Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijital Ortamda Çocuk Edebiyatı Ürünleriyle Oluşturulan Düşündürücü Etkinliklere Dair Öğrenci Görüşleri

Yıl 2023, Sayı: 13, 1121 - 1131, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1391205

Öz

Bu çalışmanın amacı dijital ortamda çocuk edebiyatı ürünleriyle oluşturulan düşündürücü etkinliklere dair öğrenci görüşlerinin tespit edilmesidir. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseninin kullanıldığı çalışmada görüşme tekniğinden faydalanılmıştır. Bu amaç doğrultusunda çalışmanın problem cümlesi “Dijital ortamda çocuk edebiyatı ürünleriyle oluşturulan düşündürücü etkinliklere dair 6. sınıf öğrencilerinin görüşleri nelerdir?” olarak belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir devlet okulunun 6. sınıfında öğrenim gören 17 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubu oluşturulurken amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ve uzman görüşü alınan “Yarı Yapılandırılmış Öğrenci Görüşme Formu” kullanılmıştır. Asıl uygulama öncesinde 6. sınıfta öğrenim gören 20 öğrenci ile pilot çalışma yapılmıştır. Verilerin analizi sürecinde içerik analizi tekniğinden faydalanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre dijital ortamda çocuk edebiyatı ürünleriyle oluşturulan düşündürücü etkinliklerin öğrencilerin düşünme becerilerinin gelişimine büyük katkısı olduğu, onlara eğlenerek öğrenme fırsatı verdiği, etkinlik içeriğinin çocuğun dikkatini çekebilecek ve odaklanma süresini artırabilecek ilgi çekici unsurlar barındırdığı ve bu sebeple öğrencilerce öncelikli tercih sebebi olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkçe derslerinde dijital ortamda çocuk edebiyatı ürünleriyle oluşturulan düşündürücü etkinliklerin kullanılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi öğretiminde Çoklu Ortam Kullanımının Akademik Başarı ve Tutumlara Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Akın, E. ve Çeçen, M. A. (2015). Çoklu Ortama Dayalı Türkçe Öğretimine ve Çoklu Ortam Araçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies, 10(7), 51-72.
  • Alaylıoğlu, R. ve Oğuzkan, F. (1976). Ansiklopedik Eğitim Sözlüğü. İstanbul: İnkılap ve Ala Yayınevleri.
  • American the North Central Regional Educational Laboratory (NCREL). (2003). EnGauge 21st Century Skills. http://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf, [Erişim Tarihi: 05.03.2022].
  • Arıcı, A. F. (2018). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu Ortam Kullanımının İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Kaygılarına Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27.
  • Dedebali, N. C. (2014). Çoklu Ortam Uygulamalarının Altıncı Sınıf Dinleme Becerisinin Gelişimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş Çocuk Yazını: Yazın Eğitimine Atılan İlk Adım. İzmir: Tudem.
  • Forcier, R. C. and Descy, D. E. (2002). The Computer as an Educational Tool: Productivity and Problem Solving. Ohio: Merrill PrenticeHall.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf [Erişim Tarihi: 01.02.2022].
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. İstanbul: Kazancı Kitap A.Ş.
  • Neo, M. – vd. (2008). Students’ Perceptions of Interactive Multimedia Mediated Web-Based Learning: A Malaysian Perspective. ASCILITE 2008- The Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 658-666.
  • Özcan, H. (2008). Halk Edebiyatı Metinlerinin Çocuk Edebiyatına Kaynak Olması ve Örneklem Olarak Dede Korkut Hikâyeleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, 3 (2), 582-603.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2015). P21 Framework Definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21, [Erişim Tarihi: 15.02.2022]
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rubin, H.J. and Rubin, I.S. (1995), Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Shwanam, S. (2020). Children Literature and Its Role in Foundational Development of a Child. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 8 (2), 1793-1795.
  • Strauss, A. and Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türkben, T. (2019). Etkinliklerle Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Türkçe Öğretiminde Kullanılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (16), 160-179.
  • Vagg, T. – vd. (2020). Multimedia in Education: What do the Students Think?. Health Professions Education, 6(3), 325-333.
  • Wagner, T. (2008). The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don’t Teach the New Survival Skills Our Children Need-and What We Can Do About it. New York: Basic Books.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

Student Opinions on Thought-Provoking Activities Created with Children’s Literature Products in the Digital Environment

Yıl 2023, Sayı: 13, 1121 - 1131, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1391205

Öz

The aim of this study is to determine student opinions about thought-provoking activities created with children’s literature products in the digital environment. The interview technique was used in the study, in which the phenomenology pattern, one of the qualitative research methods, was used. For this purpose, the problem statement of the study is “What are the opinions of 6th grade students about thought-provoking activities created with children’s literature products in the digital environment?” was determined as. The study group of the research consists of 17 6th grade students studying at a public school in Istanbul. While creating the study group, criterion sampling, one of the purposeful sampling methods, was preferred. “Semi-Structured Student Interview Form”, developed by the researcher and expert opinion taken, was used as a data collection tool. Before the actual application, a pilot study was conducted with 20 6th grade students. Content analysis technique was used during the data analysis process. According to the findings of the research, it has been concluded that thought-provoking activities created with children’s literature products in the digital environment contribute greatly to the development of students’ thinking skills, give them the opportunity to learn by having fun, and that the content of the activity contains interesting elements that can attract the child’s attention and increase the focus time, and for this reason, it is a priority for students. It is recommended to use thought-provoking activities created with children’s literature products in the digital environment in Turkish lessons.

Kaynakça

  • Akbaba, B. (2009). Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi öğretiminde Çoklu Ortam Kullanımının Akademik Başarı ve Tutumlara Etkisi. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Akın, E. ve Çeçen, M. A. (2015). Çoklu Ortama Dayalı Türkçe Öğretimine ve Çoklu Ortam Araçlarına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Turkish Studies, 10(7), 51-72.
  • Alaylıoğlu, R. ve Oğuzkan, F. (1976). Ansiklopedik Eğitim Sözlüğü. İstanbul: İnkılap ve Ala Yayınevleri.
  • American the North Central Regional Educational Laboratory (NCREL). (2003). EnGauge 21st Century Skills. http://www.cwasd.k12.wi.us/highschl/newsfile1062_1.pdf, [Erişim Tarihi: 05.03.2022].
  • Arıcı, A. F. (2018). Çocuk Edebiyatı ve Kültürü. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Creswell, J. W. (2023). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çoruk, H. ve Çakır, R. (2017). Çoklu Ortam Kullanımının İlkokul Öğrencilerinin Akademik Başarılarına ve Kaygılarına Etkisi. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 8(1), 1-27.
  • Dedebali, N. C. (2014). Çoklu Ortam Uygulamalarının Altıncı Sınıf Dinleme Becerisinin Gelişimine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Aydın: Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Dilidüzgün, S. (2018). Çağdaş Çocuk Yazını: Yazın Eğitimine Atılan İlk Adım. İzmir: Tudem.
  • Forcier, R. C. and Descy, D. E. (2002). The Computer as an Educational Tool: Productivity and Problem Solving. Ohio: Merrill PrenticeHall.
  • Glesne, C. (2013). Nitel Araştırmaya Giriş (2. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • MEB (2019). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı.
  • MEB. (2019). PISA 2018 Türkiye Ön Raporu. https://www.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_12/03105347_PISA_2018_Turkiye_On_Raporu.pdf [Erişim Tarihi: 01.02.2022].
  • Kazancı, O. (1989). Eğitimde Eleştirici Düşünme ve Öğretimi. İstanbul: Kazancı Kitap A.Ş.
  • Neo, M. – vd. (2008). Students’ Perceptions of Interactive Multimedia Mediated Web-Based Learning: A Malaysian Perspective. ASCILITE 2008- The Australasian Society for Computers in Learning in Tertiary Education, 658-666.
  • Özcan, H. (2008). Halk Edebiyatı Metinlerinin Çocuk Edebiyatına Kaynak Olması ve Örneklem Olarak Dede Korkut Hikâyeleri. Turkish Studies International Periodical for the Languages, 3 (2), 582-603.
  • Partnership for 21st Century Skills. (2015). P21 Framework Definitions. http://www.p21.org/storage/documents/docs/P21, [Erişim Tarihi: 15.02.2022]
  • Patton, M. Q. (2018). Nitel Araştırma ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Rubin, H.J. and Rubin, I.S. (1995), Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Shwanam, S. (2020). Children Literature and Its Role in Foundational Development of a Child. International Journal of Creative Research Thoughts (IJCRT), 8 (2), 1793-1795.
  • Strauss, A. and Corbin, J. (2014). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications.
  • Türk Dil Kurumu (TDK). (2011). Türkçe Sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Türkben, T. (2019). Etkinliklerle Çocuk Edebiyatı Yapıtlarının Türkçe Öğretiminde Kullanılması. RumeliDE Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (16), 160-179.
  • Vagg, T. – vd. (2020). Multimedia in Education: What do the Students Think?. Health Professions Education, 6(3), 325-333.
  • Wagner, T. (2008). The Global Achievement Gap: Why Even Our Best Schools Don’t Teach the New Survival Skills Our Children Need-and What We Can Do About it. New York: Basic Books.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Göksel 0000-0003-0635-956X

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 15 Kasım 2023
Kabul Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Göksel, A. (2023). Dijital Ortamda Çocuk Edebiyatı Ürünleriyle Oluşturulan Düşündürücü Etkinliklere Dair Öğrenci Görüşleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(13), 1121-1131. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1391205