Değişimin hızla yaşandığı günümüz dünyasında küresel çağa ayak uydurmak bilgiyi erişilebilir kılmaktan geçmektedir. Buna paralel olarak bilgi de çok hızlı bir şekilde çoğalmakta, mevcut bilgi ise zaman aşımına uğramaktadır. Son zamanlarda dünyada meydana gelen hızlı değişmeler ve gelişmeler eğitimli insan kavramını yeniden gündeme getirmiştir. Geçmişte bilgili insan her şeyi bilen ya da başkalarının ürettiği bilgileri beyninde depolayan kişi durumundaydı. Bu sebeple var olan bilgi daha çok yetişen yeni kuşaklara aktarılması olarak görülüyordu. Bugün ise bilgili insan; bilginin farkında olan, bu bilgiye ulaşmanın yollarını, ulaştığı bilgiyi anlamlandırarak öğrenen, öğrenmiş olduğu bilgilerden yeni bilgiler üretebilen ve ürettiği bilgileri sorun çözmede kullanabilen kişi olarak kabul edilmektedir. Küresel çağa ayak uydurmada bilgiyi yönetenlerden ise bilişsel farkındalık düzeylerini stratejik bir şekilde kullanma yeteneğine (strateji düzenleme) sahip olmaları beklenmektedir. Bilgi ve düşünmelerini bilişsel olarak kontrol eden bireyler (kendi zihinsel durumunu okuma yeteneğine sahip olan) bilişsel farkındalık becerilerine sahip olan kişilerdir. Bilgi ya da biliş süreci içeren bilgi edinimi ve yönetimi kavramı, içinde; tahmin etmeyi, analiz etmeyi, tanımlamayı ve organize etmeyi barındırır. Bu araştırmada, MYO’larda görevli yöneticilerin üst bilişsel farkındalık durumlarını incelenmesi ve farkındalık düzeylerinin cinsiyet, unvan, eğitim durumu, uzmanlık ve görev tanımı bakımından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaçla, Kocaeli Üniversitesine bağlı 7 MYO’da görevli olan toplam 76 yöneticiye, MAI (Metacognitive Awareness Inventory – üst bilişsel farkındalık envanteri) uygulanmıştır. Uygulama sonunda toplanan veriler analiz edildiğinde, yöneticilerin yüksek düzeyde bir üst bilişsel farkındalığa sahip oldukları görülmüştür. Diğer yandan yöneticilerin üst bilişsel farkındalığı bilgi edinimi ve yönetimi puanlarının; unvan, görev tanımı, cinsiyet, uzmanlık alanı ve eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık bulunmadığı görülmüştür
Today, the world is changing rapidly and people should acces knowledge
for reaching global age. In parallel with this, knowledge is increasing rapidly
and existing knowledge becomes old. In recent times, rapid changes and
developments in the world, the concept of educated person becomes
popular again. In the past, knowledgeable person was the person who
knows everything or the person who stores the knowledge produced by
others in his brain. For this reason, the existing knowledge was seen as the
knowledge which is conveyed to future generations. Today, knowledgeable
person is accepted as the person who is aware of the knowledge, learns the
ways to reach this knowledge, learns to give meaning to this knowledge and
produce new knowledge from the things he learned and use them for
solving problems.
In global age, it is expected from the directors of the knowledge to have the
ability to use their cognitive awareness strategically (strategic arrangement).
The individuals who control their knowledge and thoughts cognitively (the
person who has the ability to read his own mental state) are the people who
have cognitive awareness abilities. The concept of gaining and managing
knowledge covers assumption, analysis, definition and organization.
In this research, it is aimed to examine the cognitive awareness state of the
administrators in the Vocational High School and compare their awareness
levels according to gender, title, educational background, expertise and job
definition. For this aim, MAI (Metacognitive Awareness Inventory) is
implemented to 76 directors who work in 7 Vocational High Schools in Kocaeli University. When the data collected at the end of implementation
are analyzed, it was observed that they have high level of meta cognitive
awareness. On the other hand, it was seen that the scores of meta cognitive
awareness, gaining and managing knowledge was not changed according to
job definition, gender, expertise area and educational background.
Meta cognitive meta cognitive awareness managers vocational high school cognition
Diğer ID | JA86BR65MS |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Sayı: 24 |
**