Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Performansı Öz Yeterliklerine İlişkin Düşünceleri

Yıl 2023, Sayı: 13, 1517 - 1533, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369496

Öz

Bu araştırma, müzik öğretmeni adaylarının piyano performansı öz yeterliklerine ilişkin düşüncelerini incelemek amacı ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma, nitel araştırma yöntemi modellerinden biri olan durum çalışması (örnek olay) modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Trabzon Üniversitesi Fatih Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Anabilim dalında öğrenim gören, bireysel çalgısı piyano 10 öğretmen adayı oluşturmuştur. Çalışma grubunun seçilmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolayda örneklemeden yararlanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmış ve veriler içerik analizi yoluyla analiz edilerek tablolaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; erkek katılımcıların tamamının piyano performansını yeterli gördüğü, piyano eğitimi alınan yıl ile piyano başarısı arasında bir ilişki olmadığı, ancak çalışılan saat ya da piyano çalışma sıklığının başarı ile ilişkisi olduğu, bir performansı uygulamasından önce katılımcıların büyük çoğunluğunun kendisini sinirli ve gergin hissettiği ve heyecandan kaynaklanan sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre bireysel çalgı seçimlerinde öğrencilere seçecekleri çalgının öğrenme aşamaları, zorlukları, sağlayacağı mesleki avantajlar ve kullanım alanları hakkında yeterli bilgilendirme yapılması, çalgının her yönü ile öğretmen adaylarına tanıtılması ve konser ve dinletilerin yapılma sıklığının artırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir Kavram Analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63- 80.
  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2013), 102-116.
  • Babacan, M. D., & Babacan, E. (2017). Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Performansı Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, (32), 1299-1318.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaası.
  • Durak, M. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Piyano Performansına Yönelik Öz Yeterlik Algıları ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Eyitmiş, A. M., Yıldız, C., & Durmuş, A. (2020). Öz Yeterlilik ve Çalışma Yaşam Kalitesinin Motivasyon Üzerine Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 103-114.
  • Gün, E., & Yıldız, G. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1053-1065.
  • Gün, E., & Yıldız, G. (2013). Piyano Eğitiminde Başarıyı Etkileyen Faktörler. Fine arts. 8 (1), 103-114.
  • Jelen, B. (2017). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Performans Kaygısı ve Piyano Performans Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(39), 3389-3414.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlik İnancı ve Öğrenme Performansının Geliştirilmesine İlişkin Yazın Taraması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Kurtuldu, M. K. (2017). Piyano Öğrencilerinin Öz Yeterlik Düzeyleri ile Piyano Dersi Başarılarının Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 67-78.
  • Kurtuldu, M. K. (2010). Piyano Eğitiminde Başarısızlık Nedenlerine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 917-930.
  • Kurtuldu, M. K., Bulut, D. (2017). Development of a Self-Efficacy Scale Toward Piano Lessons. Educatıonal Scıences: Theory & Practıce. 835-857. doi: 10.12738/estp.2017.3.0209.
  • Özer, B. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Düşünme Stilleri ve Piyano Dersine Yönelik Özyeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 243-271.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik Öğretimine Yönelik Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 30-36.
  • Parasız, G., & Gülüm, O. (2017). Öğrencilerin Haftalık Keman Çalışma Alışkanlıklarının İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6 (31), 1045- 1075.
  • Piji Küçük, D. (2015). Müzik Öğretmenliği Öğrencilerinin Piyano Eşliği Alanındaki Öz Yeterlik Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(16), 220-236.
  • Piji Küçük, D., & Kar, H. (2021). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bireysel Çalgı Çalışma Alışkanlıkları. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 402-432.
  • Pirlibeylioğlu, B. (2015). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Piyano Performansı Özyeterlik Algıları ile Piyano Öğretim Elemanlarının Öğrencilerin Piyano Performansı Hakkındaki Görüşleri (Ege Bölgesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Şentürk, G. C., & Bölek, A. (2019). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Öz Yeterlik Durumlarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1110-1135.
  • Uslu, M. (1998). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılması ve Geliştirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara üniversitesi.
  • Ünal, B., Bulut, D. & Öz, M. G. (2019). Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Piyano Dersine Yönelik Öz Yeterliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 1-18.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, G. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Müzik Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (19), 396-407.
  • Yıldız, F. N. Y., & Kardaş, F. (2021). Ergenlerde Akademik Öz Yeterlik, İçsel Motivasyon, Azim ve Psikolojik Dayanıklılığın İyi Oluş ile İlişkisinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 1073-1099.
  • Yokuş, H., Demirbatır, R. (2009). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Türk Halk Müziği Kaynaklı Piyano Eserlerinin Piyano Eğitiminde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 515-528.

Music Teacher Candidates’ Thoughts on Their Self-Efficacy in Piano Performance

Yıl 2023, Sayı: 13, 1517 - 1533, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369496

Öz

This study was conducted to examine the thoughts of prospective music teachers about their piano performance self-efficacy. The study was conducted in the case study (case study) model, which is one of the qualitative research method models. The study group of the research consisted of 10 pre-service piano teachers studying at Trabzon University Fatih Faculty of Education, Department of Fine Arts Education, Department of Music Education in 2021-2022 academic year. In the selection of the study group, convenience sampling, one of the purposeful sampling methods, was used. Semi-structured interview questions developed by the researchers were used as data collection tools and the data were analyzed and tabulated through content analysis. According to the results of the research, it was determined that all male participants considered their piano performance adequate, there was no relationship between the year of piano education and piano success, but the number of hours studied or the frequency of piano practice was related to success, the majority of the participants felt nervous and tense before a performance practice and experienced problems caused by excitement. According to the results of the research, it was suggested that students should be adequately informed about the instrument they will choose, its learning stages, difficulties, professional advantages it will provide and the places to use the instrument, that the instrument should be introduced to prospective teachers in all aspects, and that the frequency of concerts and recitals should be increased.

Kaynakça

  • Arseven, A. (2016). Öz Yeterlilik: Bir Kavram Analizi. Electronic Turkish Studies, 11(19), 63- 80.
  • Akkuş, Z. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Özyeterlik İnanç Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Çalışma. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20 (2013), 102-116.
  • Babacan, M. D., & Babacan, E. (2017). Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Performansı Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, (32), 1299-1318.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaası.
  • Durak, M. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Piyano Performansına Yönelik Öz Yeterlik Algıları ile Sınav Kaygıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
  • Eyitmiş, A. M., Yıldız, C., & Durmuş, A. (2020). Öz Yeterlilik ve Çalışma Yaşam Kalitesinin Motivasyon Üzerine Etkisi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 103-114.
  • Gün, E., & Yıldız, G. (2014). Müzik Öğretmeni Adaylarına Yönelik Piyano Performansı Öz Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Electronic Turkish Studies, 9(5), 1053-1065.
  • Gün, E., & Yıldız, G. (2013). Piyano Eğitiminde Başarıyı Etkileyen Faktörler. Fine arts. 8 (1), 103-114.
  • Jelen, B. (2017). Müzik Öğretmeni Adaylarının Müzik Performans Kaygısı ve Piyano Performans Öz Yeterlik Düzeylerinin İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(39), 3389-3414.
  • Kotaman, H. (2008). Özyeterlik İnancı ve Öğrenme Performansının Geliştirilmesine İlişkin Yazın Taraması. Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 111-133.
  • Kurtuldu, M. K. (2017). Piyano Öğrencilerinin Öz Yeterlik Düzeyleri ile Piyano Dersi Başarılarının Karşılaştırılması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(1), 67-78.
  • Kurtuldu, M. K. (2010). Piyano Eğitiminde Başarısızlık Nedenlerine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(3), 917-930.
  • Kurtuldu, M. K., Bulut, D. (2017). Development of a Self-Efficacy Scale Toward Piano Lessons. Educatıonal Scıences: Theory & Practıce. 835-857. doi: 10.12738/estp.2017.3.0209.
  • Özer, B. (2020). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin Düşünme Stilleri ve Piyano Dersine Yönelik Özyeterlikleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (56), 243-271.
  • Özmenteş, S. (2011). Müzik Öğretimine Yönelik Özyeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Dünya’daki Eğitim ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(1), 30-36.
  • Parasız, G., & Gülüm, O. (2017). Öğrencilerin Haftalık Keman Çalışma Alışkanlıklarının İncelenmesi. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6 (31), 1045- 1075.
  • Piji Küçük, D. (2015). Müzik Öğretmenliği Öğrencilerinin Piyano Eşliği Alanındaki Öz Yeterlik Algıları. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(16), 220-236.
  • Piji Küçük, D., & Kar, H. (2021). Müzik Öğretmeni Adaylarının Bireysel Çalgı Çalışma Alışkanlıkları. Kesit Akademi Dergisi, 7(28), 402-432.
  • Pirlibeylioğlu, B. (2015). Müzik Eğitimi Anabilim Dalı 3. Ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Piyano Performansı Özyeterlik Algıları ile Piyano Öğretim Elemanlarının Öğrencilerin Piyano Performansı Hakkındaki Görüşleri (Ege Bölgesi Örneği). Yüksek Lisans Tezi. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Şentürk, G. C., & Bölek, A. (2019). Müzik Öğretmeni Adaylarının Çalgı Öz Yeterlik Durumlarının İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1110-1135.
  • Uslu, M. (1998). Türkiye’de Çalgı Eğitiminin Yaygınlaştırılması ve Geliştirilmesi. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara üniversitesi.
  • Ünal, B., Bulut, D. & Öz, M. G. (2019). Mesleki Müzik Eğitimi Alan Öğrencilerin Piyano Dersine Yönelik Öz Yeterliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Jass Studies-The Journal of Academic Social Science Studies, 77, 1-18.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldız, G. (2017). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Müzik Eğitimi Öz-Yeterlik Ölçeğinin Geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 9 (19), 396-407.
  • Yıldız, F. N. Y., & Kardaş, F. (2021). Ergenlerde Akademik Öz Yeterlik, İçsel Motivasyon, Azim ve Psikolojik Dayanıklılığın İyi Oluş ile İlişkisinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (1), 1073-1099.
  • Yokuş, H., Demirbatır, R. (2009). Müzik Öğretmeni Yetiştiren Kurumlarda Türk Halk Müziği Kaynaklı Piyano Eserlerinin Piyano Eğitiminde Uygulanabilirliği Üzerine Bir Araştırma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22 (2), 515-528.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Şefika Topalak 0000-0002-8626-5194

Edanur Kaba 0000-0002-6692-2695

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Topalak, Ş., & Kaba, E. (2023). Müzik Öğretmeni Adaylarının Piyano Performansı Öz Yeterliklerine İlişkin Düşünceleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(13), 1517-1533. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1369496