This study aimed to address the developments in the Turkish education system in the period from the proclamation of the Republic to the centenary. The method of the study is qualitative research method. The data were collected by document analysis technique in accordance with the scanning model; it was analyzed by descriptive analysis. The study is important in terms of considering the hundred-year accumulation of the Republic as a whole, contributing to the preservation of the heritage of the education system and introducing the path taken in the Turkish education system in all aspects during the hundred-year period. The Turkish education system has reorganized the heritage it inherited from the Ottoman Empire in accordance with its own philosophy and has continued on its way. With the proclamation of the Republic, new educational institutions have been opened in many areas from preschool educational institutions to secondary education (general and vocational and technical high schools), efforts have been made to increase the number of schools and students, various measures have been taken to increase the enrollment rates at the educational levels. At the same time, the structure of the national education organization has been restructured over time. The basic structure of the Turkish national education system was determined by the Basic Law of National Education, which became law in 1973. The general principles (general and specific objectives) taken into account in the regulation of the Turkish national education system and the general structure of the Turkish national education system (formal and non-formal education; levels of education, teaching profession, school buildings and facilities, educational tools and equipment, duties and powers of the Ministry in the field of education and training) are explained in the law.
Republic education and training national education Turkish education system centenary.
Bu çalışma Cumhuriyet’in ilanından yüzüncü yılına kadar geçen sürede Türk eğitim sisteminde yaşanan gelişmeleri ele almayı amaçlamıştır. Çalışmanın yöntemi nitel araştırma yöntemidir. Veriler, tarama modeli doğrultusunda doküman incelemesi tekniğiyle toplanmış; betimsel analizle çözümlenmiştir. Çalışma, Cumhuriyet’in yüz yıllık birikimini bir bütün olarak ele alması, eğitim sistemine ait mirasın korunmasına katkı sağlaması ve yüz yıllık sürede Türk eğitim sisteminde alınan yolu tüm yönleriyle tanıtması açısından önemlidir. Türk eğitim sistemi Osmanlı’dan devraldığı mirası kendi felsefesine uygun olarak yeniden düzenlemiş ve yoluna devam etmiştir. Cumhuriyet’in ilanı ile birlikte okul öncesi eğitim kurumlarından ortaöğretime (genel ve mesleki ve teknik liseler) birçok alanda yeni eğitim kurumları açılmış, okul ve öğrenci sayılarını artırma çabasına girişilmiş, öğretim kademelerinde okullaşma oranlarının artırılması için çeşitli tedbirler alınmıştır. Aynı zamanda milli eğitim örgüt yapısı zaman içerisinde yeniden yapılandırılmıştır. Türk milli eğitim sisteminin temel yapısı ise 1973 yılında yasalaşan Milli Eğitim Temel Kanunu ile belirlenmiştir. Kanunda Türk milli eğitimin sisteminin düzenlenmesinde göz önünde bulundurulan genel esaslar (genel ve özel amaçları) ile Türk milli eğitim sisteminin genel yapısı (örgün ve yaygın eğitim; öğretim kademeleri, öğretmenlik mesleği, okul bina ve tesisleri, eğitim araç ve gereçleri, eğitim-öğretim alanında Bakanlığın görev ve yetkileri) açıklanmıştır.
Cumhuriyet eğitim-öğretim milli eğitim Türk eğitim sistemi yüzüncü yıl.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimin Felsefi ve Sosyal Temelleri |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 3 Ekim 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 13 |