Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Language Usage Skills of Social Media Users: Example of Instagram (April)

Yıl 2024, Sayı: 14, 1319 - 1352, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1413602

Öz

The language, in which the historical and cultural development of each nation is observed, develops by feeding from many influences. With the birth of the Internet, the effects of technological developments on our lives are observed in different areas. Language and its use are one of the main factors affecting a nation. We can see language's effects from two aspects as spoken and written language. There are many differences between the spoken language and the written language in which the dialects of the Turkish language play a role. With the increase in the use of today's technological devices, the language used in digital environments remains at the level of spoken language, not written language. The subject of the study is to examine the language usage skills of social media users on the Instagram platform (April). The case study, which is one of the qualitative research methods, was used as a method in the study. The obtained data were examined through document review. The data were analyzed using the content analysis method. In the study, the top ten accounts with the most followers in Turkey were discussed, the most commented posts were identified during April, and the comments made under the post were examined in terms of language use (Turkish). The data obtained in the study were collected under two headings, namely, the usages related to orthography and the sound events in terms of grammar. In the comments made on the monthly (April) posts of the accounts with the highest number of followers in Turkey; It has been determined that there are examples of keyboard-related spelling errors in spelling-related uses, and the most usage errors are in the sub-headings of grammatical use and the use of the linking word.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yayınları.
  • Aksan, D. (2015). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim). Ankara: TDK Yayınları.
  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması. (Dü. G. Erol). Medya Üzerine Çalışmalar, 112-121. Beta Yayınları.
  • Bakhtin, M. (1986). Speech Genres And Other Late Essays. (Dü. C. Emerson ve M. Holquist, Çev. V. W. McGee). ABD: University of Texas Press.
  • Banguoğlu, T. (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Eğitim Dairesi Başkanlığı (2020). Yeni Medya Terimleri Sözlüğü, içinde Sosyal Medya, https://trtakademi.net/yayinlarimiz/yayincilik-ve-medya-sozlugu/ [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • Body, d. m., ve Ellison, N. (2008). Social Network Sites: Definition, History And Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (2 b.). SAGE Publications. Dawley, L. (2009). Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy. On the Horizon, 17(2), 109-121. Ediskun, H. (2017). Yeni Türk Dilbilgisi (13 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eker, S. (2021). Çağdaş Türk Dili (13 b.). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ergin, M. (2021). Türk Dil Bilgisi (3 b.). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Gülçay, H. (2016). Sosyal Medyanın İletişim Alanlarındaki Etkileri. 7. Hukukun Gençleri Sempozyum Dizisi-7: Sosyal Medya ve Gündelik Hayata Etkisi.
  • Kaplan, A., ve Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaplan, M. (1983). Dil ve kültür. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kara, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi İnsan, Toplum, Ekonomi. Beta Yayınları.
  • Karaağaç, G. (2019). Türkçenin Dil Bilgisi (4 b.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Koç, N. (1996). Yeni Dilbilgisi (3 b.). İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Sağol, G. (1995). Tarihî Şivelerde At Donları. Türk Kültüründe At ve Çağdaş Atçılık, 126-146. Türkiye Jokey Kulübü.
  • Saussure, D. F. (1985). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Stokes, R. (2009). Emarketing: The Essential Guide To Marketing in a Digital Word. Qirk Emarketing (Pty) Ltd. Tuna, O. N. (1986). Türk Dilbilgisi (Fonetik ve Morfoloji), İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Ders Notları.
  • Tuncer, A. S. (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. (Dü. Z. Özata) içinde, Sosyal Medya, 21. T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Turan, Z. (2016). Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması. IV. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri II 24-29 Eylül, TDK Yayınları, 1835-1844.
  • Turan, Z. (2018). Türk Dilinin Eklerini Sınıflandırmanın Esasları. Türkbilig (35), 97-110.
  • Tüik. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Haber Bülteni.https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 b.). Seçkin Yayıncılık. İnternet Kaynakları
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey [Erişim Tarihi: 29.04.2023].
  • https://www.boomsocial.com/Instagram/UlkeSektor/turkey/tumu [Erişim Tarihi: 01.05.2023].
  • https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 06.05.2023].
  • https://www.rtuk.gov.tr/medya-terminolojisi-el-sozlugu/4128 [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.milleni.com.tr/blog/internet/internet-nedir [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/ebb/ebb467-guz2000/umut-p.html [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://medyaakademi.com.tr/sozluk/ [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.nisantasi.edu.tr/dosyalar/iisbf/words_manual_-_yeni_medya.pdf [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199568758.001.0001/acref9780199568758-e-2539?rskey=tH4SmS&result=3538 [Erişim Tarihi: 09.05.2023].

Sosyal Medya Kullanıcılarının Dil Kullanım Becerileri: Instagram Örneği (Nisan)

Yıl 2024, Sayı: 14, 1319 - 1352, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1413602

Öz

Her milletin tarihî ve kültürel değişiminin gözlemlendiği dil, birçok etkiden beslenerek gelişir. İnternetin doğuşuyla birlikte teknolojik gelişmelerin hayatımıza etkileri farklı alanlarda gözlemlenmektedir. Dil ve dilin kullanımı, bir milleti etkileyen faktörlerin başında gelen alanlardan biridir. Dilin etkilerini sözlü ve yazılı dil olarak iki açıdan görebiliriz. Türk dilinin ağızlarının rol aldığı konuşma diliyle yazı dili arasında birçok farklılık vardır. Günümüzdeki teknolojik cihazların kullanımının artmasıyla birlikte dijital ortamlarda kullanılan dil, yazı dili değil konuşma dili düzeyinde kalmaktadır. Çalışmanın konusu, sosyal medya kullanıcılarının dil kullanım becerilerini Instagram platformu üzerinden (Nisan) incelemektir. Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Elde edilen veriler, doküman incelemesi yoluyla incelenmiştir. Veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada Türkiye’de en çok takipçiye sahip ilk on hesap ele alınmış, Nisan ayı boyunca en çok yorum yapılan paylaşımlar tespit edilerek paylaşımın altına yapılan yorumlar dil kullanımı açısından (Türkçe) incelenmiştir. Çalışmada elde edilen veriler, imlayla ilgili kullanımlar ve dil bilgisi açısından incelemenin yer aldığı ses olayları olmak üzere iki başlık altında toplanmıştır. Türkiye’de en fazla takipçi sayısına sahip hesapların aylık (Nisan) paylaşımlarına yapılan yorumlarda; imlayla ilgili kullanımlarda klavye kaynaklı yazım hataları örneklerinin, dil bilgisi kullanımı başlığında ise bağlama görevli kelimenin kullanımı alt başlıklarında en fazla kullanım hatasının olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1995). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yayınları.
  • Aksan, D. (2015). Her Yönüyle Dil (Ana Çizgileriyle Dilbilim). Ankara: TDK Yayınları.
  • Aktaş, C. (2007). Yeni Medyanın Geleneksel Medya ile Karşılaştırılması. (Dü. G. Erol). Medya Üzerine Çalışmalar, 112-121. Beta Yayınları.
  • Bakhtin, M. (1986). Speech Genres And Other Late Essays. (Dü. C. Emerson ve M. Holquist, Çev. V. W. McGee). ABD: University of Texas Press.
  • Banguoğlu, T. (2015). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
  • Türkiye Radyo Televizyon Kurumu Eğitim Dairesi Başkanlığı (2020). Yeni Medya Terimleri Sözlüğü, içinde Sosyal Medya, https://trtakademi.net/yayinlarimiz/yayincilik-ve-medya-sozlugu/ [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • Body, d. m., ve Ellison, N. (2008). Social Network Sites: Definition, History And Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), 210-230.
  • Cevizci, A. (1999). Felsefe Sözlüğü. Paradigma Yayınları.
  • Creswell, J. W. (2007). Qualitative İnquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches (2 b.). SAGE Publications. Dawley, L. (2009). Social Network Knowledge Construction: Emerging Virtual World Pedagogy. On the Horizon, 17(2), 109-121. Ediskun, H. (2017). Yeni Türk Dilbilgisi (13 b.). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Eker, S. (2021). Çağdaş Türk Dili (13 b.). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Ergin, M. (2021). Türk Dil Bilgisi (3 b.). İstanbul: Boğaziçi Yayınları.
  • Gülçay, H. (2016). Sosyal Medyanın İletişim Alanlarındaki Etkileri. 7. Hukukun Gençleri Sempozyum Dizisi-7: Sosyal Medya ve Gündelik Hayata Etkisi.
  • Kaplan, A., ve Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • Kaplan, M. (1983). Dil ve kültür. İstanbul: Dergâh Yayınları.
  • Kara, T. (2013). Sosyal Medya Endüstrisi İnsan, Toplum, Ekonomi. Beta Yayınları.
  • Karaağaç, G. (2019). Türkçenin Dil Bilgisi (4 b.). Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Koç, N. (1996). Yeni Dilbilgisi (3 b.). İstanbul: İnkılap Yayınları.
  • Sağol, G. (1995). Tarihî Şivelerde At Donları. Türk Kültüründe At ve Çağdaş Atçılık, 126-146. Türkiye Jokey Kulübü.
  • Saussure, D. F. (1985). Genel Dilbilim Dersleri. (Çev. B. Vardar). Ankara: Birey ve Toplum Yayınları.
  • Stokes, R. (2009). Emarketing: The Essential Guide To Marketing in a Digital Word. Qirk Emarketing (Pty) Ltd. Tuna, O. N. (1986). Türk Dilbilgisi (Fonetik ve Morfoloji), İnönü Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Ders Notları.
  • Tuncer, A. S. (2013). Sosyal Medyanın Gelişimi. (Dü. Z. Özata) içinde, Sosyal Medya, 21. T.C. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Turan, Z. (2016). Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması. IV. Uluslararası Türk Dili Kurultayı Bildirileri II 24-29 Eylül, TDK Yayınları, 1835-1844.
  • Turan, Z. (2018). Türk Dilinin Eklerini Sınıflandırmanın Esasları. Türkbilig (35), 97-110.
  • Tüik. (2022). Hanehalkı Bilişim Teknolojileri Kullanım Araştırması Sonuçları. Haber Bülteni.https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Multilingual Yabancı Dil Yayınları.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11 b.). Seçkin Yayıncılık. İnternet Kaynakları
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Hanehalki-Bilisim-Teknolojileri-(BT)-Kullanim-Arastirmasi-2022-45587 [Erişim Tarihi: 28.04.2023].
  • https://datareportal.com/reports/digital-2023-turkey [Erişim Tarihi: 29.04.2023].
  • https://www.boomsocial.com/Instagram/UlkeSektor/turkey/tumu [Erişim Tarihi: 01.05.2023].
  • https://sozluk.gov.tr/ [Erişim Tarihi: 06.05.2023].
  • https://www.rtuk.gov.tr/medya-terminolojisi-el-sozlugu/4128 [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.milleni.com.tr/blog/internet/internet-nedir [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/dersler/ebb/ebb467-guz2000/umut-p.html [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://medyaakademi.com.tr/sozluk/ [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.nisantasi.edu.tr/dosyalar/iisbf/words_manual_-_yeni_medya.pdf [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
  • https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/acref/9780199568758.001.0001/acref9780199568758-e-2539?rskey=tH4SmS&result=3538 [Erişim Tarihi: 09.05.2023].
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yeni Türk Dili (Eski Anadolu, Osmanlı, Türkiye Türkçesi)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Dilan Tapar 0000-0001-9910-2872

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2024
Kabul Tarihi 9 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Tapar, D. (2024). Sosyal Medya Kullanıcılarının Dil Kullanım Becerileri: Instagram Örneği (Nisan). Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(14), 1319-1352. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1413602

 Dergimiz

* Uluslararası Hakemli Dergidir (International Peer Reviewed Journal)
* Yılda 6 sayı yayımlanmaktadır (Published 6 times a year)
* Dergide, Türkçe ve İngilizce makaleler yayımlanmaktadır.
* Dergi açık erişimli bir dergidir.
* Bu web sitesi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License