Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Turkish Teachers' Opinions on the Regulation on Advancement in Teaching Career Ladders

Yıl 2023, Sayı: 10, 14 - 31, 25.03.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1251782

Öz

The Ministry of National Education prepared a directive on the teaching career steps, professional development studies and training program dated 13/05/2022 and numbered 49594775, and the procedures and principles regarding the promotion of teachers in the teaching career ladder were determined. In this study, it was aimed to determine the opinions of Turkish teachers about the regulation on candidate teaching and teaching career steps published in the Official Gazette, and to determine the results of the regulation. The data of the study, which used phenomenological design from qualitative research designs and descriptive model as design type, were collected from 14 Turkish teachers working in the city center of Bayburt in the 2022-2023 academic year. In the data collection process, a semi-structured interview form consisting of 14 questions was used. Content analysis technique was used in the analysis of the data obtained in the research. Based on the evaluation made specifically for Turkish teachers, it can be said that the Regulation on Advancement in the Teaching Career Levels did not meet the expectations, and besides, the regulation is very important for the teaching profession to be a career profession. In order to eliminate the problems related to the content and implementation of the regulation and to eliminate the deficiencies of the system, the regulation on promotion in the teaching career ladder should be reviewed based on the opinions of the teachers.

Kaynakça

  • Artan, B. (2007). Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı (KBYS): Ortaöğretim Öğretmenleri Görüşleri Çerçevesinde Nitel Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi.
  • Aydın, B. (2007). Öğretmenlik Mesleğindeki Kariyer Basamaklarına İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Bu Görüşlerin Bireysel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Aydoğanoğlu, E. (2018). Eğitimde Performans Sistemi Ne Getiriyor? Eleştirel Pedagoji (57-58), 28-32.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baş, B., Furtun, M. H., Kapusızoğlu, F., ve Aslan, E. U. (2022). Öğretmenlik Kariyer Basamakları ve Yazılı Sınavına İlişkin Türkçe Öğretmenlerinin Görüşleri: Neyi, Nasıl Algılıyor, Yorumluyor ve Öneriyorlar? Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 159-177.
  • Baudrillard, J. (2015). Sessiz Yıǧınların Gölgesinde. Doğu Batı Yayıncılık.
  • Boydak, M. Ö., ve Kaya, K. (2009). İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmen ve Yöneticilerin Kendilerini Yenileme ve Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemi ile İlgili Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 97-112.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (23. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cano-García, Padilla-Muñoz, F. J., Carrasco-Ortiz, E. M., & Ángel, M. (2005). Personality and Contextual Variables in Teacher Burnout. Personality and Individual Differences, 38(4), 929–940.
  • Cımbız, A. T., ve Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik Kariyer Basamakları Uygulamasının Okuldaki Etkilerine İlişkin Öğretmenlerin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 8(38), 689-701.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik Mesleğinde Yeni Model Arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 189-198.
  • Çınkır, Ş., ve Demirkasımoğlu, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gerçek Dünya Araştırması. Anı Yayıncılık.
  • Dağlı, A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 184-197.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen Kariyer Basamakları Uygulamasının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, 2(3), 53-80.
  • Demirci, S. F. (2011). Eğitim ve Verimlilik. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (141), 14-21.
  • Doğan, N. C. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa Yönelik Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Gaulejac, V. (2013). İşletme Hastalığına Tutulmuş Toplum. Ayrıntı Yayıncılık.
  • Gülden, B. (2021). Etkili Bir Türkçe Öğretiminin Bileşenleri. E. Karagöl (Ed.), Türkçe Öğrenim ve Öğretim Yaklaşımları içinde (s. 341-382). Pegem Akademi.
  • Gündoğdu, K., ve Kızıltaş, E. (2008). Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemi ve Sınavına İlişkin Uzman Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(55), 363-388.
  • Kaya, Ç., ve Duman, A. (2018). Akademik Teşvikte Üçüncü Perde: İşletme Hastalığına Tutulmuş Akademide Mario Akademisyenlerin Hiperuyumluluk Sendromu Üzerine. Eleştirel Pedagoji (57-58), 21-27.
  • Kocakaya, M. (2006). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Sisteminin Öğretmenler Arasında Algılanması. Yüksek Lisans Projesi. Kocaeli Üniversitesi.
  • Laçin, N. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Kariyer Basamaklarında Yükselme Sisteminde Performans Değerleme Sürecine İlişkin Görüşleri (Kütahya İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Levent, F., & Yazıcı, E. (2014). Singapur Eğitim Sisteminin Başarısına Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 121-143.
  • MEB. (2019, Mart 10). Pisa 2018 Türkiye Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf [Erişim tarihi: 10.01.2023]. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative DATA ANALYSİS. Thousand Oaks: Sage.
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the Differences Between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s (interpretive) Phenomenological Research. Journal of Nursing and Care, 1(5), 1-3.
  • Soydan, T. (2018). Performans Değerlendirme Sistemi Üzerine. Eleştirel Pedagoji, (57-58), 33-43.
  • Tekindal, M., ve Arsu, Ş. U. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tural, N. (1991). Eğitim ve Verimlilik İlişkisi. Verimlilik Dergisi, 170-172.
  • Turan, B. (2007). Öğretmenlerin Çalışma Statülerine Göre Yeterliklerinin İncelenip Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselmelerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Turan, B., ve Turan, S. (2009). Çalışma Statüleri Farklı Öğretmenlerin Kendi Algılarına Göre Yeterlik Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 799–820.
  • Ural, İ. (2007). Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

Türkçe Öğretmenlerinin Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği ile İlgili Görüşleri

Yıl 2023, Sayı: 10, 14 - 31, 25.03.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1251782

Öz

Millî Eğitim Bakanlığı tarafından 13/05/2022 tarih ve 49594775 sayılı öğretmenlik kariyer basamakları mesleki gelişim çalışmaları ve eğitim programına ilişkin yönerge hazırlanmış ve öğretmenlerin, öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselmeleriyle ilgili usul ve esaslar belirlenmiştir. Bu araştırmada Resmî Gazete’de yayımlanan aday öğretmenlik ve öğretmenlik kariyer basamakları yönetmeliği ile ilgili Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi, yönetmeliğin ortaya çıkardığı sonuçların tespit edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik desen, desen türü olarak da betimleyici modelden faydalanılan çalışmanın verileri 2022-2023 eğitim- öğretim yılında Bayburt il merkezinde görev yapan 14 Türkçe öğretmeninden toplanmıştır. Veri toplama sürecinde 14 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Türkçe öğretmenleri özelinde yapılan değerlendirmeden hareketle Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği’nin beklentileri karşılayamadığı, bunun yanı sıra yönetmeliği öğretmenlik mesleğinin kariyer mesleği olması adına oldukça önemli olduğu söylenebilir. Yönetmeliğin içeriği ve uygulanışıyla ilgili sorunların ortadan kaldırılması, sistemin eksikliklerinin giderilmesi için öğretmen görüşlerinden hareketle öğretmenlik kariyer basamaklarında yükselme yönetmeliği gözden geçirilmelidir.

Kaynakça

  • Artan, B. (2007). Kariyer Basamakları Yükselme Sınavı (KBYS): Ortaöğretim Öğretmenleri Görüşleri Çerçevesinde Nitel Bir Araştırma. Yüksek Lisans Tezi. Yeditepe Üniversitesi.
  • Aydın, B. (2007). Öğretmenlik Mesleğindeki Kariyer Basamaklarına İlişkin Öğretmen Görüşleri ve Bu Görüşlerin Bireysel Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Aydoğanoğlu, E. (2018). Eğitimde Performans Sistemi Ne Getiriyor? Eleştirel Pedagoji (57-58), 28-32.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel Araştırma Süreci: Nitel Bir Araştırma Nasıl Yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Baş, B., Furtun, M. H., Kapusızoğlu, F., ve Aslan, E. U. (2022). Öğretmenlik Kariyer Basamakları ve Yazılı Sınavına İlişkin Türkçe Öğretmenlerinin Görüşleri: Neyi, Nasıl Algılıyor, Yorumluyor ve Öneriyorlar? Ana Dili Eğitimi Dergisi, 11(1), 159-177.
  • Baudrillard, J. (2015). Sessiz Yıǧınların Gölgesinde. Doğu Batı Yayıncılık.
  • Boydak, M. Ö., ve Kaya, K. (2009). İlköğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmen ve Yöneticilerin Kendilerini Yenileme ve Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemi ile İlgili Görüşleri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 97-112.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2017). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (23. b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cano-García, Padilla-Muñoz, F. J., Carrasco-Ortiz, E. M., & Ángel, M. (2005). Personality and Contextual Variables in Teacher Burnout. Personality and Individual Differences, 38(4), 929–940.
  • Cımbız, A. T., ve Küçüker, E. (2015). Öğretmenlik Kariyer Basamakları Uygulamasının Okuldaki Etkilerine İlişkin Öğretmenlerin Görüşleri. Uluslararası Sosyal Alan Araştırmaları Dergisi, 8(38), 689-701.
  • Çelikten, M. (2008). Öğretmenlik Mesleğinde Yeni Model Arayışları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 189-198.
  • Çınkır, Ş., ve Demirkasımoğlu, N. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Gerçek Dünya Araştırması. Anı Yayıncılık.
  • Dağlı, A. (2007). İlköğretim Öğretmenlerinin Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemine İlişkin Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6(22), 184-197.
  • Demir, S. B. (2011). Öğretmen Kariyer Basamakları Uygulamasının Öğretmenler Tarafından Değerlendirilmesi. Journal of Education and Humanities: Theory and Practice, 2(3), 53-80.
  • Demirci, S. F. (2011). Eğitim ve Verimlilik. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, (141), 14-21.
  • Doğan, N. C. (2022). Öğretmenlik Meslek Kanununa Yönelik Öğretmen ve Yönetici Görüşleri. Tezsiz Yüksek Lisans Projesi. Pamukkale Üniversitesi.
  • Gaulejac, V. (2013). İşletme Hastalığına Tutulmuş Toplum. Ayrıntı Yayıncılık.
  • Gülden, B. (2021). Etkili Bir Türkçe Öğretiminin Bileşenleri. E. Karagöl (Ed.), Türkçe Öğrenim ve Öğretim Yaklaşımları içinde (s. 341-382). Pegem Akademi.
  • Gündoğdu, K., ve Kızıltaş, E. (2008). Kariyer Basamaklarında Yükselme Sistemi ve Sınavına İlişkin Uzman Öğretmen Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi(55), 363-388.
  • Kaya, Ç., ve Duman, A. (2018). Akademik Teşvikte Üçüncü Perde: İşletme Hastalığına Tutulmuş Akademide Mario Akademisyenlerin Hiperuyumluluk Sendromu Üzerine. Eleştirel Pedagoji (57-58), 21-27.
  • Kocakaya, M. (2006). Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Sisteminin Öğretmenler Arasında Algılanması. Yüksek Lisans Projesi. Kocaeli Üniversitesi.
  • Laçin, N. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Kariyer Basamaklarında Yükselme Sisteminde Performans Değerleme Sürecine İlişkin Görüşleri (Kütahya İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Levent, F., & Yazıcı, E. (2014). Singapur Eğitim Sisteminin Başarısına Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 39(39), 121-143.
  • MEB. (2019, Mart 10). Pisa 2018 Türkiye Raporu. http://pisa.meb.gov.tr/eski%20dosyalar/wp-content/uploads/2020/01/PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf [Erişim tarihi: 10.01.2023]. Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook: Qualitative DATA ANALYSİS. Thousand Oaks: Sage.
  • Reiners, G. M. (2012). Understanding the Differences Between Husserl’s (descriptive) and Heidegger’s (interpretive) Phenomenological Research. Journal of Nursing and Care, 1(5), 1-3.
  • Soydan, T. (2018). Performans Değerlendirme Sistemi Üzerine. Eleştirel Pedagoji, (57-58), 33-43.
  • Tekindal, M., ve Arsu, Ş. U. (2020). Nitel Araştırma Yöntemi Olarak Fenomenolojik Yaklaşımın Kapsamı ve Sürecine Yönelik Bir Derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-182.
  • Tural, N. (1991). Eğitim ve Verimlilik İlişkisi. Verimlilik Dergisi, 170-172.
  • Turan, B. (2007). Öğretmenlerin Çalışma Statülerine Göre Yeterliklerinin İncelenip Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselmelerinin Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi.
  • Turan, B., ve Turan, S. (2009). Çalışma Statüleri Farklı Öğretmenlerin Kendi Algılarına Göre Yeterlik Düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(3), 799–820.
  • Ural, İ. (2007). Kariyer Basamaklarında Yükselme Uygulamasına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Kadir Kaplan 0000-0001-7901-1025

Bahadır Gülden 0000-0003-1917-8813

Yayımlanma Tarihi 25 Mart 2023
Gönderilme Tarihi 15 Şubat 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 10

Kaynak Göster

APA Kaplan, K., & Gülden, B. (2023). Türkçe Öğretmenlerinin Öğretmenlik Kariyer Basamaklarında Yükselme Yönetmeliği ile İlgili Görüşleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(10), 14-31. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1251782