Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Spor Yapan Bireylerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 2 Sayı: 48, 146 - 156
https://doi.org/10.35343/kosbed.1561588

Öz

Bu araştırmanın amacı, spor yapan bireylerin iletişim becerilerinin incelenmesidir. Araştırmanın amacı doğrultusunda Sakarya'nın Serdivan ilçesinde bulunan spor merkezlerinden ve etik kuruldan araştırma için izin alınmıştır. Araştırmada verilerin normal dağıldığı tespit edildiği için, hipotez testleri olarak parametrik testler tercih edilmiştir. İkili karşılaştırmalar için bağımsız örneklem t-testi, birden fazla grubun karşılaştırılmasında ise Tek Yönlü Varyans Analizi testi kullanılmıştır. Çoklu gruplar arasında anlamlı bir fark bulunması durumunda, bu farkın kaynağını belirlemek amacıyla Scheffe testi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyet ve kitap okuma durumu değişkenlerinin iletişim puanları üzerinde anlamlı bir etkisi bulunmamışken, yaş, eğitim durumu ve yaşanılan yer değişkenlerinin iletişim puanları üzerinde anlamlı farklılık yarattığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Acar, V. (2009). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri. [Yüksek Lisans Tezi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Burdur.
  • Akan, Y., & Gürek, A. (2021). Üniversite öğrencilerinin iletişim ve problem çözme beceri düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi: Muş Alparslan Üniversitesi örneği. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(1), 44-52.
  • Akçam, A., Kanbay, Y., & Işık, E. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Artvin Çoruh Üniversitesi Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 74-92.
  • Aksoy, U. (2019). Farklı klasmanlarda görev yapan futbol hakemlerinin iletişim becerileri ve özgüven düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi]. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Aydın.
  • Akyol, P. (2019). Farklı fakültelerdeki öğrencilerin iletişim becerilerinin karşılaştırılması. Spor Eğitim Dergisi, 3(3), 71-77.
  • Akyurt, N. (2009). Sağlıkta iletişim ve marmara üniversitesi sağlık hizmetleri meslek yüksek okulu öğrencileri’nin iletişim becerileri. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, 4, 15-33.
  • Algün Doğu, G., & Sunay, H. (2010). Uluslararası ilişkiler ve spor. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 8(3), 93-100. https://doi.org/10.1501/Sporm_0000000182.
  • Alkaya, Y. (2004). Lise Öğrencilerinin İletişim ve empati becerilerinin sosyo-demografik değişkenler açısından incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. İzmir.
  • Aziz, A. (2010). İletişime Giriş, Hiperlink Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • Başar, G. (2011). Hemşirelerde ve hemşirelik öğrencilerinde problem çözme ve iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Bilim Üniversitesi]. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Bayrak, E., & Nacar, E. (2024). Profesyonel takım sporlarında görev yapan antrenörlerin iletişim beceri düzeylerinin araştırılması. The Journal Of Academic Social Science, 14(14), 391-405.
  • Bekman, M. (2022). Halkla ilişkiler uygulamalarında nicel araştırma yöntemi: İlişkisel tarama modeli. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 6(16), 238-258.
  • Bezci, Ş., Akgül, M. N., Göktepe, M., & Gölgeleyen, H. (2022). Taekwondo antrenörlerinin iletişim becerileri ile liderlik yönelimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi, 5(Özel Sayı 2), 783-797.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (28. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Day, M. C., & Wadey, R. (2017). Researching Growth Following Adversity in Sport and Exercise: Methodological Implications and Future Recommendations. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 9(4), 499-513.
  • Çakmak, G., & Tapşın, F. O. (2020). Belediyelerin Sunduğu Spor Hizmetlerine Yönelik Halkın Algı ve Beklentileri–Adapazarı İlçesi Örneği. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(3), 263-275.
  • Dökmen, Ü. (2016). İletişim çatışmaları ve empati. Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Dökmen Ü. (2006). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati. 35. Baskı. Sistem Yayıncılık, İstanbul, 19-38.
  • Egan, G. (2002). The skilled helper: A problem-management and opportunity-development approach to helping (7th ed.) Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
  • Ekici, S., Çolakoğlu, T., & Bayraktar, A. (2011). Dağcılık Sporuyla uğraşan bireylerin bu spora yönelme nedenleri üzerine bir araştırma. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 5(2), 110-119.
  • Gilligan, T., Coyle, N., Frankel, R. M., Berry, D. L., Bohlke, K., Epstein, R. M., Nguyen, L. H. (2018). Patient-clinician communication: american society of clinical oncology consensus guideline. Obstetrical & Gynecological Survey, 73(2), 96-97.
  • Gilson, N. D., Cooke, C. B., & Mahoney, C. A. (2005). Adolescent physical self-perceptions, sport/exercise and lifestyle physical activity. Health Education, 105(6), 437-450.
  • Görür, D. (2001). Lise öğrencilerinin iletişim becerilerini değerlendirmelerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı. Adana.
  • Karademir, T., & Türkçapar, Ü. (2016). Bireysel ve takım sporcularında iletişim becerilerinin incelenmesi. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(4), 67-80. Karataş, B., & Yıldırım, A. (2018). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ile empatik eğilim düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 43(196), 313-332.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler ve teknikler (22. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kılıç, N. (2019). Spor yöneticilerinin iletişim becerilerinin analizi. [Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Korkmaz, C., & Acar, M. (2017). Bireysel sporcular ile takım sporcularının iletişim becerilerinin karşılaştırılması. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 8(1), 23-33.
  • Küçükcan, T. (2016). İnsan ilişkileri ve iletişim. Beta Yayınları, 3. Baskı, İstanbul.
  • Maden, B. (2018). Üniversite öğrencilerinin empati düzeylerinin iletişim becerileri üzerindeki etkisi. [Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Mutlu, F., & Öztürk, O. (2021). İletişim becerilerinin spor yöneticilerinin liderlik tarzlarına etkisi. Spor Bilimleri Dergisi, 32(4), 19-30.
  • Özerbaş, M. A. (2012). İletişim becerileri ve eğitimde uygulanması. Eğitim Bilimleri Dergisi, 25(3), 79-90.
  • Pehlivan, Z. (2005). İlköğretim öğrencilerinin iletişim becerileri ve akademik başarıları arasındaki ilişki. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 156-166.
  • Pekel, A., & Tamer, K. (2014). Spor yöneticilerinin iletişim becerilerinin analizi: İstanbul örneği. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(3), 119-128.
  • Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2018). Örneklerle araştırma modelleri. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Tamer, K., & Pulur, A. (2001). Spor yöneticilerinin iletişim becerilerinin değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 6(1), 17-28.
  • Tezcan, M., & Öztürk, Y. (2016). Sporcuların iletişim becerilerinin cinsiyet ve branş değişkenine göre karşılaştırılması. Spor Bilimleri Dergisi, 11(1), 53-62.
  • Tutar, H. (2014). Genel iletişim: Kavramlar ve modeller. Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • Türkdoğan, A. (2019). İletişim becerileri eğitiminin öğrencilerin empati düzeyleri ve sosyal kaygı üzerine etkisi. [Doktora Tezi, İstanbul Üniversitesi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Üstün, B. (2007). İletişim becerileri ve eğitim. Nobel Yayın Dağıtım, 5. Baskı, Ankara.
  • Üzüm, H. (2022). Takım sporlarıyla uğraşan sporcuların iletişim beceri düzeylerinin analiz edilmesi. Spor ve Eğitim Dergisi, 15(2), 25-40.
  • Yıldırım, İ., & Ergin, H. (2019). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim becerileri ve liderlik özellikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 6(2), 90-98.
  • Yıldız, M. (2018). Ortaokul öğrencilerinin iletişim becerilerinin akademik başarıya etkisi: Bir örnekleme çalışması. [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi]. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Zengin, İ., & Karadeniz, S. (2019). Futbol hakemlerinin iletişim beceri düzeyleri ile stres yönetimi arasındaki ilişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(3), 44-59.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Kişilik Psikolojisi (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fuat Orkun Tapşın 0000-0001-6374-534X

Elif Karagün 0000-0003-1974-4117

Erken Görünüm Tarihi 4 Ocak 2025
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 4 Ekim 2024
Kabul Tarihi 12 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Tapşın, F. O., & Karagün, E. (2025). Spor Yapan Bireylerin İletişim Becerilerinin İncelenmesi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(48), 146-156. https://doi.org/10.35343/kosbed.1561588

**