BibTex RIS Kaynak Göster

IN THE AGE OF GLOBALISATION CLUSTERING STRATEGY FOR COMPETITION AT FOREIGN TRADE: TURKEY’S AGRICULTURAL CLUSTERING NECESSITY

Yıl 2011, Sayı: 22, 29 - 40, 01.12.2011

Öz

Clusters are geographic concentrations of interconnected companies,
specialized suppliers, service providers, and associated institutions in a particular field
that are present in a nation or region. Clusters arise because they increase the
productivity, innovation and competitiveness. New wave of globalisation reveals the
importans of clusters on productivity, innovation and competitiveness. Clusters represent
thinking about new roles for companies, government, and other institutions in enhancing
competitiveness. This article explains how clusters increase level of competition power at the foreign
trade. Regional clusters represent a potential source of productivity to global economic
competition. For that reason, Turkey, should establish a clustering program that
stimulates the collaborative interactions of firms and supporting organizations in
economy to produce more competitive advantages in the age of globalisation.

Kaynakça

  • Anonim; (2009). Analiz, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Bulu, Melih; İ. Hakkı Eraslan, Özlem Şahin; (2009). Elmas (Diamond) Modeli ile Ankara Bilişim Kümelenmesi Rekabet Analizi, www.iibf.ogu.tr/kongre/bildiriler/04-01.pdf.
  • Demirtaş, Ekrem; (2009). Tarımın Stratejik Önemi Artıyor, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Eker, Mehdi; (2009). Tarımsal Üretim Havzaları Destekleme Projesi Başlıyor, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Enright, Michael J.; (1998). The Globalization of Competition and Localization of Competitive Advantage: Policies toward Regional Clustering, Paper presented at the Workshop on the Globalisation of Multinational Enterprise Activity and Economic Development, University of Strathclyde, Glasgow, Scotland, May 15-16, 1998.
  • Forti, Andrea; (2006). Clustering 06 (İstanbul Conference 25th- 26th May): Keynote Speech by Mr. Andrea Forti, İstanbul, 2006.
  • Gültekin, Sadettin; (2007). Küresel Rekabet Ortamında Türkiye’nin Dış Ticarette Verimlilik ve Rekabet Gücü, Markatek 2007, Marka Kalite ve Teknoloji Yönetimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı), 18-19 Mayıs 2007. Gaziantep.
  • Gültekin, Sadettin; Mustafa Savcı; (2008). Dış Ticaret İşlemleri Muhasebesi, Murathan Yayınevi, Trabzon.
  • Kaya, Halit; (2009). Borsamızın Gurur Günü, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Kestelli, Işınsu; (2009). Kriz Tarımın Önemini Tekrar Hatırlattı, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Osama, Athar; (2006). Creating Economic Clusters in the Muslim World, http:// www. Dinarstandard.com/ innovation/ Clusters71606/ 2006.
  • Pass, Christopher; Bryan Lowes; (1994). Business and Microeconomics, Routledge Publications, London, 1994.
  • Porter, Michael E.; (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Pres. New York,
  • Sayın, Meral; David Ford; Peter Wilson; (2006). Clustering 06, İstanbul Kümelenme Konferansı, İstanbul, 25-26 Mayıs 2006.
  • Steinle, Claus; Holger Schiele; (2002). When Do Industries Cluster? A Proposal on How to Assess an Industry’s Propensity to Concentrate at a Single Region or Nation. Elsevier Research Policy, Hannover, Germany.
  • TEPAV; (2007) Türkiye’nin Rekabet Gücü İçin Sanayi Politikası Çerçevesi Raporu, (Ek1: Kümelenmeler ve Kümelenmelere Dayalı Sanayileşme Politikaları), Ankara.
  • Türkkan, Erdal; (2009). Sektörel ve Bölgesel Kümelenmelerin Etkinlik Kazanmasında Rekabet Sürecinin Rolü, Rekabet Günlüğü, Ankara.
  • World Bank; (2002). Globalisation, Growth and Poverty: Building an Inclusive World Economy, A World Bank Policy Research Report. A Copublication of the World Bank and Oxford University Pres, Washingto, DC, USA.

KÜRESELLEŞME ÇAĞINDA DIŞ TİCARETTE REKABET İÇİN KÜMELENME STRATEJİSİ: TÜRKİYE’NİN TARIM KÜMELENMESİ GEREKLİLİĞİ

Yıl 2011, Sayı: 22, 29 - 40, 01.12.2011

Öz

Kümeler; belirli bir alanda bulunan birbiriyle bağlantılı şirketlerin, uzmanlaşmış tedarikçilerin, servis sağlayıcıların ve bağlı kurumların bir ülkede veya bir bölgede coğrafi olarak yoğunlaşmalarıdır. Kümeler; verimliliği, yeniliği ve rekabet gücünü artırdığı için ortaya çıkmıştır. Yeni küreselleşme dalgası, kümelenmelerin verimlilik, yenilik ve rekabet gücü üzerindeki önemini ortaya koymaktadır. Kümeler; şirketlerin, hükümetin ve diğer kurumların rekabet gücünün artırılmasındaki yeni rolleri konusunda bir düşünceyi temsil etmektedir. Bu makale; kümelenmelerin, dış ticarette rekabet gücü düzeyini nasıl artırdığını açıklamaktadır. Bölgesel kümeler, küresel ekonomik rekabet için potansiyel verimlilik kaynağı oluşturmaktadır. Bu nedenle, Türkiye, küreselleşme çağında daha fazla rekabet avantajı elde etmek için ekonomideki firmalar ve destekleyici kuruluşlar arasında işbirliğine dayalı etkileşimleri teşvik eden bir kümelenme programı oluşturmalıdır

Kaynakça

  • Anonim; (2009). Analiz, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Bulu, Melih; İ. Hakkı Eraslan, Özlem Şahin; (2009). Elmas (Diamond) Modeli ile Ankara Bilişim Kümelenmesi Rekabet Analizi, www.iibf.ogu.tr/kongre/bildiriler/04-01.pdf.
  • Demirtaş, Ekrem; (2009). Tarımın Stratejik Önemi Artıyor, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Eker, Mehdi; (2009). Tarımsal Üretim Havzaları Destekleme Projesi Başlıyor, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Enright, Michael J.; (1998). The Globalization of Competition and Localization of Competitive Advantage: Policies toward Regional Clustering, Paper presented at the Workshop on the Globalisation of Multinational Enterprise Activity and Economic Development, University of Strathclyde, Glasgow, Scotland, May 15-16, 1998.
  • Forti, Andrea; (2006). Clustering 06 (İstanbul Conference 25th- 26th May): Keynote Speech by Mr. Andrea Forti, İstanbul, 2006.
  • Gültekin, Sadettin; (2007). Küresel Rekabet Ortamında Türkiye’nin Dış Ticarette Verimlilik ve Rekabet Gücü, Markatek 2007, Marka Kalite ve Teknoloji Yönetimi Sempozyumu (Bildiriler Kitabı), 18-19 Mayıs 2007. Gaziantep.
  • Gültekin, Sadettin; Mustafa Savcı; (2008). Dış Ticaret İşlemleri Muhasebesi, Murathan Yayınevi, Trabzon.
  • Kaya, Halit; (2009). Borsamızın Gurur Günü, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Kestelli, Işınsu; (2009). Kriz Tarımın Önemini Tekrar Hatırlattı, İzmir Ticaret Borsası Dergisi, Yaz 2009.
  • Osama, Athar; (2006). Creating Economic Clusters in the Muslim World, http:// www. Dinarstandard.com/ innovation/ Clusters71606/ 2006.
  • Pass, Christopher; Bryan Lowes; (1994). Business and Microeconomics, Routledge Publications, London, 1994.
  • Porter, Michael E.; (1990). The Competitive Advantage of Nations. The Free Pres. New York,
  • Sayın, Meral; David Ford; Peter Wilson; (2006). Clustering 06, İstanbul Kümelenme Konferansı, İstanbul, 25-26 Mayıs 2006.
  • Steinle, Claus; Holger Schiele; (2002). When Do Industries Cluster? A Proposal on How to Assess an Industry’s Propensity to Concentrate at a Single Region or Nation. Elsevier Research Policy, Hannover, Germany.
  • TEPAV; (2007) Türkiye’nin Rekabet Gücü İçin Sanayi Politikası Çerçevesi Raporu, (Ek1: Kümelenmeler ve Kümelenmelere Dayalı Sanayileşme Politikaları), Ankara.
  • Türkkan, Erdal; (2009). Sektörel ve Bölgesel Kümelenmelerin Etkinlik Kazanmasında Rekabet Sürecinin Rolü, Rekabet Günlüğü, Ankara.
  • World Bank; (2002). Globalisation, Growth and Poverty: Building an Inclusive World Economy, A World Bank Policy Research Report. A Copublication of the World Bank and Oxford University Pres, Washingto, DC, USA.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA77GB96EG
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sadettin Gültekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Gültekin, S. (2011). KÜRESELLEŞME ÇAĞINDA DIŞ TİCARETTE REKABET İÇİN KÜMELENME STRATEJİSİ: TÜRKİYE’NİN TARIM KÜMELENMESİ GEREKLİLİĞİ. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi(22), 29-40.

**