Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İşveren Markası Oluşumunu Etkileyen Sosyo-Demografik Unsurlar Turizm Sektörü Örneği

Yıl 2020, Sayı: 39, 53 - 78, 30.06.2020
https://doi.org/10.35343/kosbed.628506

Öz

İşveren markası, işveren tarafından sağlanan işlevsel, ekonomik, psikolojik
faydaların paketi olarak tanımlanmakta ve istihdamla özdeşleştirilebilir olduğu
ifade edilmektedir. İşveren markası oluşumunu etkileyebileceği düşünülen
sosyo-demografik unsurlardan cinsiyet, yaş, eğitim durumu, mesleki rol, aylık
kazanç ve marka çalışması eğitimine katılma durumuna göre bir farklılığın olup
olmadığı Antalya ilinde faaliyet gösteren beş yıldızlı otellerde incelenmiştir.
Anket yöntemiyle elde edilen verilerin puan dağılımları normal dağılmadığından
non-parametrik istatistiklerden Mann WhitneyU ve Kruskal WallisH testleri ile
değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda işveren markası oluşumunda cinsiyet
açısından anlamlı bir farklılık olmadığı ancak yaş, eğitim durumu, mesleki rol,
aylık kazanç ve marka çalışması eğitimine katılma durumuna göre anlamlı
farklılıklar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. 

Kaynakça

  • Achtenhagen ,C.,Wolff V. D. Sahl J., Hollmann C. ve Werner D. (2012). “Fachkraefte sichern Employer Branding/Arbeitgebermarke,” Bundesministerium für Wirtschaft und Technologie (BMWi), Öffentlichkeitsarbeit 11019.
  • Akgün Ö. ve Akgün A. (2014). “Marka Ve Marka Değeri Olgusu: Marka Değerinin Tespitine Yönelik Bir Uygulama,” Selçuk Üniversitesi, Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, Sayı:8, s.1-13.
  • Aktuğlu, K., I. (2017). Marka Yönetimi, İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Aldousari, A. A., Robertson A., Yajid M. S. Ab ve Ahmed Z. U. (2017). “Impact of Employer Branding on Organization’s Performance, Journal of Transnational Management, Cilt:22, Sayı:3, s.153-170.
  • Ambler, T. ve Barrow S. (1996). “The Employer Brand,” The Journal of Brand Management, Cilt:4, Sayı:3, s.185-205.
  • Ardınç, K. ve Gündoğmuş E. (2016). “Bireylerin Kişilik Özelliklerinin İşveren Çekiciliği Algısına Etkisi,” Journal of Behavior at Work, Cilt:1, Sayı:1, s. 1-14.
  • Backhaus, K. ve Tikoo S. (2004). "Conceptualizing and Researching Employer Branding," Career Development International, Cilt: 9 Sayı: 5, s.501 – 517.
  • Balcı, M. (2014). “İşveren Marka Değeri Yüksek Şirketlerde, İnsan Kaynakları Risklerinin Yönetimi Üzerine Bir Araştırma,” Uluslararası Hakemli Pazarlama Ve Pazar Araştırma Dergisi, Cilt:01, Sayı:03, s. 415-439.
  • Baş, T. (2011). İşveren Markası Yüksek Nitelikli Çalışanları Çekmenin ve Elde Tutmanın Anahtarı, Optimist Yayın ve Dağıtım, İstanbul.
  • Bektaş, F. (2010). “Örgütsel İmaj ve Örgüt Kültürü: Öğretmen Adayı Örnekleminde Nedensel Bir Araştırma,” Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi, Cilt:1, Sayı: Yaz, s.5-18.
  • Berlin www.bmwi.de Eschbornwww. kompetenzzentrum-fachkraeftesicherung.de, Gestaltung und Produktion PRpetuum GmbH, München, Germany, February 2012. http://docplayer.org/ 5021738-Fachkraefte-sichern-employer-branding-arbeitgeber marke.html (Erişim Tarihi: 12.03.2018).
  • Berthon, P., Ewing M. ve Hah L. L. (2005). “ Captivating company: Dimensions of Attractiveness in Employer Branding,” International Journal of Advertising. Cilt:2, Sayı:24, s. 151-172.
  • Can, E. (2007). “Marka ve Yapılandırma,” Marmara Üniversitesi, İ.İ.B.F.Dergisi, Cilt XXII, Sayı 1, s. 225-237.
  • Chhabra, N., L. ve Sharma S. (2011). “Employer Branding: Stratgy for Improving Employer Attractiveness,” International Journal of Organizational Analysis, Cilt:22, Sayı:1, s. 48-60.
  • Çetin, C., Arslan L. M. ve Dinç E. (2015). İnsan Kaynakları Yönetimi, Beta Yayınları, İstanbul.
  • Demir, M. (2014). “İşveren Markası ve İşveren Markasının Çalışan Memnuniyeti Üzerindeki Etkileri”, Yüksek Lisans Tezi, Bahçeşehir Üniversitesi, İstanbul.
  • Dönmez, H. (2016). “ İşveren Markası Uygulamalarının Çalışanlarının İşyerinde Cezbolmasında Duygusal Bağlılığın Aracılık Rolü,” , Doktora Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Eshøj, A.,N., Pernille (2012). “The Impact of Employer Branding on The Formation of The Pysychological Contract,” MACC Master Thesis, Aarhus University, Bussiness and Sociaal Sciences Department of Business Communication, Copenhagen, Denmark.
  • Geissler, V. C. (2009). “Was ist ….: Eine Arbeitgebermarke?” https://www.harvardbusiness manager.de/ (Erişim Tarihi: 01.04.2018).
  • Gözen, E. (2016). “İşveren Markası Yönetimi Sürecinde İşe Alım Öncesi Dönem ve İşgören Seçimi: Kavramsal Bir Değerlendirme,” İşletme Araştırma ları Dergisi, Cilt:8, Sayı:1, s. 6-74.
  • Gözen, E. (2016). “Potansiyel İşgörenler Açısından İşveren Markası Algısı: Akdeniz Üniversitesi Turizm Öğrencileri Örneği,” Journal of Tourism and Gastronomy Studies, Cilt: 4, Sayı:1, s. 70-80.
  • Gözen, E. (2016). İşveren Markası İK İçin Yeni Arena, Maya Akademi Yayın ve Dağıtım Eğitim Danışmanlık, Ankara.
  • Hendricks, M., (2016). “Organizational Reputation Organizational Attractiveness and Employer Branding: Clarifying The Concepts,” Master Business Administration, Human Resource Management Faculty Of Behavioral, Management and Social Sciences, https://essay.utwente.nl/71211/1/hendriks_MA_bms.pdf (Erişim Tarihi: 21. 03.2018).
  • Hillebrandt, I. ve Ivens B. S. (2013). “Measuring Employer Brands; An Examination of the Factor Structure, Scale Reliability and Validty,” Winter Marketing Educators Conference, Las Vegas, USA.
  • Khanolkar, R., S. (2016). “ Influence of Employer Branding on Satisfaction and Commitment of Generation Y Employees,” IOSR Journal of Business and Management (IOSR- JBM) e-ISSN: 2278-487X, p-ISSN: 2319-7668, s. 13-18.
  • Narcıkara, E., Gürol Y., Üzmez A. (2016). “İşveren Markası Oluşturma: Katılım Bankası Örneği,” İşletme &Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, IJRBS, Cilt:5, Sayı:2.Öksüz, B. (2012). “İşveren Marka Yönetimi Sürecinde İletişimin Önemi,” İzmir Ekonomi Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 2, s. 14-31.
  • Ören, K. ve Yüksel H. (2012). “Marka İşveren veya İşveren Markası Kavramı: Bu Kavramın İnsan Kaynakları Yönetimi Bağlamında Ve İşçi Devir Hızı Kapsamında Değerlendirilmesi,” Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta, Kamu-İş; C:12, S:3, s. 31-52.
  • Özgen, E. ve Akbayır Z. (2011). “İletişim Yaklaşımıyla Bir Değer Önermesi: İşveren Markalaşması,” Erciyes İletişim Dergisi “Akademia, Kayseri, Cilt:2, Sayı:1, s. 76-86.
  • Sharma, R. (2014). “Influences of Employer Brand Image on Applicant Attraction in Recruitment Process,” International Conference on Management and Information Systems, University of Jammu in Indian, ISBN 978-81-924713-4-1 8.
  • Sokro, E. (2012). “Impact of Employer Branding On Employee Attraction And Retention,” European Journal Of Business and Management, Cilt:4, Sayı:18, s. 164-173.
  • Vardarlıer, P. (2017). “İşveren Markası ve Yetenekli Çalışan Etkileşimi,” Journal of Business Research Turk, Cilt:9, Sayı:4, s.628-648.
  • Yoonkung, H. K. (2012). Evaluation of Employer Branding on Hospitaly and Tourism Management Student’s Perceptions of Future Employers, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Faculty of Purde Unverity, Indiana, U.S.A.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Yavan Temizkan 0000-0002-2051-0417

Funda Yorulmaz 0000-0002-9905-6869

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 39

Kaynak Göster

APA Yavan Temizkan, Ö., & Yorulmaz, F. (2020). İşveren Markası Oluşumunu Etkileyen Sosyo-Demografik Unsurlar Turizm Sektörü Örneği. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(39), 53-78. https://doi.org/10.35343/kosbed.628506

**