BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Medyada Yer Alan Markalara İlişkin Marka İmajının Güven Üzerindeki Etkisi

Yıl 2014, Sayı: 27, 87 - 96, 01.06.2014

Öz

İşletmeler, bugün çok önemli bir pazarlama ortamı haline gelen sosyal medyayı etkin bir şekilde kullanma çabası içindedirler. Bu çalışmada, sosyal medyada yer alan markaların marka imajının marka güveni oluşturmadaki etkisi araştırılmıştır. Araştırma, sosyal paylaşım sitelerine üye olan ve bu siteleri kullanan 483 kullanıcı üye ile yüzyüze anket yöntemi kullanılarak yapılmış ve elde edilen veriler değerlendirilmiştir. Marka imajı boyutları ile marka güveni arasındaki birebir ilişkiler korelasyon analizi ile belirlenmiştir. Ayrıca, sosyal medyada yer alan markların marka imajı boyutlarının marka güveni yaratmadaki etki derecesinin tespit edilmesinde çoklu regresyon modeli analizi kullanılmıştır. Araştırmadan ortaya çıkan sonuçlara göre; marka imajı boyutlarından müşteri değeri, yenilik ve farkındalık, kalite ve fiyat boyutlarının marka güveni üzerinde etkili oldukları tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Aaker, David (1996), Building Strong Brands, New York: The Free Press.
  • Chen, Ja-Shen (2008), “Blog Effect on Brand Attitude and Purchase Intention”, Service Systems and Service Management, 2008 International Conference on 30 June-2 july, pp.1-6.
  • Coon, Maddy (2010), “Social Media Marketing: Succesful Case Studies of Business Using Facebook and YouTube With an In-Depth Look Into the Business Use of Twitter”, Communication M.A. Project, June.
  • İşlek, Mahmut Sami (2012), Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Jap, Sandy D. And Shankar Ganesan (2000), “Control Mechanism and the Relationship Life Cycl: Implications for Safeguarding Spesific Investments and Developing Commitment”, Journal of Marketing Research, V.XXXVII (May), pp.227-245.
  • Lee, Ethel (2013), “Impacts of Social Media on Consumer Behavior-Decision Making Process, Turku University of Aplied Science, Bachelor’s Thesis, International Business Bachelor of Business Adminitration (BBA).
  • Martinez, Eva and Jose M.Pina (2003), “The Negative mpact of Brand Exstensions on Parent Brand Image”, The Journal of Product and Brand Management Vol.12, Issue 6/7, pp.432-449.
  • Martinez, Eva and Leslie De Charnatony (2004), “Tje Effect of Brand Exstension Strategies Upon Brand Image”, Journal of Consumer Marketing, Vol.21, Issue 1, pp.39-50.
  • Morgan, Robert M. And Shelby D.Hunt (1994), “The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing”, Journal of Marketing, V.58 (July), pp.20-38.
  • Randall, geoffrey (2005), “Markalaştırma: Stratejilerinizi Planlamada Doğru rehber, çev. Elif Özsayar, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Safko, Lon, The Social Media Bible, New Jersey: John Wiley And Sons.
  • Taufique, Khan Md. Razuiddin and Faisal Mohammad Shahriar (2011), “Online Social Media as a Driver of Buzz Marketing: Who’s Riding?”, Annual Conference on Innovations in Business Management, London, UK.
  • Trusov, Michael; Randolph E. Bucklin and Kaen Pauwels (2009), “Effects of World-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings From an Internet Social Networking Site”, Journal of Marketing, Vol.73, pp.90-102.
  • Wigmo, Johan and Edvard Wikström (2010), “Social Media Marketing: What Role Can Social Media Play as a Marketing Tool?”, Bachelor Thesis, Linnaeus University School of Computer Science, Physics and mathematics.
  • Yayla, Kemal (2010), İnternet Pazarlamasında Yeni Eğilimler: Çevrimiçi Sosyal Ağların Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Xiang, Zheng and Ulrike Gretzel (2010), “Role of Social Media in Online Travel”, Tourism Management, Vol.31, Issue 2, pp.179-188.

The Effect Of Brand Image On Trust Concerning Brands in Social Media

Yıl 2014, Sayı: 27, 87 - 96, 01.06.2014

Öz

Businesses, today, are in a effort to use the social media actively which becomes an important area of
marketing. In this study, the effect of brand image on trust which is in social media was investigated.
Stady was applied to 483 respondents whom are members and users of social network sites, data were
collected by using face to face survey method and then data were evaluated. The relations between
brand image dimension and brand trust were identifed with corelation analysis. Also, multiple
Regression Analysis Model was used to find out the degree of dimensions of brand image on creating
brand trust on brands which has a page on social media. As a results of study, it is detected that the
dimensions of brand image, customer value, innovation and awareness, quality and price, has an effect
on brand trust.

Kaynakça

  • Aaker, David (1996), Building Strong Brands, New York: The Free Press.
  • Chen, Ja-Shen (2008), “Blog Effect on Brand Attitude and Purchase Intention”, Service Systems and Service Management, 2008 International Conference on 30 June-2 july, pp.1-6.
  • Coon, Maddy (2010), “Social Media Marketing: Succesful Case Studies of Business Using Facebook and YouTube With an In-Depth Look Into the Business Use of Twitter”, Communication M.A. Project, June.
  • İşlek, Mahmut Sami (2012), Sosyal Medyanın Tüketici Davranışlarına etkileri: Türkiye’deki sosyal Medya Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Jap, Sandy D. And Shankar Ganesan (2000), “Control Mechanism and the Relationship Life Cycl: Implications for Safeguarding Spesific Investments and Developing Commitment”, Journal of Marketing Research, V.XXXVII (May), pp.227-245.
  • Lee, Ethel (2013), “Impacts of Social Media on Consumer Behavior-Decision Making Process, Turku University of Aplied Science, Bachelor’s Thesis, International Business Bachelor of Business Adminitration (BBA).
  • Martinez, Eva and Jose M.Pina (2003), “The Negative mpact of Brand Exstensions on Parent Brand Image”, The Journal of Product and Brand Management Vol.12, Issue 6/7, pp.432-449.
  • Martinez, Eva and Leslie De Charnatony (2004), “Tje Effect of Brand Exstension Strategies Upon Brand Image”, Journal of Consumer Marketing, Vol.21, Issue 1, pp.39-50.
  • Morgan, Robert M. And Shelby D.Hunt (1994), “The Commitment-Trust Theory of Relationship Marketing”, Journal of Marketing, V.58 (July), pp.20-38.
  • Randall, geoffrey (2005), “Markalaştırma: Stratejilerinizi Planlamada Doğru rehber, çev. Elif Özsayar, İstanbul: Rota Yayınları.
  • Safko, Lon, The Social Media Bible, New Jersey: John Wiley And Sons.
  • Taufique, Khan Md. Razuiddin and Faisal Mohammad Shahriar (2011), “Online Social Media as a Driver of Buzz Marketing: Who’s Riding?”, Annual Conference on Innovations in Business Management, London, UK.
  • Trusov, Michael; Randolph E. Bucklin and Kaen Pauwels (2009), “Effects of World-of-Mouth Versus Traditional Marketing: Findings From an Internet Social Networking Site”, Journal of Marketing, Vol.73, pp.90-102.
  • Wigmo, Johan and Edvard Wikström (2010), “Social Media Marketing: What Role Can Social Media Play as a Marketing Tool?”, Bachelor Thesis, Linnaeus University School of Computer Science, Physics and mathematics.
  • Yayla, Kemal (2010), İnternet Pazarlamasında Yeni Eğilimler: Çevrimiçi Sosyal Ağların Üniversite Öğrencilerinin Satın Alma Davranışlarına Etkisi, Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi.
  • Xiang, Zheng and Ulrike Gretzel (2010), “Role of Social Media in Online Travel”, Tourism Management, Vol.31, Issue 2, pp.179-188.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA44PM22YF
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şenol Hacıefendioğlu Bu kişi benim

Duygu Fırat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Hacıefendioğlu, Ş., & Fırat, D. (2014). Sosyal Medyada Yer Alan Markalara İlişkin Marka İmajının Güven Üzerindeki Etkisi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(27), 87-96.

**