Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Göç ve Eğitim Bağlamında Gaziantep’te Yaşayan Suriyeli Göçmenlerin Dil Öğrenme Eğilimleri

Yıl 2024, Sayı: 14, 1229 - 1250, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1410732

Öz

Suriye iç savaşı ile yaklaşık 4 milyon Suriyeli mülteci Türkiye sınırları içerisine sığınmıştır. Bu durum Türkiye’yi önemli bir göç ve göçle birlikte de birçok uyum problemi ile karşı karşıya bırakmıştır. Uyum sürecine bakıldığında da Suriyeli göçmenlerin ekonomik, psiko-sosyal ve kültürel olmak üzere pek çok problemle baş etmek zorunda kaldıkları da en belirgin göstergelerdir. Hayatta kalmak ve daha iyi yaşam şartlarına sahip olmak isteyen göçmenler yeni girdikleri toplumlarla uyum içinde yaşayabilmek için göç edilen ülkelerde dil, din, ırk, kültür, gelenek ve sosyoekonomik durum gibi farklılıklarla karşılaşmaktadırlar. Göçmenlerin ve göç edilen bölgelerdeki yerli halkın uyumları için gerekli olan birbirleri ile sağlıklı bir şekilde iletişim kurabilmekten geçmektedir. Sağlıklı bir iletişimin temeli ise iki farklı topluluğun birbirlerinin dilini anlamasına dayanır. Yeni bir dil öğrenmek için ise her şeyden önce kişinin ilgili dili öğrenmeyi istemesi gerekmektedir. İkinci olarak, o dili öğrenmesinde yardımcı olacak materyaller, eğitimciler, özel veya kamusal kurslar vb. araçlar gereklidir. Gaziantep’te yaşayan Suriyeliler üzerinden dil öğrenme konusu incelediğinde gelen göçmenlerin dil öğrenmesine engel durumların olup olmadığının tespiti gerekliliklerden birini oluşturmaktadır. Toplamda 104 gönüllü katılımcı ile gerçekleştirilen anket çalışması dil öğrenimine etki edecek faktörleri belirlemek amacıyla 19 farklı sorudan meydana getirilmiştir. Dolayısıyla nitel araştırma yöntemine başvurulan bu çalışmada doküman analizi ve alan yazında yayımlanan araştırma makalelerine de başvurulmuştur. Oluşturulan anket çalışması ile yabancı uyruklu katılımcıların yabancı bir dil öğrenme eğilimleri konusunda izlenimlere ulaşılmıştır. Katılımcıların bildikleri dillerin de tespit edildiği bu çalışma ile özelden genele olacak şekilde varsayımsal sonuçlar elde edilmiştir. Yapılan anket çalışması ve araştırma makaleler karşılaştırılmış ve çıkan sonuçların genel anlamda benzer olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, F. (2019). Refugee entrepreneurship in Turkey: The case of Syrians in Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Alan, Y. (2021). İlgili Çalışmalardan Hareketle Suriyelilere Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 119-146.
  • Ataman, M. (2012). Suriye’de İktidar Mücadelesi: Baas Rejimi, Toplumsal Talepler ve Uluslararası Toplum, SETA Raporu.
  • Aydın, G., & Gürsoy, İ. A. (2022). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanyazınında Suriyeliler: Bir Eğilim Araştırması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3), 1427-1447.
  • Ayşe T. F. (2013) Günümüzde Suriye’de Yaşanan Sorunların Tarihsel Arka Planına Kısa Bir Bakış. Ortadoğu Analiz, 5(52), 55-62
  • Biçer, N. & Kılıç, B. S. (2017). Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek İçin Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 649-663.
  • Bozkırlı, K. Ç., Er, O. & Alyılmaz, S. (2018). Teacher opinions-based evaluation of problems in Turkish instruction to Syrians. European Journal of Foreign Language Teaching, 3(2), 130-147.
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli Mültecilerin Dil İhtiyaçlarının Analizi: İstanbul Örneği. Journal of international social research, 9(46), 21-21.
  • Bulut, S., Soysal, Ö. K., & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni Olmak: Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Cleveland, W. L. (2008). Modern Ortadoğu Tarihi. M. Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Çelik, A.H. (2015). Buazizi’den Rabia’ya, Trablus’tan Şam’a Arap Baharı’nın Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 6(2), 34-52. 44.
  • Dilek, Ş., Boyaci, B. & Yaşar, E. (2018). Teaching Turkish as a Second Language to Syrian Refugees. Educational Research and Reviews, 13(18), 645-653.
  • Doğan, B. & Ateş, A. (2018). Evaluation of Turkish Language Teaching for Syrian Students Who are Learned in Monetary Schools by Teachers (Malatya Sample). Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 1(1), 105-124.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Düzenli, A. (2020), Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonuna Yönelik Kitap Çalışmalarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi (Hayat Boyu Türkçe 1-2-3 ve Salih Hikâye Serisi), Çeşitli Açılardan Göç ve Eğitim: Multidisipliner Bir Çalışma. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Erdem, M. D. (2016). Instructors’ Opinions about the Education on Turkish Speaking Abilities of Syrian Students. The Anthropologist, 24(2), 541-550.
  • Erden, Ö. (2020). The effect of Local Discourses Adapted by Teachers on Syrian Child Refugees’ Schooling Experiences in Turkey. International Journal of Inclusive Education, Online.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Gün, M. & Ağırman, F. (2018). Öğretim Elemanlarının Türkçe Öğrenen Suriyeli Arap Öğrencilere Dil Bilgisi Öğretimine Yönelik Görüşleri. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-116.
  • Gün, M. (2015b). Yabancılara Türkçe Öğretimi Veren Elemanların Adıyaman İli Çadır Kent Bölgesinde Türkçe Öğrenen Suriyeli Araplara Türk Kültürü Aktarımına İlişkin Görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 1(5), 119-138.
  • Gün, M. ve Yüksel, S. (2021). Dünyada Göçmen Eğitimi Politikaları Bağlamında Türkiye’nin Göçmen Eğitimi Sürecinin Değerlendirilmesi ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye’de ve Dünyada Göçmen Eğitimi, 1031-1053.
  • Güven, S. & İşleyen, H. (2018). Sınıf Yönetiminde İletişim, İletişim Engelleri ve Suriyeli Öğrenciler. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1293-1308.
  • Kırkıç, A.P. (2019). Analysis of Migrant Education In Turkey From The Eyes of Syrian Migrant Families and Children İn Istanbul. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Şehir Üniversitesi.
  • Öztürkler, H. (2014). Arap Bahar’ının Ekonomik Analizi. Akademik Ortadoğu, 8(2), 12.
  • Phutkaradze, M. & İnce, B. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yeni Bir Hedef Kitle: Düzensiz Göçmenler. Turkophone, 5(1), 24-40.
  • Şen, Y. (2012). Suriye’de Arap Baharı. Yasama Dergisi, 23(Özel Sayı), 54-79.
  • Tan, M., Belli, A. ve Aydın, A. (2013). 2002 Sonrasında Arap Baharı Kapsamında Türkiye Suriye İlişkileri ve Bölgesel Yansımaları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF 2. Bölgesel Sorunlar ve Türkiye Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 2-7.
  • Tepe, A. (2007). İstanbul Büyükşehir Belediyesinin Yaygın Eğitim Uygulaması: İSMEK. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Öğretimi Yöntemlerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 98-112.

Language Learning Tendencies of Syrian Immigrants Living in Gaziantep in the Context of Migration and Education

Yıl 2024, Sayı: 14, 1229 - 1250, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1410732

Öz

With the Syrian civil war, approximately 4 million Syrian refugees took refuge within the borders of Türkiye. This situation has left Turkey faced with a significant migration and many adaptation problems along with migration. When we look at the adaptation process, the most obvious indicators are that Syrian immigrants have to cope with many problems, including economic, psycho-social and cultural. Immigrants who want to survive and have better living conditions encounter differences such as language, religion, race, culture, tradition and socioeconomic status in the countries they migrate to in order to live in harmony with the societies they have entered. What is necessary for the harmony of immigrants and local people in the regions to which they migrate is to communicate with each other in a healthy way. The basis of healthy communication is based on two different communities understanding each other’s language. In order to learn a new language, first of all, the person must want to learn the relevant language. Secondly, materials, educators, private or public courses, etc. that will help him learn that language. tools are required. When examining the issue of language learning through Syrians living in Gaziantep, one of the requirements is to determine whether there are any obstacles to the immigrants’ language learning. The survey, conducted with a total of 104 volunteer participants, consisted of 19 different questions in order to determine the factors that will affect language learning. Therefore, in this study where qualitative research method was used, document analysis and research articles published in the literature were also used. With the survey study, impressions were obtained about the tendency of foreign participants to learn a foreign language. With this study, in which the languages in the participants knew were also determined, hypothetical results were obtained from specific to general. The survey study and research articles were compared and it was determined that the results were generally similar.

Kaynakça

  • Akyol, F. (2019). Refugee entrepreneurship in Turkey: The case of Syrians in Gaziantep. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gaziantep: Gaziantep Üniversitesi.
  • Alan, Y. (2021). İlgili Çalışmalardan Hareketle Suriyelilere Türkçe Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (52), 119-146.
  • Ataman, M. (2012). Suriye’de İktidar Mücadelesi: Baas Rejimi, Toplumsal Talepler ve Uluslararası Toplum, SETA Raporu.
  • Aydın, G., & Gürsoy, İ. A. (2022). Yabancı/İkinci Dil Olarak Türkçe Öğretimi Alanyazınında Suriyeliler: Bir Eğilim Araştırması. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi SBE Dergisi, 12(3), 1427-1447.
  • Ayşe T. F. (2013) Günümüzde Suriye’de Yaşanan Sorunların Tarihsel Arka Planına Kısa Bir Bakış. Ortadoğu Analiz, 5(52), 55-62
  • Biçer, N. & Kılıç, B. S. (2017). Suriyeli Öğrencilere Türkçe Öğretmek İçin Kullanılan Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda Değerlendirilmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(4), 649-663.
  • Bozkırlı, K. Ç., Er, O. & Alyılmaz, S. (2018). Teacher opinions-based evaluation of problems in Turkish instruction to Syrians. European Journal of Foreign Language Teaching, 3(2), 130-147.
  • Bölükbaş, F. (2016). Suriyeli Mültecilerin Dil İhtiyaçlarının Analizi: İstanbul Örneği. Journal of international social research, 9(46), 21-21.
  • Bulut, S., Soysal, Ö. K., & Gülçiçek, D. (2018). Suriyeli Öğrencilerin Türkçe Öğretmeni Olmak: Suriyeli Öğrencilerin Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 7(2), 1210-1238.
  • Cleveland, W. L. (2008). Modern Ortadoğu Tarihi. M. Agora Kitaplığı, İstanbul.
  • Çelik, A.H. (2015). Buazizi’den Rabia’ya, Trablus’tan Şam’a Arap Baharı’nın Sonuçları Üzerine Bir Değerlendirme. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 6(2), 34-52. 44.
  • Dilek, Ş., Boyaci, B. & Yaşar, E. (2018). Teaching Turkish as a Second Language to Syrian Refugees. Educational Research and Reviews, 13(18), 645-653.
  • Doğan, B. & Ateş, A. (2018). Evaluation of Turkish Language Teaching for Syrian Students Who are Learned in Monetary Schools by Teachers (Malatya Sample). Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi, 1(1), 105-124.
  • Duruel, M. (2016). Suriyeli Sığınmacıların Eğitim Sorunu. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 30(5), 1399-1414.
  • Düzenli, A. (2020), Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonuna Yönelik Kitap Çalışmalarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi (Hayat Boyu Türkçe 1-2-3 ve Salih Hikâye Serisi), Çeşitli Açılardan Göç ve Eğitim: Multidisipliner Bir Çalışma. Ankara: İksad Yayınevi.
  • Erdem, M. D. (2016). Instructors’ Opinions about the Education on Turkish Speaking Abilities of Syrian Students. The Anthropologist, 24(2), 541-550.
  • Erden, Ö. (2020). The effect of Local Discourses Adapted by Teachers on Syrian Child Refugees’ Schooling Experiences in Turkey. International Journal of Inclusive Education, Online.
  • Gencer, T. E. (2017). Göç ve eğitim ilişkisi üzerine bir değerlendirme: Suriyeli çocukların eğitim gereksinimi ve okullaşma süreçlerinde karşılaştıkları güçlükler. Journal of International Social Research, 10(54), 838-851.
  • Gün, M. & Ağırman, F. (2018). Öğretim Elemanlarının Türkçe Öğrenen Suriyeli Arap Öğrencilere Dil Bilgisi Öğretimine Yönelik Görüşleri. Çukurova Araştırmaları Dergisi, 4(2), 101-116.
  • Gün, M. (2015b). Yabancılara Türkçe Öğretimi Veren Elemanların Adıyaman İli Çadır Kent Bölgesinde Türkçe Öğrenen Suriyeli Araplara Türk Kültürü Aktarımına İlişkin Görüşleri. Cappadocia Journal of History and Social Sciences, 1(5), 119-138.
  • Gün, M. ve Yüksel, S. (2021). Dünyada Göçmen Eğitimi Politikaları Bağlamında Türkiye’nin Göçmen Eğitimi Sürecinin Değerlendirilmesi ve Çözüm Önerileri. Milli Eğitim Dergisi, Türkiye’de ve Dünyada Göçmen Eğitimi, 1031-1053.
  • Güven, S. & İşleyen, H. (2018). Sınıf Yönetiminde İletişim, İletişim Engelleri ve Suriyeli Öğrenciler. International Journal of Social Humanities Sciences Research (JSHSR), 5(23), 1293-1308.
  • Kırkıç, A.P. (2019). Analysis of Migrant Education In Turkey From The Eyes of Syrian Migrant Families and Children İn Istanbul. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Şehir Üniversitesi.
  • Öztürkler, H. (2014). Arap Bahar’ının Ekonomik Analizi. Akademik Ortadoğu, 8(2), 12.
  • Phutkaradze, M. & İnce, B. (2018). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yeni Bir Hedef Kitle: Düzensiz Göçmenler. Turkophone, 5(1), 24-40.
  • Şen, Y. (2012). Suriye’de Arap Baharı. Yasama Dergisi, 23(Özel Sayı), 54-79.
  • Tan, M., Belli, A. ve Aydın, A. (2013). 2002 Sonrasında Arap Baharı Kapsamında Türkiye Suriye İlişkileri ve Bölgesel Yansımaları. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İİBF 2. Bölgesel Sorunlar ve Türkiye Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 2-7.
  • Tepe, A. (2007). İstanbul Büyükşehir Belediyesinin Yaygın Eğitim Uygulaması: İSMEK. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, N. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Okuma Öğretimi Yöntemlerinin Okuduğunu Anlamaya Etkisi. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(3), 98-112.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Göçmen Kültürü Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Veysel Karkın 0000-0003-3651-1390

Abdullah Kara 0000-0002-9771-7950

İbrahim Özhazar 0000-0001-6623-4457

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 17 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Karkın, V., Kara, A., & Özhazar, İ. (2024). Göç ve Eğitim Bağlamında Gaziantep’te Yaşayan Suriyeli Göçmenlerin Dil Öğrenme Eğilimleri. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(14), 1229-1250. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1410732