Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Müzik Dersine Yönelik Max/MSP Tabanlı Orff-Schulwerk Yazılımı’nın Şarkı Söyleme Becerisi Üzerine Etkileri

Yıl 2023, Sayı: 13, 1313 - 1330, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1392343

Öz

Bu araştırma kapsamında, ortaokul müzik dersi kazanımlarının büyük bir çoğunluğunu kapsayan söyleme kazanımı temel alınarak 5. Sınıf müzik kitabından seçilen okul şarkıları Orff-Schulwerk teorisi ile eşliklendirilmiş ve sanal bir eğitim materyali hazırlanmıştır. Hazırlanan yazılımda, şarkılara ait eşlikler ve kullanılan Orff çalgıları somut bir şekilde gösterilmiş, müziğin ana unsurları belirgin bir şekilde aktarılmaya çalışılmıştır. Yazılım, sınıflardaki akıllı tahtalarda kullanılmış, öğretim sürecine daha fazla duyu organının dâhil edilmesi ve bu duruma bağlı olarak başarının artırılması hedeflenmiştir. Çalışmada, “Orff-Schulwerk Yaklaşımı” doğrultusunda oluşturulan müzik eğitim yazılımının öğrencilerin şarkı söyleme becerisi üzerine etkisi ne düzeydedir?” sorusuna cevap aranmıştır. Bu bağlamda, yöntem olarak gerçek deneme modellerinden ön-test-son-test kontrol gruplu deney modeli kullanılmıştır. Çalışma grubu olarak (n=20) 5. sınıf öğrencileri belirlenmiştir. Deney ve kontrol grubuna iki hafta ön uygulama yapılmış akabinde ön-test ölçümleri alındıktan sonra altı haftalık deney çalışması yürütülerek son-test ölçümleri yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre kullanılan Orff-Schulwerk yazılımının şarkı öğretimine büyük oranda katkı sağladığı ve başarıyı artırdığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Arslan, R. ve Demir, G. (2022). G-POWER ve MINITAB Uygulamalı Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın.
  • BİLEN, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmemin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
  • Çelik, S. (2019), Max/MSP ile MIDI Programlama. Ankara: Gece Akademi.
  • Ergin, A. (1998). Öğretim Teknolojisi İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökaydın, N. (1998). Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi,
  • Frazee, J. & Kreuter, K. (1987). Discovering orff. Newyork: Schott Music Corporation.
  • Kaptan, S. (1977). Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karasar, N. (2009) Bilımsel Arastırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kibici, V. B. (2019) İlkokul Müfredatına Uygun Müzik Dersi Eğitim Yazılım Programının Geliştirilmesi ve Uygulanmasının Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kotzian, R. (2018). Orff-Schulwerk Rediscovered Music and Teaching Models. SCHOTT MUSIC GmbH & Co. KG, Mainz Printed in Germany BSS 59248.
  • Kugler, M. (2003). Orff-Schulwerk’in Geçmişi, Uluslararası Orff-Schulwerk Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyumu. İstanbul: Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını.
  • Kuhn T. S. (2003). Bilimsel Devrimlerin Yapısı (çev. N. Kuyaş). İstanbul: Alan Yayınları
  • Puckette, M. (2007). The Theory and Techniques of Electronic Music, World Scientific Publishing. Company, Hackensack: USA.
  • Scanlon, E. ve K, Issroff. 2005. Activity Theory and Higher Education: Evaluating Learning Technologies. Journal of Computers and Learning, 20(6), 430-439
  • Sungurtekin, Ş. (2005).Orff Çalglarının Okul Müzik Eğitimindeki Yeri ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Uygulamaların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Uçan, A. (2001). İlköğretimde Müzik Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson: Boston.
  • Toksoy, A. C. (2006) Orff Yaklaşımı Çerçevesinde İlköğretim I. Kademesinde Müzik ve Hareket Eğitimine Başlangıç İçin Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.

Effects of Max/MSP Based Orff-Schulwerk Software for Secondary School Music Classes on Singing Skills

Yıl 2023, Sayı: 13, 1313 - 1330, 31.12.2023
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1392343

Öz

Within the scope of this paper, based on the singing achievement covering the majority of secondary school music class achievements, school songs selected from the 5th grade music book were accompanied by Orff-Schulwerk method and a virtual educational material was designed. In the designed software, the accompaniments of the songs and the Orff instruments used were concretely shown and the main elements of the music were tried to be clearly conveyed. The software was used on smart boards in the classes and it was aimed to include more sensory organs in the teaching process and to increase success accordingly. In the study, "What is the effect of the music education software created in line with the Orff-Schulwerk Approach" on the students' singing skills? The answer to the question was sought. In this context, one of the real trial models, the pre-test-post-test control group experimental model was used as a method. 5th grade students were determined as the study group (n=20). A two-week pre-application was applied to the experimental and control groups, then after the pre-test measurements were taken, a six-week experimental study was conducted and post-test measurements were taken. According to the findings, it was determined that the used Orff-Schulwerk software significantly contributed to song teaching and increased success.

Kaynakça

  • Arslan, R. ve Demir, G. (2022). G-POWER ve MINITAB Uygulamalı Örnekleme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın.
  • BİLEN, S. (1995). İşbirlikli Öğrenmemin Müzik Öğretimi ve Güdüsel Süreçler Üzerindeki Etkileri. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
  • Çelik, S. (2019), Max/MSP ile MIDI Programlama. Ankara: Gece Akademi.
  • Ergin, A. (1998). Öğretim Teknolojisi İletişim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gökaydın, N. (1998). Eğitimde Tasarım ve Görsel Algı. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi,
  • Frazee, J. & Kreuter, K. (1987). Discovering orff. Newyork: Schott Music Corporation.
  • Kaptan, S. (1977). Bilimsel Araştırma Teknikleri. Ankara: Tekışık Matbaası.
  • Karasar, N. (2009) Bilımsel Arastırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kibici, V. B. (2019) İlkokul Müfredatına Uygun Müzik Dersi Eğitim Yazılım Programının Geliştirilmesi ve Uygulanmasının Değerlendirilmesi. Doktora Tezi. Konya: Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Kotzian, R. (2018). Orff-Schulwerk Rediscovered Music and Teaching Models. SCHOTT MUSIC GmbH & Co. KG, Mainz Printed in Germany BSS 59248.
  • Kugler, M. (2003). Orff-Schulwerk’in Geçmişi, Uluslararası Orff-Schulwerk Müzik ve Dans Pedagojisi Sempozyumu. İstanbul: Orff-Schulwerk Eğitim ve Danışmanlık Merkezi Yayını.
  • Kuhn T. S. (2003). Bilimsel Devrimlerin Yapısı (çev. N. Kuyaş). İstanbul: Alan Yayınları
  • Puckette, M. (2007). The Theory and Techniques of Electronic Music, World Scientific Publishing. Company, Hackensack: USA.
  • Scanlon, E. ve K, Issroff. 2005. Activity Theory and Higher Education: Evaluating Learning Technologies. Journal of Computers and Learning, 20(6), 430-439
  • Sungurtekin, Ş. (2005).Orff Çalglarının Okul Müzik Eğitimindeki Yeri ve Okul Öncesi Eğitim Kurumlarındaki Uygulamaların Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bursa: Uludağ Üniversitesi.
  • Uçan, A. (2001). İlköğretimde Müzik Öğretimi. Ankara: MEB Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. and Fidell L. S. (2013). Using Multivariate Statistics. Pearson: Boston.
  • Toksoy, A. C. (2006) Orff Yaklaşımı Çerçevesinde İlköğretim I. Kademesinde Müzik ve Hareket Eğitimine Başlangıç İçin Bir Model Önerisi. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Semih Akgül 0009-0003-4884-6777

Serdar Çelik 0000-0001-6632-0996

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 17 Kasım 2023
Kabul Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 13

Kaynak Göster

APA Akgül, S., & Çelik, S. (2023). Ortaokul Müzik Dersine Yönelik Max/MSP Tabanlı Orff-Schulwerk Yazılımı’nın Şarkı Söyleme Becerisi Üzerine Etkileri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(13), 1313-1330. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1392343