BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2012, Sayı: 24, 93 - 112, 01.12.2012

Öz

Bu araştırma; Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü son sınıfta okuyan öğretmen adaylarının mesleğe başlama öncesi süreçte mesleki kaygı taşıyıp taşımadıkları, mesleki kaygı var ise; yaş, aylık gelir, akademik başarı, cinsiyet ve mezun olduğu okul türüne göre değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü son sınıfına devam eden 68 öğretmen adayı araştırma kapsamına alınmıştır. Sosyo demografik özelliklerin yanı sıra; mesleki kaygı düzeylerinin belirlendiği Öğretmenlik Adayı Kaygı Ölçeği uygulanmıştır. Sonuç olarak, öğrencilerin sosyo demografik özellikleri açısından görev merkezli kaygı, öğrenci merkezli kaygı ve ben merkezli kaygı yönünden; ekonomik durum, akademik ortalama, mezun oldukları lise türü ve cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık bulunmazken; sadece ben merkezli kaygı puanlarının yaş açısından anlamlı olduğu görülmüştür

Kaynakça

  • Akbağ, Müge (2000). Stresle Başaçıkma Tarzlarının Üniversite Öğrencilerinde Olumsuz Otomatik Düşünceler, Transaksiyonel Analiz Ego Durumları ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksaç, Sinem (2004). “Ergenlerde Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Cinsiyet Arasındaki İlişki”. Türk Psikoloji Bülteni, Eylül- Aralık(34-35): 164- 170.
  • Akgün, Abuzer ve Selahattin Gönen, Murat Aydın (2007). “İlköğretim Fen Ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20):283-299,http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=1757& part=1 /1.10. 2012.
  • Akkaya, Şükrü (1999). “Üniversite Son Sınıftaki Öğrencilerin Kaygılarını Etkileyen Etmenler” . 19 Mayıs Üniversitesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü. http://www.belgeler.com/blg/4a1/niversite-son- siniftaki-rencilerin-kaygilarini-etkileyen-etmenler / 01. 09. 2012
  • Alisinanoglu, Fatma ve İlkay Ulutas (2000). “Çocuklarda Kaygı ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Milli Eğitim Dergisi, 145: 15-19.
  • Aysan, Ferda (1998). Lise Öğrencilerinin Stres Yaşantısında Kullandıkları Başaçıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Baltaş, Acar ve Zuhal Baltaş (1993). Stres ve Başa Çıkma Yolları. Remzi Kitabevi 14. Basım. İstanbul.
  • Baltaş, Acar (1996). “Stres ile başa çıkma yolları ve iş hayatında stres”. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. İstanbul. s.: 229-235.
  • Bozdam, Ahmet (2008). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”.Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Chotas, Thomas J. and Carl E. Thoresen, (1976). Teacher Anxiety: A Review With Recommendations. Rewiew of Educational Research, Spring. 46 (2): 159-184
  • Çakmak, Özlem ve Murat Hevedanlı (6-9 Temmuz 2004). ”Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Malatya.
  • Çakmak, Özlem ve Murat Hevedanlı (2005). “Egitim ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14): 115-127. www.e-sosder.com/ 01.09. 2012.
  • Çelikten, Mustafa ve Mustafa Şanal, Yeliz Yeni (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 207-237.
  • Dilmaç, Oğuz (2010). “Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi” Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24: 49-65.
  • Folkman, Susan and Richard S. Lazarus (1980). “An Analysis Of Choping in A Middle Aged Community Sample”. Journal Of Healt And Social Behavior, 21: 219-239.
  • Gökçe, Sinem Fatoş (2004). “Stres Yönetimi: Bedene Yönelik Teknikler”. Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 128-135.
  • Karagün, Elif ve Mustafa Yıldız, Zekiye Başaran vd.( 2010). “Sosyal Fobi Özellikleri Gösteren Üniversite Öğrencilerinde Rekreatif Aktivitelerin Fobik Tutumlar Üzerine Etkisinin Araştırılması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 11:139-144.
  • Karatosun, Hilmi (2006). “Egzersizin Yararları, Egzersiz Nedir? Egzersiz Seçimi ve Uygulama”. http://www.sporfizyolojisi.com/egzersiz- yararlari-zararlari.html [Www.Sporfizyo.Com./03.09. 2012.
  • Karip, Emin (2007). “Önsöz”. Ed. Emin Karip. Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Ong, Lephuong and Wolfgang Linden, Sandra Young (2003). “Stress Management: What is it?”. Journal of psychomatic research, (56): 133- 137.
  • Oral, Atiye (1994). Ergenlerde Stres Kaynakları ve Başetme Yolları, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özsarı, İsmail (2008). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin KPSS Merkezi Sınavı Odaklı Gelecek Kaygıları Ve Mesleki Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Plante, Thomas. G. and Laura Coscarelli, Deanna Caputo et. al. (2000). “Percieved Fitness Predicts Daily Coping Beter Than Psysical Activity Or Aerobic Fitness”. İnternational Journal Of Stres Management, 7 (3): 181-192.
  • Saban, Ahmet ve İsa Korkmaz, Sait Akbaşlı (2004). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”. Eğitim Araştırmaları, 17(5): 198-209.
  • Saracaloğlu, Asuman Seda ve Orhan Kumral, Ahmet Kanmaz (2009). “Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlilikleri, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeyleri”. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4: 38-54.
  • Sayar, Kemal ve Mustafa Solmaz, Mücahit Öztürk vd. (2000). “Yaygın Sosyal Fobi Hastalarında Çekingen Kişilik Bozukluğu Ve Psikopatolojiye Etkileri”. Klinik Psikiyatri, 3: 163-169.
  • Sekmenli, Tarık (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri İle Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Steptoe, Andrew and Sara Edwards, Jennifer Moses et. al. (1989). “The Effects of Exercise Training On Moods And Percieved Coping Abilty İn Anxious Adults From The General Population”. Journal Of Psychosomatic Research, 5(33): 537-547.
  • Surtees, Paul G. And Nicholas Will J. Wainwright, Paul .D.P. Pharoah (2002). “Psychosocial Factors and Sex Differences in High Academic Attainment at Cambirdge University”. Oxford Review of Education, 28 (1): 21-38.
  • Taşğın, Özden (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi” Selçuk Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2):679-686.
  • Yılmaz, Ercan (2007). “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”. 12. Bölüm. Ed. Emin Karip. Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık: 317- 336 Ankara.
  • Yılmaz, Erseven Nurgül (1993). Üniversite Öğrencilerinde Stres Düzeyleri, Psikopatoloji ve Stresle Başaçıkma, Yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.

Assessment of Occupational Anxiety Levels of Preservice Teachers: A Research on The Students in Their Final Year at The School of Physical Education and Sports at Kocaeli University

Yıl 2012, Sayı: 24, 93 - 112, 01.12.2012

Öz

This study has been carried out for the purpose of seeing whether the pre-service
teachers in their final year at the School of Physical Education and Sports at Kocaeli
University have occupational anxiety in the process before starting the profession
and if so, assessing it according to the age, monthly income, academic achievement,
gender and the type of school they graduated from. To that end, 68 pre-service
teachers in their final year at the School of Physical Education and Sports at Kocaeli
University have been included in the scope of the research. As well as sociodemographic
characteristics, Pre-service Teacher Anxiety Scale by which
occupational anxiety levels are determined, has been applied. Consequently, while
there is no significant difference in terms of the students’ socio-demographic
characteristics, job centered anxiety, learner centered anxiety, and ego centered
anxiety, economic condition, academic average, the type of the high school they
graduated from and gender, it has been observed that only ego centered anxiety
points are significant in terms of age.

Kaynakça

  • Akbağ, Müge (2000). Stresle Başaçıkma Tarzlarının Üniversite Öğrencilerinde Olumsuz Otomatik Düşünceler, Transaksiyonel Analiz Ego Durumları ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Aksaç, Sinem (2004). “Ergenlerde Stresle Başa Çıkma Tarzları ile Cinsiyet Arasındaki İlişki”. Türk Psikoloji Bülteni, Eylül- Aralık(34-35): 164- 170.
  • Akgün, Abuzer ve Selahattin Gönen, Murat Aydın (2007). “İlköğretim Fen Ve Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi” Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6 (20):283-299,http://asosindex.com/journal-article-fulltext?id=1757& part=1 /1.10. 2012.
  • Akkaya, Şükrü (1999). “Üniversite Son Sınıftaki Öğrencilerin Kaygılarını Etkileyen Etmenler” . 19 Mayıs Üniversitesi, Psikolojik Danışma ve Rehberlik Bölümü. http://www.belgeler.com/blg/4a1/niversite-son- siniftaki-rencilerin-kaygilarini-etkileyen-etmenler / 01. 09. 2012
  • Alisinanoglu, Fatma ve İlkay Ulutas (2000). “Çocuklarda Kaygı ve Bunu Etkileyen Faktörler”. Milli Eğitim Dergisi, 145: 15-19.
  • Aysan, Ferda (1998). Lise Öğrencilerinin Stres Yaşantısında Kullandıkları Başaçıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • Baltaş, Acar ve Zuhal Baltaş (1993). Stres ve Başa Çıkma Yolları. Remzi Kitabevi 14. Basım. İstanbul.
  • Baltaş, Acar (1996). “Stres ile başa çıkma yolları ve iş hayatında stres”. IX. Ulusal Psikoloji Kongresi Bilimsel Çalışmaları. İstanbul. s.: 229-235.
  • Bozdam, Ahmet (2008). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi”.Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Chotas, Thomas J. and Carl E. Thoresen, (1976). Teacher Anxiety: A Review With Recommendations. Rewiew of Educational Research, Spring. 46 (2): 159-184
  • Çakmak, Özlem ve Murat Hevedanlı (6-9 Temmuz 2004). ”Biyoloji Öğretmen Adaylarının Kaygılarını Etkileyen Etmenler”. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Malatya.
  • Çakmak, Özlem ve Murat Hevedanlı (2005). “Egitim ve Fen-Edebiyat Fakülteleri Biyoloji Bölümü Öğrencilerinin Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 4 (14): 115-127. www.e-sosder.com/ 01.09. 2012.
  • Çelikten, Mustafa ve Mustafa Şanal, Yeliz Yeni (2005). “Öğretmenlik Mesleği ve Özellikleri”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2): 207-237.
  • Dilmaç, Oğuz (2010). “Görsel Sanatlar Öğretmeni Adaylarının Kaygı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi” Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24: 49-65.
  • Folkman, Susan and Richard S. Lazarus (1980). “An Analysis Of Choping in A Middle Aged Community Sample”. Journal Of Healt And Social Behavior, 21: 219-239.
  • Gökçe, Sinem Fatoş (2004). “Stres Yönetimi: Bedene Yönelik Teknikler”. Türk Psikoloji Bülteni, 10 (34-35): 128-135.
  • Karagün, Elif ve Mustafa Yıldız, Zekiye Başaran vd.( 2010). “Sosyal Fobi Özellikleri Gösteren Üniversite Öğrencilerinde Rekreatif Aktivitelerin Fobik Tutumlar Üzerine Etkisinin Araştırılması”. Anadolu Psikiyatri Dergisi; 11:139-144.
  • Karatosun, Hilmi (2006). “Egzersizin Yararları, Egzersiz Nedir? Egzersiz Seçimi ve Uygulama”. http://www.sporfizyolojisi.com/egzersiz- yararlari-zararlari.html [Www.Sporfizyo.Com./03.09. 2012.
  • Karip, Emin (2007). “Önsöz”. Ed. Emin Karip. Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık, Ankara.
  • Ong, Lephuong and Wolfgang Linden, Sandra Young (2003). “Stress Management: What is it?”. Journal of psychomatic research, (56): 133- 137.
  • Oral, Atiye (1994). Ergenlerde Stres Kaynakları ve Başetme Yolları, Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Özsarı, İsmail (2008). Eğitim Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin KPSS Merkezi Sınavı Odaklı Gelecek Kaygıları Ve Mesleki Beklentileri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Plante, Thomas. G. and Laura Coscarelli, Deanna Caputo et. al. (2000). “Percieved Fitness Predicts Daily Coping Beter Than Psysical Activity Or Aerobic Fitness”. İnternational Journal Of Stres Management, 7 (3): 181-192.
  • Saban, Ahmet ve İsa Korkmaz, Sait Akbaşlı (2004). “Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygıları”. Eğitim Araştırmaları, 17(5): 198-209.
  • Saracaloğlu, Asuman Seda ve Orhan Kumral, Ahmet Kanmaz (2009). “Ortaöğretim Sosyal Alanlar Öğretmenliği Tezsiz Yüksek Lisans Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Yeterlilikleri, Kaygıları ve Akademik Güdülenme Düzeyleri”. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4: 38-54.
  • Sayar, Kemal ve Mustafa Solmaz, Mücahit Öztürk vd. (2000). “Yaygın Sosyal Fobi Hastalarında Çekingen Kişilik Bozukluğu Ve Psikopatolojiye Etkileri”. Klinik Psikiyatri, 3: 163-169.
  • Sekmenli, Tarık (2000). Lise 1. Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Olgunluk Düzeyleri İle Sürekli Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Bilim Uzmanlığı Tezi, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Malatya.
  • Steptoe, Andrew and Sara Edwards, Jennifer Moses et. al. (1989). “The Effects of Exercise Training On Moods And Percieved Coping Abilty İn Anxious Adults From The General Population”. Journal Of Psychosomatic Research, 5(33): 537-547.
  • Surtees, Paul G. And Nicholas Will J. Wainwright, Paul .D.P. Pharoah (2002). “Psychosocial Factors and Sex Differences in High Academic Attainment at Cambirdge University”. Oxford Review of Education, 28 (1): 21-38.
  • Taşğın, Özden (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi” Selçuk Üniversitesi, Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2):679-686.
  • Yılmaz, Ercan (2007). “Bir Meslek Olarak Öğretmenlik”. 12. Bölüm. Ed. Emin Karip. Eğitim Bilimine Giriş. Pegem A Yayıncılık: 317- 336 Ankara.
  • Yılmaz, Erseven Nurgül (1993). Üniversite Öğrencilerinde Stres Düzeyleri, Psikopatoloji ve Stresle Başaçıkma, Yüksek lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28GB33AS
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sadık Dursun Bu kişi benim

Elif Karagün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 24

Kaynak Göster

APA Dursun, S., & Karagün, E. (2012). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin İncelenmesi: Kocaeli Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Son Sınıf Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(24), 93-112.

**