Marka Değerleri

Yıl 2023, Sayı: 10, 282 - 304, 25.03.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1248090

Öz

Bu makalede, Tokat’ın marka değeri taşıyan kültürel unsurlarının sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarında tespit edilmesi ve bu değerlerin kültürel süreklilik, değişim ve dönüşüm bağlamında incelenmesi amaçlanmaktadır. Kentin marka değerlerinin tespitinde önemli kaynaklardan biri o kentte yaşayan insanlardır. İnsan ve mekân etkileşimleri neticesinde kent imgeleri yaratılmakta ve bu imgeler sözlü, yazılı anlatılarla yüzyılların ötesine taşınmaktadır. Kent belleğini aktaran sözlü ve yazılı anlatılar; yaratıldığı ortamın fiziki ve kültürel özelliklerini, estetik yaratıcılıkla birleştirmektedir. Böylelikle bu anlatılar, kentin kültürel mirasını, marka değerlerini ve geleneksel deneyim bilgisini yaşatmaktadır. Kentte yaşayanlar kadar kenti değişik nedenlerle gezen kişilerin gördükleri, deneyimledikleri ve yazdıkları da marka değerlerin yaşatılmasında öneme sahiptir. Kentlere dair pek çok bilginin aktarıldığı deneyim anlatıları olarak seyahatnameler, kent kültürü ile ilgili ayrıntılı bilgiler vermektedir. Bu açıdan seyahatnameler, kentin kültürünü oluşturan pek çok unsurun tespit edilmesinde başvuru kaynağı niteliğindedir. Marka değerleri aktaran bir başka kaynak ise elektronik kültür ortamının sanal seyyahlarının anlatıları ve kent tanıtımı yapan web siteleridir. Elektronik kültür ortamının bu kaynakları; kent imgelerinin tespitinde, tarih boyunca değişen ve dönüşen unsurların ve işlevlerin ortaya konmasında önemli rol oynamaktadır. Bu çalışmada Tokat’ın marka değerlerinin tespitinde sözlü şiir geleneğinden, Polonyalı Simeon’un (17. yy), Evliya Çelebi’nin (17. yy), Joseph De Tournefort’un (18. yy) ve William Ousley’in (19.yy) seyahatnamelerinden ve elektronik kültür ortamındaki kent tanıtımlarından yararlanılmıştır. Öncelikle çalışmada Tokat’ın sözlü kültür belleğindeki marka değer taşıyan kent imgelerinin sembolik anlamları çözümlenecek ve marka değer hâline gelen kültürel unsurlarla ilgili seyahatnamelerdeki bilgiler tespit edilecektir. Daha sonra ise elektronik kültür ortamında Tokat’ın marka değerlerindeki değişim ve dönüşümler değerlendirilecektir. Böylelikle kültürel süreklilik bağlamında kentin öne çıkan marka değerleri farklı kültür ortamlarında karşılaştırılacak ve bu değerlerin kültür turizmi ve endüstrisindeki rolü tartışılacaktır.

Kaynakça

  • Adıgüzel, S. (2004). Gülü Bardağ İçinde, Tokat’ta Folklor. Tokat: THK Basımevi.
  • Afyoncu, E. (2014). Osmanlı Döneminde Tokat. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Tokat Tarihi ve Kültürü Sempozyumu, 25-26 Eylül 2014, Ankara: Salmat Basım Yayıncılık, 17-24.
  • Aktulum, K. (2021). İmgelem Çözümlemesine Giriş. İstanbul: Çizgi Kitabevi.
  • Alver, K. (2019). Kent İmgesi (ed. Köksal Alver). Kent Sosyolojisi, İstanbul: Çizgi Kitabevi, 11-35.
  • Anadolu Ajansı (2020). Osmanlı Sarayının Tabildot Kabı ‘Honça’, ‘Gelin-Damat Tepsisi’ Olarak Geleceğe Taşınıyor. https://www.aa.com.tr/tr/kultur-sanat/osmanli-sarayinin-tabildot-kabi-honca-gelin-damat-tepsisi-olarak-gelecege-tasiniyor/1711011) (Erişim tarihi: 10.01.2023)
  • Andresyan, H. D. (2013). Polonyalı Simeon’un Seyahatnâmesi. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Avcılar M. Y. ve Kara E. (2015). Şehir Markası Kavramı ve Marka Şehir Yaratma Stratejilerine Yönelik Literatür İncelemesi. Sosyal ve Beşerî Bilimler Araştırmaları Dergisi, 16 (34), 76-94.
  • Barthes, R. (2009). Göstergebilimsel Serüven (çev. Mehmet Rifat ve Sema Rifat). İstanbul: YKY Yayıncılık.
  • Basat, E. M. (2014). Görsel Bir Metin Olarak Geleneksel Mimariye Bakmak. Millî Folklor, 26 (104), 138-150.
  • Chodorow N. J. (2019). Duyguların Gücü Psikanalizde, Cinsiyette ve Kültürde Kişisel Anlam (çev.Jale Özata Dirlikyapan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Coşkun, G. (2019). Tokat’tan Derlenen Türkü Sözlerindeki Halk Kültürü Öğelerinin Bir Eğitim Aracı Olması Bakımından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Eğriçayır (2022). Eğriçayır Organik Oğul Balı. https://www.egricayir.com/tr/urun/egricayir-organik-ogul-bali (Erişim tarihi 15.12. 2022).
  • Ercan, M. A. (2016). Endüstri-Sonrası Kentlerin Değişen ve Dönüşen Kamusal Mekânları. Planlama, 26 (3), 193-203.
  • Erzen, J. (2020). Çoğul Estetik. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Gadamer, H. G. (2008). Hakikat ve Yöntem Sorunları Cilt I (çev. Hüsamettin Arslan ve İsmail Yavuzcan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık.
  • Görkemli, H. N. (2012). Kent İmajı ve Markalaşan Kentler. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 17, 141-155.
  • Hanilçe, M. (2022). Batılı Seyyahların Gravürlerinin Gözünden Bir Osmanlı Kenti: Tokat. XVIII. Türk Tarih Kongresi, 1-5 Ekim 2018, Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayını, 309-352.
  • Lefebvre, H. (2014). Mekânın Üretimi (çev. Işık Ergüden). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Lynch, K. (2020). Kent İmgesi (çev. İ. Başaran). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Mirzaoğlu, F. G. (2018). Kültürel Sembol ve Süreklilik: Tokat Yazmaları ve Halk Türkülerinde ortak Motifler. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat Sempozyumu Bildiriler Cilt 2, 18-20 Ekim 2018, Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yayınları, 251-272.
  • Özdemir, N. (2018). Geleneksel Bilgi ve Kültür Ekonomisi. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 18, 1- 28.
  • Özdemir N. ve Özdemir E. (2020). Yaratıcı Kentler ve Yaşayan Kültür. Uluslararası Halkbilimi Araştırmaları Dergisi, 3 (4), 1-22.
  • Park, M. D. (2015). Şehir: Kent Ortamındaki İnsan Davranışlarının Araştırılması Üstüne Öneriler (çev. Pınar Karababa Kayagil) . Ankara: Heretik Yayınları.
  • Parmaksız, M. Y. (2019). Belleğin Mekânından Mekânın Belleğine: Kavramsal Bir Tartışma. İlef Dergisi, 6, 7-26
  • Jung, C. G. (2012). Dört Arketip. (çev. Zehra Aksu Yılmazer). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Sezen, L. (2002). Yeşilırmak Üzerine Tokat’tan Derlenmiş Maniler. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 19, 171-179.
  • Şentürk, Ü. (2016). Modern Kent Mekânın Yapay Metaformozu (ed. Özgür Sarı ve Ali Esgin). Toplumsal Analizeler Ekseninde Kent Fragmanları, Ankara: Phoenix Yayınları, 77-108.
  • Tilavov, A. (2018). Özbek ve Tokat Halk Edebiyatı Üzerine Bir Mukayese. Uluslararası Geçmişten Günümüze Tokat’ta İlmî ve Kültürel Hayat Sempozyumu Bildiriler Cilt 2 içinde (s. 62-74). Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yayınları.
  • Tokat Gazetesi (2019). Tokat’ın Değerli Manileri. https://www.tokatgazetesi.com/tokatin-degerli-manileri/ (Erişim tarihi: 30.12.2022).
  • Tokat Valiliği (1968). Tokat İl Yıllığı. Ankara: Doğuş Matbaacılık.
  • Tokat Özel İdaresi (2023). Taşların Sanat Eserine Dönüştürüldüğü Yer: Tokat. http://www.tokatozelidaresi.gov.tr/taslarin-sanat-eserine-donusturuldugu-yer-tokat (Erişim tarihi: 11.01.2023) Tokat Valiliği (1998). Cumhuriyetimizin 75. Yılında Tokat. Tokat.
  • Tournefort, J. (2013). Tournefort Seyahatnâmesi. İstanbul: Kitap yayınevi.
  • TRT (2006). Türk Halk Müziği Sözlü Eserler Antolojisi 1-2. Ankara: TRT Müzik Dairesi Yayınları.
  • TRT Haber (2021). Tokat’ın 600 Yıllık El Yazması Doğal Taşları Süsleyecek. https://www.trthaber.com/foto-galeri/tokatin-600-yillik-el-yazmasi-dogal-taslari-susleyecek/38332/sayfa-7.html, (Erişim tarihi: 12.01.2023) Türk Patent (2023). https://ci.turkpatent.gov.tr/ (Erişim tarihi: 12.01.2023).
  • Üstünçelik, M. (2021). Aynalı Çarığın Var mı? https:// medium.com/türkiye/aynalı-çarığı-almayana-kız-bile-vermezler-çarık-önemlidir- 8ccf862fd6e (Erişim tarihi : 15.01.2023).
  • Yalçın, T. (2013). Tokat İlinde Söylenen 10 güzel mani. https://blog.milliyet.com.tr/tokat-ilinde-soylenen-10-guzel-mani/Blog/?BlogNo=413691 (Erişim tarihi: 22.12.2022).
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Gülnaz Çetinkaya 0000-0002-5099-394X

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Çetinkaya, G. (2023). Geçmişten Günümüze Tokat’ın Marka Değerleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(10), 282-304. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1248090