Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilişim Teknolojileri İçerikli Erasmus Projeleri Hakkında Ülkelerarası Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 14, 1271 - 1287, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1418767

Öz

Bu araştırmanın amacı, Erasmus programı kapsamında bilişim teknolojileri alanında projelerde yer alan farklı ülkelerdeki öğretmenlerin görüşlerini incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemine ait fenomenoloji deseni (olgu-bilim) kullanılmıştır. Araştırma grubu, üç farklı ülkeden bilişim teknolojileri alanında Erasmus programı kapsamında proje yürüten 11 öğretmenden oluşmaktadır. Türkiye, Portekiz ve İtalya’dan katılımcı öğretmenlerin görüşlerini içermesi araştırmada geniş bir örneklem sunmaktadır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşme formu aracılığı ile gönüllülük esasına göre toplanmıştır. Verilerin analizinde nitel veri analizi tekniklerinden içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları, Erasmus programı kapsamında bilişim teknolojileri alanında projelerdeki eğitim ve atölye çalışmalarının öğretmenlerin mesleki gelişimine, dijital becerilerine, iletişim ve iş birliği becerilerine, etkin öğretim yeteneklerine ve yaratıcılıklarına katkı sağladığını göstermektedir. Ayrıca, bu projelerin öğrencilerin derse olan ilgilerini artırdığını, öğrenme motivasyonlarını yükselttiğini ve dijital becerilerini geliştirdiğini ortaya koymaktadır. Öğretmenler arasında bilgi paylaşımını teşvik etmekte ve projelerin okula yansıtılarak öğretmenlerin ve öğrencilerin faydalandığı bir ortam sağlamaktadır. Bu sonuçlar, Erasmus programının eğitim alanında iş birliğini teşvik etme ve teknoloji kullanımını destekleme konularında önemli bir araç olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Alireisoğlu, A. (2023). Etwinning Proje Çalışmalarının Öğretmenlerin Birlikte Çalışma Yeterliliklerine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(46), 289-310.
  • Adanır, Y. ve Susam, E. (2019). Yükseköğretim Öğrencilerinin Erasmus+ Programı Hakkındaki Görüşleri. Journal of History School (Johs), 43, 1584-1612.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. (ed. T. Baş ve U. Akturan) Nitel Araştırma Yöntemleri Kitabı. 83-98. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akyürek, N. (2019). Erasmus Plus Programının Dil Edinimi ve Kültürel Bütünleşme Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Aslan, A. ve Kazu, H. (2023). Teknoloji Destekli Öğretmen Gelişimi Kapsamında Ortaöğretim Öğretmenlerinin Teknolojik Formasyon Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Van İli Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(85), 1-24.
  • Bağcı, Ö. A. – vd. (2018). Erasmus+ Ka103 Hareketlilik Programının Öğrenci ve Koordinatör Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 54-76.
  • Briga, E. (2019). Intercultural Learning For Pupils and Teachers: A Good Practice Case Study from An Erasmus Project. Rethinking Teacher Education For The 21st Century: Trends, Challenges and New Directions Declaration Book, 329-339.
  • Cantez, K. ve Atar, C. (2021). Investigating the Contribution of the European Union Erasmus+ Youth Exchange Project to Foreign Language Learning. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 7(1), 259-276.
  • Cebeci, E. K. ve Bülent, A. L. C. I. (2022). Okul Eğitimi Personel Hareketliliği Programının (Erasmus+ Ka101) Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi (IJSS), 6(25), 29-55.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • Çat, G. (2022). Avrupa Birliği Projelerinin Okul Yenileşme İklimine Katkısına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Çetin Cengiz, D. ve İzci, E. (2021). Etwinning Projelerine Katılan Öğrencilerin Teknolojik Yeterliliklerinin Gelişimine Yönelik Veli Algıları. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, (28), 89-108
  • Çolak, İ. (2024). School Projects From The Perspectives of the Project School Teachers. Anadolu University Journal of Education Faculty (AUJEF), 8(1), 376-398.
  • De Castro, M. G. A. ve García-Peñalvo, F. J. (2021, September). ICT Methodologies For Teacher Professional Development in Erasmus+ Projects Related To Elearning. 2021. XI. Uluslararası Konferans Bildiri Kitabı, 1-6.
  • Demirer, M. ve Dak, G. (2019). Üst Düzey Yöneticiler, Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Erasmus+ Projelerine İlişkin Oluşturdukları Görsel Metaforlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 255-266.
  • Dağ, F. ve Durdu, L. (2012). Öğretmen Adaylarının Proje Tabanlı Öğrenme Sürecine Yönelik Görüşleri. E-Journal Of New World Sciences Academy-Education Sciences, (1), 200-211.
  • Erdem, E. G. – vd. (2021). Etwinning Projelerinin Öğretmenlerin Dijital Okuryazarlık Becerilerine Katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, (3), 204-219.
  • Ersoy, A. (2013). Türk Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Deneyimlerinde Karşılaştıkları Sorunlar: Erasmus Değişim Programı Örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 154-166.
  • Fidan, M. ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin Dijital Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi ve Dijital Yeterlik Gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170.
  • García-Peñalvo, F. J. - vd. (2018). Introducing Coding and Computational Thinking in The Schools: The TACCLE 3– Coding Project Experience. Computational Thinking in The STEM Disciplines: Foundations and Research Highlights, 213-226. Springer Publications.
  • Garip, S. ve Göçer, A. (2023). Erasmus Projelerinin Yetişkin Eğitiminin Niteliğini Artırmadaki Rolü Üzerine Bir Araştırma. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 57-72.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and Methodological Bases of Naturalistic Inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Jacobone, V. ve Moro, G. (2015). Evaluating The Impact of The Erasmus Programme: Skills And European İdentity. Assessment and Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328.
  • Karagiorgi, Y. ve Charalambous, K. (2006). ICT In‐Service Training and School Practices: in Search For The Impact. Journal of Education For Teaching, 32(4), 395-411.
  • Kugiejko, M. (2016). The Erasmus Plus Program As A Factor to International Cooperation in Schools: A Case Study. Problems of Education in the 21st Century, 71(1), 44-52.
  • Odabaşı, H. F. ve Kabakçı, I. (2007). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 39-43.
  • Önder, K. R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programının 2007 Yılı Yararlanıcısı Türk Öğrencileri Üzerindeki Etkisi. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-117.
  • Özdemir, M. ve Tuti, G. (2023). Nitel Araştırma Desenleri: Metodolojik Bir Temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235.
  • Özoğlu, C. ve Kaya, E. (2021). Z Kuşağı Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeleri ve Dijital Okuryazarlıkları Arasındaki İlişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 415-437.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği ile İlişkiler Genel Müdürlüğü / Ekonomik, Mali ve Sosyal Politikalar Daire Başkanlığı / Fasıl 26- Eğitim ve Kültür https://www.ab.gov.tr/fasil-26-egitim-ve-kultur_91.html [Erişim tarihi:11.09.2023]
  • Tuti, G. ve Çolak Seymen, C. (2023). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanımında Temel Yeterlilikler Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 475-491.
  • Ulusal Ajans Erasmus+ Programme Guide Version 2 (2022). https://erasmus- plus.ec.europa.eu/document/erasmus-programme-guide-2022-version-2, [Erişim tarihi:26.02.2022]
  • Ulusal Ajans Erasmus+ Programme Guide 2021 (Version 1), https://erasmus-plus.ec.europa.eu/erasmus-programme-guide, [Erişim tarihi: 25.03.2021]
  • Ulusal Ajans, 2021 Erasmus Program Rehberi, www.ua.gov.tr [Erişim tarihi: 08.04.2021]
  • Unlu, I. (2015). Teacher Candidates’ Opinions on Erasmus Student Exchange Program. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 223-237.
  • Viola, F. ve De Rossi, M. (2018). Competence Awareness of ICT Integration into Teaching: Technological Dimensions of Learning Experiences Within An Erasmus+ KA1 Project For Digital Leader Teachers from Veneto. Excellence and Innovation in Learning and Teaching Declaration Book, 3-19.
  • Yavrutürk, A. R. ve İlhan, T. (2022). Erasmus+ Programına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Deneyimleri ve 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Kazanımlarının İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (19), 320-342.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 6. Baskı.

Examination of International Teacher Opinions About Erasmus Projects on Information Technologies

Yıl 2024, Sayı: 14, 1271 - 1287, 29.02.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1418767

Öz

The aim of this research is to examine the opinions of teachers in different countries who take part in projects in the field of information technologies within the scope of the Erasmus program. Case study, one of the qualitative research methods, was used in the research. The research group consists of 11 teachers who carry out projects within the scope of the Erasmus program in the field of information technologies from three different countries. The fact that it includes the opinions of participating teachers from Turkey, Portugal and Italy provides a large sample in the research. The data of the study were collected on a voluntary basis through a semi-structured interview form developed by the researcher. Content analysis, one of the qualitative data analysis techniques, was used in the analysis of the data. The results of the research show that the training and workshops in the projects in the field of information technologies within the scope of the Erasmus program contribute to the professional development, digital skills, communication and cooperation skills, effective teaching abilities and creativity of the teachers. It also reveals that these projects increase students’ interest in the course, increase their motivation to learn and improve their digital skills. It encourages knowledge sharing among teachers and provides an environment where teachers and students benefit by reflecting projects to the school. These results show that the Erasmus program is an important tool in promoting cooperation in the field of education and supporting the use of technology.

Kaynakça

  • Alireisoğlu, A. (2023). Etwinning Proje Çalışmalarının Öğretmenlerin Birlikte Çalışma Yeterliliklerine Etkisi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(46), 289-310.
  • Adanır, Y. ve Susam, E. (2019). Yükseköğretim Öğrencilerinin Erasmus+ Programı Hakkındaki Görüşleri. Journal of History School (Johs), 43, 1584-1612.
  • Akturan, U. ve Esen, A. (2008). Fenomenoloji. (ed. T. Baş ve U. Akturan) Nitel Araştırma Yöntemleri Kitabı. 83-98. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Akyürek, N. (2019). Erasmus Plus Programının Dil Edinimi ve Kültürel Bütünleşme Üzerine Etkileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Aslan, A. ve Kazu, H. (2023). Teknoloji Destekli Öğretmen Gelişimi Kapsamında Ortaöğretim Öğretmenlerinin Teknolojik Formasyon Yeterlik Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Van İli Örneği). Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 22(85), 1-24.
  • Bağcı, Ö. A. – vd. (2018). Erasmus+ Ka103 Hareketlilik Programının Öğrenci ve Koordinatör Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türkiye Eğitim Dergisi, 3(1), 54-76.
  • Briga, E. (2019). Intercultural Learning For Pupils and Teachers: A Good Practice Case Study from An Erasmus Project. Rethinking Teacher Education For The 21st Century: Trends, Challenges and New Directions Declaration Book, 329-339.
  • Cantez, K. ve Atar, C. (2021). Investigating the Contribution of the European Union Erasmus+ Youth Exchange Project to Foreign Language Learning. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 7(1), 259-276.
  • Cebeci, E. K. ve Bülent, A. L. C. I. (2022). Okul Eğitimi Personel Hareketliliği Programının (Erasmus+ Ka101) Değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi (IJSS), 6(25), 29-55.
  • Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. California: Sage Publications.
  • Çat, G. (2022). Avrupa Birliği Projelerinin Okul Yenileşme İklimine Katkısına İlişkin Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi
  • Çetin Cengiz, D. ve İzci, E. (2021). Etwinning Projelerine Katılan Öğrencilerin Teknolojik Yeterliliklerinin Gelişimine Yönelik Veli Algıları. Diyalektolog Ulusal Sosyal Bilimler Dergisi, (28), 89-108
  • Çolak, İ. (2024). School Projects From The Perspectives of the Project School Teachers. Anadolu University Journal of Education Faculty (AUJEF), 8(1), 376-398.
  • De Castro, M. G. A. ve García-Peñalvo, F. J. (2021, September). ICT Methodologies For Teacher Professional Development in Erasmus+ Projects Related To Elearning. 2021. XI. Uluslararası Konferans Bildiri Kitabı, 1-6.
  • Demirer, M. ve Dak, G. (2019). Üst Düzey Yöneticiler, Okul Yöneticileri ve Öğretmenlerin Erasmus+ Projelerine İlişkin Oluşturdukları Görsel Metaforlar. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, (5), 255-266.
  • Dağ, F. ve Durdu, L. (2012). Öğretmen Adaylarının Proje Tabanlı Öğrenme Sürecine Yönelik Görüşleri. E-Journal Of New World Sciences Academy-Education Sciences, (1), 200-211.
  • Erdem, E. G. – vd. (2021). Etwinning Projelerinin Öğretmenlerin Dijital Okuryazarlık Becerilerine Katkısı. International Journal of Social Sciences and Education Research, (3), 204-219.
  • Ersoy, A. (2013). Türk Öğretmen Adaylarının Kültürlerarası Deneyimlerinde Karşılaştıkları Sorunlar: Erasmus Değişim Programı Örneği. Anadolu Üniversitesi Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168), 154-166.
  • Fidan, M. ve Cura Yeleğen, H. (2022). Öğretmenlerin Dijital Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi ve Dijital Yeterlik Gereksinimleri. Ege Eğitim Dergisi, 23(2), 150-170.
  • García-Peñalvo, F. J. - vd. (2018). Introducing Coding and Computational Thinking in The Schools: The TACCLE 3– Coding Project Experience. Computational Thinking in The STEM Disciplines: Foundations and Research Highlights, 213-226. Springer Publications.
  • Garip, S. ve Göçer, A. (2023). Erasmus Projelerinin Yetişkin Eğitiminin Niteliğini Artırmadaki Rolü Üzerine Bir Araştırma. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 57-72.
  • Guba, E. G. ve Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and Methodological Bases of Naturalistic Inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233-252.
  • Jacobone, V. ve Moro, G. (2015). Evaluating The Impact of The Erasmus Programme: Skills And European İdentity. Assessment and Evaluation in Higher Education, 40(2), 309-328.
  • Karagiorgi, Y. ve Charalambous, K. (2006). ICT In‐Service Training and School Practices: in Search For The Impact. Journal of Education For Teaching, 32(4), 395-411.
  • Kugiejko, M. (2016). The Erasmus Plus Program As A Factor to International Cooperation in Schools: A Case Study. Problems of Education in the 21st Century, 71(1), 44-52.
  • Odabaşı, H. F. ve Kabakçı, I. (2007). Öğretmenlerin Mesleki Gelişimlerinde Bilgi ve İletişim Teknolojileri. Uluslararası Öğretmen Yetiştirme Politikaları ve Sorunları Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 39-43.
  • Önder, K. R. ve Balcı, A. (2010). Erasmus Öğrenci Öğrenim Hareketliliği Programının 2007 Yılı Yararlanıcısı Türk Öğrencileri Üzerindeki Etkisi. Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi, 9(2), 93-117.
  • Özdemir, M. ve Tuti, G. (2023). Nitel Araştırma Desenleri: Metodolojik Bir Temellendirme. Çankırı Karatekin Üniversitesi Karatekin Edebiyat Fakültesi Dergisi, 11(2), 217-235.
  • Özoğlu, C. ve Kaya, E. (2021). Z Kuşağı Öğretmen Adaylarının Yaşam Boyu Öğrenmeleri ve Dijital Okuryazarlıkları Arasındaki İlişki. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 415-437.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On The Horizon, 9(5), 1-6.
  • T.C. Dışişleri Bakanlığı Avrupa Birliği Başkanlığı, Avrupa Birliği ile İlişkiler Genel Müdürlüğü / Ekonomik, Mali ve Sosyal Politikalar Daire Başkanlığı / Fasıl 26- Eğitim ve Kültür https://www.ab.gov.tr/fasil-26-egitim-ve-kultur_91.html [Erişim tarihi:11.09.2023]
  • Tuti, G. ve Çolak Seymen, C. (2023). Öğretmenlerin Teknoloji Kullanımında Temel Yeterlilikler Ölçeği’nin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Trakya Eğitim Dergisi, 13(1), 475-491.
  • Ulusal Ajans Erasmus+ Programme Guide Version 2 (2022). https://erasmus- plus.ec.europa.eu/document/erasmus-programme-guide-2022-version-2, [Erişim tarihi:26.02.2022]
  • Ulusal Ajans Erasmus+ Programme Guide 2021 (Version 1), https://erasmus-plus.ec.europa.eu/erasmus-programme-guide, [Erişim tarihi: 25.03.2021]
  • Ulusal Ajans, 2021 Erasmus Program Rehberi, www.ua.gov.tr [Erişim tarihi: 08.04.2021]
  • Unlu, I. (2015). Teacher Candidates’ Opinions on Erasmus Student Exchange Program. Educational Sciences: Theory and Practice, 15(1), 223-237.
  • Viola, F. ve De Rossi, M. (2018). Competence Awareness of ICT Integration into Teaching: Technological Dimensions of Learning Experiences Within An Erasmus+ KA1 Project For Digital Leader Teachers from Veneto. Excellence and Innovation in Learning and Teaching Declaration Book, 3-19.
  • Yavrutürk, A. R. ve İlhan, T. (2022). Erasmus+ Programına Katılan Ortaöğretim Öğrencilerinin Deneyimleri ve 21. Yüzyıl Becerilerine Yönelik Kazanımlarının İncelenmesi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, (19), 320-342.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 6. Baskı.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretim Teknolojileri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yasemin Karaca 0009-0000-7587-2100

Muammer Karaca Bu kişi benim 0009-0003-4935-1784

Fatma Zeynep Er

Mehmet Emre Kazancı Bu kişi benim 0009-0001-5432-8293

Yayımlanma Tarihi 29 Şubat 2024
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2024
Kabul Tarihi 17 Şubat 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Karaca, Y., Karaca, M., Er, F. Z., Kazancı, M. E. (2024). Bilişim Teknolojileri İçerikli Erasmus Projeleri Hakkında Ülkelerarası Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(14), 1271-1287. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1418767