BibTex RIS Kaynak Göster

Varlık ve Yokluk Arasında Universitas'in Tarihüstü Sentezi

Yıl 2012, Sayı: 23, 163 - 184, 01.06.2012

Öz

Teorik bir bilimsel araştırma ve eğitim kurumu olarak üniversite kurumunda yaşanan değişim üzerine bu çalışmada felsefi bir söylem zemini aranmıştır. Bunun için doğa, toplum ve insan bilimlerinin theoria’sının gerisinde tarihsel ve toplumsal bir dil-kültür bağlamı olduğunu kabul ettik ve farklı dil-kültür gruplarından tarihlerinin en önemli görünen filozoflarına baktık. Bu dillerdeki varlık- yokluk kavramlarının arasında oluşturulan bütünlük ilişkisinin bilgi ve bilime temel olabilecek bazı temel ipuçlarını sergilemeye çalıştık. Makale MÖ. 600’den günümüze Çince, Sanskrit, Yunanca, Arapça, Latince, Almanca ve İngilizce orijinal metinler üzerinden yazılmıştır

Kaynakça

  • Anonim. (1997). Upanişadlar. Ed. Işım, M. A. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Aquinas, T. (1920). Summa Theologica. Part I, 1, Çev. Fathers of the English Dominican Province. London: Burns Oates&Washbourne Ltd.
  • Aristotle. (1928). Metaphysica. Ross, W.D. (Ed.), The Works of Aristotle içinde. III, 2. Basım. London: Oxford University Press. (1950a). Analitica Posteriora. Çev. Mure, G.R.G., Ross, W.D. (Ed.), The Works of Aristotle içinde. Cilt I. London: Oxford University Press. (2002). ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΙ / Kategoriler. Çev. Babür, S., 2. Baskı, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Çotuksöken, B. (2011). Ortaçağ Yazıları. İstanbul: Notos Yayınevi.
  • Descartes, R. (1994). Metot Üzerine Konuşma. Çev. Sel, K.S., 2. Baskı. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Geitz, E. (2005). Gender and the Nicene Creed. N.Y.: Church Publication.
  • George, R. & Evra, J.V. (2002). The Rise of Modern Logic, Jacquette, D., (Ed.). A Companion to Philosophical Logic içinde (35-48). Oxford: Balckwell Publishing.
  • Habermas, J. (1997). Bilgi ve İnsansal İlgiler. Çev. Kanat, C.A. İstanbul: Küresel Yayınları. (1998). Sosyal Bilimlerin Mantığı Üzerine. Çev. Tüzel, M. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hartman, R.S., & Schwarz, W. (1974). Translater’s Introduction. Kant, I., Logic içinde (vii-cxv). N.Y.: Dover Publications.
  • Heidegger, M. (1968). What is Called Thinking. Trans. Gray, J.G. N.Y.: Harper&Row Publishers.
  • Hopkins, R. H. H. (1979). The History of Scepticism (From Erasmus to Spinoza). Berkeley: University of California Press.
  • Kant, I. (2000). Critique of Pure Reason. Trans. Guyer, P., & Wood, A. D. (Ed.).
  • N.Y.: Cambridge University Press.
  • Kranz, W. (1984). Antik Felsefe. Çev. Baydur, S.Y. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Lao Tzu (老子). Tao Te Ching (道德經). Erişim: 03.05.2010, China the Beautiful sitesinden: http://www.chinapage.com/laotze2n.html
  • Lyotard, J. F. (1990). Postmodern Durum, Postmodernizm. Çev. Çiğdem, A.
  • İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Muhiddin-i Arabi (1956). Fusûs ül-Hikem (ﻢﮑﺤﻟا ص ﻮﺴﻓ). Çev. Gencosman, N. Maarif Vekâleti: İstanbul
  • Parmenides. (1984). Peri Physeos. Kranz, W., Antik Felsefe içinde (79-88). Çev. Baydur, S.Y. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Peters, F. E. (1967). Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon. N.Y.: New York University Press.
  • Plato. (1997). Complete Works of Plato. Cooper, J.M., (Ed). Indianapolis: Hackett Publishing
  • Stcherbatsky, F. Th. (2004). Budhist Logic. Part II. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers.
  • Wittgenstein, L. (1985). Tractatus: Logico-Philosophicus. Çev. Aruoba, O. İstanbul: Bilim Sanat Felsefe Yayınları. , University

Over-Historical Synthesis of Universitas Between Being and Non-Being

Yıl 2012, Sayı: 23, 163 - 184, 01.06.2012

Öz

This paper looks for a basis in philosophical discourse on the transition process that
is experienced at universities as a theoretical scientific research and education
institute. For this purpose, we have assented that there was socio-historical languageculture
context behind the natural, social sciences and humanities, and searched the
most important philosophers of the histories of the different language-culture
groups. Then, we have attempted to exhibit some basic clues that whether the totality
or universitas between the concepts “being” and “non-being” could be a ground for
knowledge and science among these languages. This article is based on original texts
in Chinese, Sanskrit, Greek, Arabic, Latin, German and English.

Kaynakça

  • Anonim. (1997). Upanişadlar. Ed. Işım, M. A. İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Aquinas, T. (1920). Summa Theologica. Part I, 1, Çev. Fathers of the English Dominican Province. London: Burns Oates&Washbourne Ltd.
  • Aristotle. (1928). Metaphysica. Ross, W.D. (Ed.), The Works of Aristotle içinde. III, 2. Basım. London: Oxford University Press. (1950a). Analitica Posteriora. Çev. Mure, G.R.G., Ross, W.D. (Ed.), The Works of Aristotle içinde. Cilt I. London: Oxford University Press. (2002). ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΙ / Kategoriler. Çev. Babür, S., 2. Baskı, İstanbul: İmge Kitabevi Yayınları.
  • Çotuksöken, B. (2011). Ortaçağ Yazıları. İstanbul: Notos Yayınevi.
  • Descartes, R. (1994). Metot Üzerine Konuşma. Çev. Sel, K.S., 2. Baskı. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Geitz, E. (2005). Gender and the Nicene Creed. N.Y.: Church Publication.
  • George, R. & Evra, J.V. (2002). The Rise of Modern Logic, Jacquette, D., (Ed.). A Companion to Philosophical Logic içinde (35-48). Oxford: Balckwell Publishing.
  • Habermas, J. (1997). Bilgi ve İnsansal İlgiler. Çev. Kanat, C.A. İstanbul: Küresel Yayınları. (1998). Sosyal Bilimlerin Mantığı Üzerine. Çev. Tüzel, M. İstanbul: Kabalcı Yayınevi.
  • Hartman, R.S., & Schwarz, W. (1974). Translater’s Introduction. Kant, I., Logic içinde (vii-cxv). N.Y.: Dover Publications.
  • Heidegger, M. (1968). What is Called Thinking. Trans. Gray, J.G. N.Y.: Harper&Row Publishers.
  • Hopkins, R. H. H. (1979). The History of Scepticism (From Erasmus to Spinoza). Berkeley: University of California Press.
  • Kant, I. (2000). Critique of Pure Reason. Trans. Guyer, P., & Wood, A. D. (Ed.).
  • N.Y.: Cambridge University Press.
  • Kranz, W. (1984). Antik Felsefe. Çev. Baydur, S.Y. İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Lao Tzu (老子). Tao Te Ching (道德經). Erişim: 03.05.2010, China the Beautiful sitesinden: http://www.chinapage.com/laotze2n.html
  • Lyotard, J. F. (1990). Postmodern Durum, Postmodernizm. Çev. Çiğdem, A.
  • İstanbul: Ara Yayıncılık.
  • Muhiddin-i Arabi (1956). Fusûs ül-Hikem (ﻢﮑﺤﻟا ص ﻮﺴﻓ). Çev. Gencosman, N. Maarif Vekâleti: İstanbul
  • Parmenides. (1984). Peri Physeos. Kranz, W., Antik Felsefe içinde (79-88). Çev. Baydur, S.Y. İstanbul: Sosyal Yayınlar.
  • Peters, F. E. (1967). Greek Philosophical Terms: A Historical Lexicon. N.Y.: New York University Press.
  • Plato. (1997). Complete Works of Plato. Cooper, J.M., (Ed). Indianapolis: Hackett Publishing
  • Stcherbatsky, F. Th. (2004). Budhist Logic. Part II. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers.
  • Wittgenstein, L. (1985). Tractatus: Logico-Philosophicus. Çev. Aruoba, O. İstanbul: Bilim Sanat Felsefe Yayınları. , University
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA39FR25MA
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Meriç Bilgiç Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 23

Kaynak Göster

APA Bilgiç, M. (2012). Varlık ve Yokluk Arasında Universitas’in Tarihüstü Sentezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(23), 163-184.

**