Modernite ile birlikte bedensel görünüş tipleri ön plana çıkmış, bireysel kimliği sergilemede benlik ve
davranış kalıpları kadar
beden de önem kazanmıştır. Bedenin gündelik hayatın etkileşimi içinde pratik olarak yer alması tutarlı bir bireysel
kimlik duygusunu sürdürmenin önemli unsurlarından biri haline gelmiştir. Beden, çağımızın tüketim anlayışı içerisinde hedonik
paradigmaya uygun olarak inşa edilmekte, idealize edilen bedenler geleneksel ve
sosyal medya aracılığıyla sunulmaktadır. Günümüz tüketim anlayışı içerisinde spor salonları ve
güzellik/estetik merkezleri ideal bedene ulaşmanın nihai mekanları haline gelmiştir.
Bu çalışma, spor ve güzellik/estetik salonlarının Instagram
hesaplarından idealize edilmiş beden ve güzelliğin nasıl sunulduğunu, bunu yaparken de kendi görsel kimliklerine nasıl
aktarımda bulunduklarını ortaya koyma amacı taşımaktadır. Çalışmanın örneklemi olarak, Kocaeli ilinde
bulunan ve temel ihtiyaçlarının karşılanmasından sonra “ideal” beden ve güzelliğe ulaşmayı sağlayacak geliri olan kitleye hitap eden spor ve
güzellik/merkezleri seçilmiştir. Amaçlı örneklem tekniğiyle belirlenen spor ve güzellik/estetik
salonlarının Instagram hesapları 1 Ocak-28 Şubat 2019 tarihleri arasında gözlemlenmiş ve içerik analizi yöntemi
kullanılmıştır. Lavoie
(2015)’in görsel markalama çalışmasından yola çıkarak örneklemin Instagram hesaplarındaki
paylaşımları; “görselin
niteliği, marka ismi/
logosu, iç-dış mekan kullanımı,
rasyonel/irrasyonel mesaj çağrışımları, ürün/hizmet kullanımı, müşteri aktiviteleri, özel gün kutlamaları, etiket ve satışa yönelik teklif duyurumu
kategorilerine bağlı olarak analiz edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 38 |
**