Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Dijitalleşme Sürecinde Nota Okuma Teknolojilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Sayı: 16, 618 - 630, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1486521

Öz

Dijital dönüşüm çağında müzisyenlerin kullanımına sunulan yenilikçi sistemlerden biri de müzik notalarının dijitalleştirilmesi ve dijital ortamda nota yazma ve okuma programlarının geliştirilmesidir. Dijital nota okuryazarlık yeni bir kavram olmasa da neredeyse 600 yıllık bir geçmişi olan kâğıt basım notalarını kullanan ve geleneksel bir eğitim ekolünden gelen klasik müzik icracılarının, bu gelenekten kopması zor olmaktadır. Ancak günümüzdeki yazılım ve donanım alanındaki gelişmelerle birlikte dijital okuma programlarının kullanımı kolaylaşmış ve uygulama alanı genişlemiştir. Bu çalışmada, dijital nota okuma uygulamaları ve teknolojisini tanımak ve kullanmak isteyen müzisyenlere rehberlik etmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda dijital nota alanı ve uygulamalarının içerikleriyle ilgili bilgi derlemesi yapılarak, dijital nota okumanın yazılım geçmişi, donanım geçmişi ve kâğıt notaya göre avantajları araştırılmıştır. Sonrasında Android ve iOS işletim sistemleri için oluşturulmuş nota okuma uygulamaları içerik bakımından incelenmiştir. Literatür taraması sonucunda elde edilen veriler durum belirleme, sonuç ve önerilere varma doğrultusunda geleneksel derleme yöntemi kullanılarak sentezlenmiştir Araştırmada veriler, dokümanlar yoluyla toplanarak betimsel bir şekilde analiz edilmiştir. İncelenen uygulamalar, iOS ve Android işletim sistemine uygun ve 5 üzerinden 4 ve üzeri yıldız almış olanlarla sınırlandırılmıştır. Araştırmada seçilmiş beş uygulama kütüphane bağlantıları, yazılmış olduğu dil, nota okumayı kolaylaştıran özellikleri, düzenleme ve yazı yazma özellikleri, depolama ve uygun olduğu kullanıcı kitlesi bakımından incelenmiştir. Tarama sonucunda derlenen literatür, dijital nota okuma teknolojilerinin donanım açısından gelişimi, yazılım açısından gelişimi, öne çıkan özellikleri ve uygulamalar başlıkları altında sunulmuştur.

Kaynakça

  • Boxstael, A.V. (2014). The Dawn of Digital Sheet Musıc: A Look at Neoscores. Fontes Artis Musicae, 61(3), 284-289.
  • Bozkurt, A. (2021). Dijital Bilgi Çağı: Dijital Toplum, Dijital Dönüşüm, Dijital Eğitim ve Dijital Yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2008). Undertaking a Literature Review: A step-by-step Approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38–43.
  • Deck, T. (2020). Digital Scores Galore: nkoda Digital Sheet Music Library. Revue De L’ACBM, 1, 111-118.
  • Demirarslan, K.O., & Başak, S. (2021). Kamu Kurumları İçin Sıfır Atık Kapsamında Atık Kâğıt Envanter Çalışması: Artvin Çoruh Üniversitesi Örneği. GÜFBED/GUSTIJ, 11(4), 1208-1216.
  • Dubnjakovic, A. (2010a). From Monks to Mutopia: Changing Landscape in Sheet Music Publishing. 2010 Charleston Library Conference, 3 Kasım 2010, Purdue University, 109-114.
  • Dubnjakovic, A. (2010b). Navigating Digital Sheet Music on the Web: Challenges and Opportunities. Music Reference Services Quarterly, 12(1-2), 3-15.
  • Guo, E.W. (2014). A Librarian’s Guide To IMSLP. Fontes Artis Musicae, 61(3), 267-274.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak için Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mishra, J., & Fast, B. (2018). iPractice: Technology in the 21st Century Music Practice Room. Oxford: Oxford University Press.
  • Matej, S., & Berner, E. (2021). Music – Media – History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. NewYork: Columbia University Press.
  • Macdonald, D. (2021). Newzik Maestria Review: The Score Reader that Promises to Read Scores. https://www.scoringnotes.com/reviews/newzik-maestria-review/, [Erişim tarihi: 05.05.2024]
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Spreadbury, D. (2017). A Brief History of Digital Scoring. https://www.linkedin.com/pulse/brief-history-digital-scoring-daniel-spreadbury, [Erişim tarihi: 01.05.2024]
  • Sung, H. (2013). From Paper to Pixels: Your Guide to the Digital Sheet Music Revolution. Colorado: KaSu Press.
  • Vera, C. (2019). The Digital Score: Musicianship, Creativity and Innovation. London: Routledge

Examination of Score Reading Technologies in the Digitalization Process

Yıl 2024, Sayı: 16, 618 - 630, 28.06.2024
https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1486521

Öz

In the age of digital transformation, one of the innovative systems available to musicians is the digitalization of music scores and the development of scorewriter programs. Although digital score literacy is not a new concept, its difficult for classical music performers who use sheet music, which have a history of almost 600 years, and come from a traditional school of education, to break away from. However, with today’s developments in software and hardware, the use of digital reading programs has become easier and the application area has expanded. This study aims to guide musicians who want to learn and use digital score reading applications and technology. In this regard, by compiling information about the content of digital score field and its applications, the software history, hardware history and advantages of reading digital score compared to sheet music were investigated. Afterwards, score reading applications created for Android and iOS operating systems were examined in terms of content. The data obtained as a result of the literature review was synthesized using the traditional compilation method in order to determine the situation and reach various conclusions and suggestions. In the research, data were collected through documents and analyzed descriptively. The applications reviewed are limited to those that are compatible with iOS and Android operating systems and have received 4 or more stars out of 5. Five selected applications in the research were examined in terms of library connections, the language in which they were written, features that facilitate reading notes, editing and writing features, storage and the appropriate user base. The literature compiled as a result of the scanning is presented under the following headings; development of digital score reading technologies in terms of hardware and software, prominent features and applications.

Kaynakça

  • Boxstael, A.V. (2014). The Dawn of Digital Sheet Musıc: A Look at Neoscores. Fontes Artis Musicae, 61(3), 284-289.
  • Bozkurt, A. (2021). Dijital Bilgi Çağı: Dijital Toplum, Dijital Dönüşüm, Dijital Eğitim ve Dijital Yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2008). Undertaking a Literature Review: A step-by-step Approach. British Journal of Nursing, 17(1), 38–43.
  • Deck, T. (2020). Digital Scores Galore: nkoda Digital Sheet Music Library. Revue De L’ACBM, 1, 111-118.
  • Demirarslan, K.O., & Başak, S. (2021). Kamu Kurumları İçin Sıfır Atık Kapsamında Atık Kâğıt Envanter Çalışması: Artvin Çoruh Üniversitesi Örneği. GÜFBED/GUSTIJ, 11(4), 1208-1216.
  • Dubnjakovic, A. (2010a). From Monks to Mutopia: Changing Landscape in Sheet Music Publishing. 2010 Charleston Library Conference, 3 Kasım 2010, Purdue University, 109-114.
  • Dubnjakovic, A. (2010b). Navigating Digital Sheet Music on the Web: Challenges and Opportunities. Music Reference Services Quarterly, 12(1-2), 3-15.
  • Guo, E.W. (2014). A Librarian’s Guide To IMSLP. Fontes Artis Musicae, 61(3), 267-274.
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik Derleme Metodolojisi: Sistematik Derleme Hazırlamak için Bir Rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33.
  • Karasar, N. (2006). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Mishra, J., & Fast, B. (2018). iPractice: Technology in the 21st Century Music Practice Room. Oxford: Oxford University Press.
  • Matej, S., & Berner, E. (2021). Music – Media – History: Re-Thinking Musicology in an Age of Digital Media. NewYork: Columbia University Press.
  • Macdonald, D. (2021). Newzik Maestria Review: The Score Reader that Promises to Read Scores. https://www.scoringnotes.com/reviews/newzik-maestria-review/, [Erişim tarihi: 05.05.2024]
  • Özdemir, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323-343.
  • Spreadbury, D. (2017). A Brief History of Digital Scoring. https://www.linkedin.com/pulse/brief-history-digital-scoring-daniel-spreadbury, [Erişim tarihi: 01.05.2024]
  • Sung, H. (2013). From Paper to Pixels: Your Guide to the Digital Sheet Music Revolution. Colorado: KaSu Press.
  • Vera, C. (2019). The Digital Score: Musicianship, Creativity and Innovation. London: Routledge
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Müzik Performansı, Müzik Teknolojisi ve Kayıt, Müzik (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aysel Gökçe Eryılmaz 0000-0003-3007-0344

Kaya Kılıç 0000-0002-1331-0070

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 19 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 25 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Eryılmaz, A. G., & Kılıç, K. (2024). Dijitalleşme Sürecinde Nota Okuma Teknolojilerinin İncelenmesi. Korkut Ata Türkiyat Araştırmaları Dergisi(16), 618-630. https://doi.org/10.51531/korkutataturkiyat.1486521