The conditions that an individual encounters play an important role in the transformation of their musical talent potential into performance. While an individual may possess significant potential, the preservation, enhancement, and proper direction of this potential are closely tied to environmental factors. For instance, receiving quality education, being immersed in an educational environment conducive to advancing one's talents, encountering skilled teachers and role models – these are influenced by the circumstances within one's family, school, city, and even country, which collectively impact talent development. This study focuses on the characteristics that experts working with talented students in the field of music within conservatories should possess. The aim is to identify the essential attributes that educators working with musically talented students in conservatories should possess. In this context, the study addresses conservatories in Türkiye, the expected qualities in educators for nurturing talents, and the roles specifically played by domain experts in the development of musical talent. According to the study, educators working in the field of music exhibit expertise in their domain, an approach that motivates students, a genuine love for the field that they impart to students, and the ability to broaden students' visions. These are among the prominent qualities highlighted. The study is believed to provide valuable insights for educators working with musically talented students, particularly during their practical applications.
-
Müzik yeteneği potansiyelinin performansa dönüşmesinde, bireyin karşılaştığı koşullar çok önemlidir. Bireyde iyi bir potansiyel olabilir ancak bu potansiyelin körelmemesi, gelişmesi ve doğru şekilde yönlendirilmesi çevresel koşullarla yakından ilgilidir. Örneğin bireyin nitelikli bir eğitim alması, yetenek gelişimini üst seviyelere taşıyabilecek bir eğitim ortamı içinde yer alması, iyi öğretmenlerle ve rol modellerle karşılaşması, içinde bulunduğu ailenin, okulun, hatta şehrin, ülkenin koşulları yetenek gelişimini etkilemektedir. Bu çalışmada konservatuvarlar bünyesinde müzik alanında yetenekli öğrencilerle çalışan uzmanlarda ne tür özellikler olması gerektiği üzerine odaklanılmıştır. Böylece konservatuvarlarda müzik alanında yetenekli öğrencilerle çalışan eğitimcilerin sahip olması gereken özelliklerin ortaya konması amaçlanmıştır. Bu çerçevede Türkiye’deki konservatuvarlara, özel yeteneğin gelişiminde eğitimcilerde beklenen özelliklere ve özellikle müzik yeteneğinin gelişiminde alan uzmanlarına düşen rollere değinilmiştir. Çalışmaya göre müzik alanında çalışan eğitimcilerin alan uzmanlığı, öğrencileri motive edici yaklaşımı, alanı sevmesi ve sevdirmesi, öğrencilerin vizyonlarını genişletmesi öne çıkan özellikleri arasında yer almaktadır. Çalışmanın müzik alanında yetenekli öğrencilerle çalışan eğitimcilere özellikle uygulamaları sırasında katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
-
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 26 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 12 |