Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Moving Poster Designs and Sustainability

Yıl 2023, Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1439 - 1450, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1351587

Öz

The concept of sustainability, which manifests itself in many different disciplines today, refers to the steps taken to be more sensitive to the deteriorating nature and ecosystem. A sustainable life aims not to ignore the needs of future generations while meeting our current needs. In this context, as in every field, graphic designers also have some responsibilities. While it is aimed to raise awareness and raise awareness of the target audience in the name of sustainability in moving poster designs, which are graphic design products, it is necessary to reduce the cost by saving the materials used with moving poster designs. Therefore, in order to ensure sustainability in moving posters, the designer should also gain awareness in this sense. In the research, it was aimed to draw attention to sustainability in the designs of moving posters in the field of graphic design in response to the deterioration in nature and ecosystem. In this context, what is being done to ensure this continuity in the field of graphic design by emphasizing sustainability and what more can be done has been emphasized. In this research, an interview form was used as a measurement tool. In the research, 5 designers who are experts in their field were reached. The data obtained from the interview form were coded and the findings were reached.

Kaynakça

  • Bafra, Ç. ve Comombo, P. (2016). Yok Olmadan Doğa ve Sürdürülebilirlik Üzerine Bir Sergi. İstanbul Modern, İstanbul (13 Ocak-5 Haziran 2016).
  • Bakar Fındıkcı, M. (2021). Bir Farkındalık Olarak Sürdürülebilirliğin Grafik Tasarım Ürünleri Üzerinden İncelenmesi. Ulakbilge Dergisi, 67, 1435-1446.
  • Barth, C. (2008). Sustainable Graphic Design for The Print Industry. California Polytechnic State University.
  • Başdemir, C. (2015). Grafik Tasarımda Ekolojik Yaklaşımlar ve Ekolojik Ürün Ambalajı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Block, A. (2013). İklim Sorunu Geri Dönülemez Noktada Mı? Greenpeace Bülteni, 62, 6.
  • Dal, İ. ve Cengiz Gökçe, G. (2019). Sürdürülebilirlik Yolunda “İleri Dönüşüm”: Bir Atölye Çalışması. Inonu University Journal of Art and Design. 30-38.
  • https://www.reggaepostercontest.com/project/076-king-series-3-zafer-lehimler-turkey/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • https://tr.pinterest.com/pin/478014947945839836/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • https://sustainablefuture.com.tr/surdurulebilir-kalkinma-raporu-2023-yayinlandi/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • İlbars, E. (2012). Hareketli Grafik Tasarımda Minimalizm. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • İzci, A. (2018). Sürreal Filmlerin Psikedelik Tarzda Hareketli Afiş Olarak Yorumlanması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • Kınam Dokuzlar, B. (2018). Çevresel Bir Yaklaşım Doğrultusunda Sanat ve Tasarım Çalışmaları. Medeniyet Sanat- MÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(1), 33-52.
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye’de Hareketli Afişin Ontolojisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(1), 208-227.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş Tasarımının Geleceği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(83), 163-176.
  • Limon, O. (2020) Arktika Jeopolitiği 1 (Jeopolitik Durum, Küresel İklim Değişikliği ve Yeni Enerji Havzaları. Efeakademi: İstanbul.
  • Our Common Future. (1987). https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf (Erişim tarihi: 22.06.2023).
  • O2 Küresel Ağı (2023) https://www.o2.org/about-o2 (Erişim Tarihi: 1.08.2023).
  • Özçuhadar, T. ve Öncel, P. (2011). Eko-Tasarım. Ankara: Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Yayınları: IV. Özurgancı Eşkin, P. Ekolojist, http://ekolojist.net/suda-eriyen-yenilebilir-gida-ambalaji-uretiliyor (Erişim tarihi: 24.06.2023).
  • Rebelo, S.M. – vd. (2017). Using Computer Vision Techniques for Moving Poster Design. 6th Ergotrip Design (ETD 17), Portugal, Vol: 1.
  • Salur, N. (2014). Sürdürülebilirlik ve Geri Dönüşüm Açısından Grafik Tasarım. Sanatta Yeterlilik Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Selamet, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 125-148.
  • Sustainable Graphic Design, I. (2011). Inks - The Sustainable Designers Quick Guide. 2012, http://sustainable-graphic-design.blogspot.com/2011/08/inks-sustainable-designers-quick-guide.html (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • Şen, M. B. (2022). Sürdürülebilir Yaşam ve Sürdürülebilir Tüketim Odaklı Grafik Tasarım Örnekleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 15(29), 392-415.
  • Toptaş, A. N. (2018). Sürdürülebilirlik Konusunda Bir İletişim Aracı Olarak Grafik Tasarımın Rolü. Journal of Awareness, 3 (Özel Sayı), 571- 580.
  • Yıldırım, L. (2017). Geri Dönüşüm/İleri Dönüşüm/Tekrar Kullanım Kapsamında İkinci El Giysiler ve Sürdürülebilirlik. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10(10), 484-503.

Hareketli Afiş Tasarımları ve Sürdürülebilirlik

Yıl 2023, Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1439 - 1450, 27.10.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1351587

Öz

Günümüzde pek çok farklı disiplinde kendini gösteren sürdürülebilirlik kavramı, bozulan doğa ve ekosisteme karşı daha duyarlı olmak için atılan adımları ifade etmektedir. Sürdürülebilir bir yaşam, bugünkü ihtiyaçlarımızı karşılarken gelecek nesillerin ihtiyaçlarını da göz ardı etmemeyi hedeflemektedir. Bu bağlamda her alanda olduğu gibi grafik tasarımcıya da bazı sorumluluklar düşmektedir. Grafik tasarım ürünü olan hareketli afiş tasarımlarında da hedef kitleyi sürdürülebilirlik adına bilinçlendirmek ve farkındalık kazandırmak amaçlanırken, hareketli afiş tasarımları ile kullanılan malzemelerden tasarruf edilerek maliyeti düşürmek gerekliliği doğmuştur. Dolayısıyla hareketli afişlerde sürdürülebilirliğin sağlanması adına tasarımcının da bu anlamda bilinç kazanması gerekmektedir. Araştırmada doğa ve ekosistemdeki bozulmalara tepki olarak grafik tasarım alanındaki hareketli afişlerin tasarımlarında sürdürülebilirliğe dikkat çekmek istenmiştir. Bu bağlamda sürdürülebilirliğe vurgu yaparak grafik tasarım alanında bu devamlılığı sağlamak adına neler yapılmaktadır? ve daha fazla neler yapılabilir üzerinde durulmuştur. Bu araştırmada ölçme aracı olarak görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada alanında uzman 5 tasarımcıya ulaşılmıştır. Görüşme formundan elde edilen veriler kodlanarak bulgulara ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Bafra, Ç. ve Comombo, P. (2016). Yok Olmadan Doğa ve Sürdürülebilirlik Üzerine Bir Sergi. İstanbul Modern, İstanbul (13 Ocak-5 Haziran 2016).
  • Bakar Fındıkcı, M. (2021). Bir Farkındalık Olarak Sürdürülebilirliğin Grafik Tasarım Ürünleri Üzerinden İncelenmesi. Ulakbilge Dergisi, 67, 1435-1446.
  • Barth, C. (2008). Sustainable Graphic Design for The Print Industry. California Polytechnic State University.
  • Başdemir, C. (2015). Grafik Tasarımda Ekolojik Yaklaşımlar ve Ekolojik Ürün Ambalajı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Block, A. (2013). İklim Sorunu Geri Dönülemez Noktada Mı? Greenpeace Bülteni, 62, 6.
  • Dal, İ. ve Cengiz Gökçe, G. (2019). Sürdürülebilirlik Yolunda “İleri Dönüşüm”: Bir Atölye Çalışması. Inonu University Journal of Art and Design. 30-38.
  • https://www.reggaepostercontest.com/project/076-king-series-3-zafer-lehimler-turkey/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • https://tr.pinterest.com/pin/478014947945839836/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • https://sustainablefuture.com.tr/surdurulebilir-kalkinma-raporu-2023-yayinlandi/ (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • İlbars, E. (2012). Hareketli Grafik Tasarımda Minimalizm. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • İzci, A. (2018). Sürreal Filmlerin Psikedelik Tarzda Hareketli Afiş Olarak Yorumlanması. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Işık Üniversitesi.
  • Kınam Dokuzlar, B. (2018). Çevresel Bir Yaklaşım Doğrultusunda Sanat ve Tasarım Çalışmaları. Medeniyet Sanat- MÜ Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 4(1), 33-52.
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye’de Hareketli Afişin Ontolojisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(1), 208-227.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş Tasarımının Geleceği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(83), 163-176.
  • Limon, O. (2020) Arktika Jeopolitiği 1 (Jeopolitik Durum, Küresel İklim Değişikliği ve Yeni Enerji Havzaları. Efeakademi: İstanbul.
  • Our Common Future. (1987). https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf (Erişim tarihi: 22.06.2023).
  • O2 Küresel Ağı (2023) https://www.o2.org/about-o2 (Erişim Tarihi: 1.08.2023).
  • Özçuhadar, T. ve Öncel, P. (2011). Eko-Tasarım. Ankara: Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Yayınları: IV. Özurgancı Eşkin, P. Ekolojist, http://ekolojist.net/suda-eriyen-yenilebilir-gida-ambalaji-uretiliyor (Erişim tarihi: 24.06.2023).
  • Rebelo, S.M. – vd. (2017). Using Computer Vision Techniques for Moving Poster Design. 6th Ergotrip Design (ETD 17), Portugal, Vol: 1.
  • Salur, N. (2014). Sürdürülebilirlik ve Geri Dönüşüm Açısından Grafik Tasarım. Sanatta Yeterlilik Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
  • Selamet, S. (2012). Sürdürülebilirlik ve Grafik Tasarım. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 8(15), 125-148.
  • Sustainable Graphic Design, I. (2011). Inks - The Sustainable Designers Quick Guide. 2012, http://sustainable-graphic-design.blogspot.com/2011/08/inks-sustainable-designers-quick-guide.html (Erişim tarihi: 15.07.2023).
  • Şen, M. B. (2022). Sürdürülebilir Yaşam ve Sürdürülebilir Tüketim Odaklı Grafik Tasarım Örnekleri. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 15(29), 392-415.
  • Toptaş, A. N. (2018). Sürdürülebilirlik Konusunda Bir İletişim Aracı Olarak Grafik Tasarımın Rolü. Journal of Awareness, 3 (Özel Sayı), 571- 580.
  • Yıldırım, L. (2017). Geri Dönüşüm/İleri Dönüşüm/Tekrar Kullanım Kapsamında İkinci El Giysiler ve Sürdürülebilirlik. SDÜ ART-E Güzel Sanatlar Fakültesi Dergisi, 10(10), 484-503.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Gürdal Pamuklu 0000-0003-1782-7330

Melike Bakar Fındıkcı 0000-0002-0603-9788

Yayımlanma Tarihi 27 Ekim 2023
Gönderilme Tarihi 28 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına)

Kaynak Göster

APA Gürdal Pamuklu, A., & Bakar Fındıkcı, M. (2023). Hareketli Afiş Tasarımları ve Sürdürülebilirlik. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(Özel Sayı 1 (Cumhuriyetin 100. Yılına), 1439-1450. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1351587