Purpose: The purpose of this research is to examine the curricula of associate and undergraduate programs offering tourism guide education in Turkey within the context of accessible tourism. This research is significant as it highlights potential developments in the education of tourist guides and emphasizes the opportunities for disabled individuals to participate more actively in the tourism sector.
Method: This study employed a qualitative research approach, utilizing the content analysis method. For this purpose, the curricula of higher education institutions offering associate and undergraduate tourism guiding education in Turkey were analyzed.
Findings: When tourism/tourist guiding programs are examined in general, it is evident that they allocate very little space to courses on accessible tourism. While most programs do not include a specific course on accessible tourism, it has been observed that this topic is occasionally adressed within general tourism courses. The findings suggest that awareness of accessible tourism should be enhanced in tourist guiding programs, as guide currently lack sufficient knowledge in this area.
Practical Implications: This research is expected to benefit the tourism sector, tourist guides and tourist guide candidates. Additionally, educational institutions can benefit from the findings. The study identifies the extent to which issues related to accessible tourism are included in tourism guide programs and highlights deficiencies and areas for improvement.
Originality/Scientific Contribution: This study analyzes the contents of the courses offered at universities in Turkey and highlights the gaps in the literature. It emphasizes the need to incorporate accessible tourism topics into tourism guide education and provides guidance for curriculum development and updating process.
Amaç: Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de turizm rehberliği eğitimi veren ön lisans ve lisans programlarının müfredatının engelsiz turizm kapsamında incelenmesidir. Bu araştırma engelli bireylerin turizm sektöründe daha aktif yer alabilmesi ve bu konuda turist rehberlerinin eğitiminde yapılabilecek geliştirmeleri ortaya koyması açısından önem taşımaktadır.
Yöntem: Nitel araştırma yöntemi kullanılan bu çalışmada, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, Türkiye'deki ön lisans ve lisans düzeyinde turizm rehberliği eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının müfredatı incelenmiştir.
Bulgular: Turizm/turist rehberliği programları genel olarak ele alındığında, programların engelsiz turizme ilişkin derslere çok az yer ayırdığını göstermektedir. Çoğu programda engelsiz turizm ile ilgili spesifik bir ders bulunmazken bazı programlarda bu konunun genel turizm dersleri içerisinde ele alındığı görülmüştür. Bulgular, turist rehberliği programlarında engelsiz turizm bilincinin artırılması gerektiğini ve rehberlerin engelsiz turizme yönelik bilgi eksikliğini işaret etmektedir.
Pratik Çıkarımlar: Bu araştırmanın gerek turizm sektörüne gerekse turist rehberleri ve turist rehberi adaylarına fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Bunun yanı sıra eğitim kurumlarına da fayda sağlayacaktır. Turizm rehberliği programlarında engelsiz turizme yönelik konuların ne ölçüde yer aldığı belirlenerek eksiklikler ve geliştirilmesi gereken noktalar tespit edilmiştir.
Özgünlük/Bilimsel Katkı: Türkiye'deki üniversitelerde sunulan derslerin içeriklerini analiz ederek literatürdeki boşlukları vurgulamaktadır. Turizm rehberliği eğitimine, engelsiz turizm konularının eklenmesi gerektiğine dikkat çekerek müfredat geliştirme ve güncelleme sürecine rehberlik etmektir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 1 Sayı: 2 |
KOTAD, Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır. |