Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Pist Çabuk Onarımında Yeni Yöntemlere Duyulan İhtiyaç

Yıl 2025, Cilt: 8 Sayı: 1, 1 - 7, 30.06.2025

Öz

Hava Kuvvetleri uçuş faaliyetlerini hava üslerinden gerçekleştirmektedir; ancak hava gücünün en savunmasız olduğu yer de hava üssüdür. Hava üsleri bir düşman için öncelikli ve en önemli hedefler arasındadır, çünkü uçakları yerde iken yok etmek, onları havada vurmaktan çok daha etkilidir. Uçağı destekleyen altyapı sistemlerini yok edilmesi, hava operasyonlarının da yok edilmesi demektir. Ancak düşman saldırısından sonra hava üssünün eski haline getirebilmesi, öncelikle pistlerin faal edilmesi için pist çabuk onarımı (P.Ç.O.) imkân ve kabiliyetine sahip olunması gereklidir. İhtiyaç anından önce böyle bir göreve uygun hazırlık ve yeterli eğitim yapılması, onarımın en kısa sürede tamamlanması için kullanılacak malzeme ve seçilecek onarım yöntemi süreç açısından önem arz etmektedir. Bu çalışmada pist hasar tipleri ve onarım yöntemleri kısaca açıklanmış, modern uçaklar için onarımın daha etkin ve daha kısa sürede yapılabilmesi için yeni onarım yöntemleri ve kullanılabilecek malzemenin araştırılması gereği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • [1] U.S. Department of The Air Force. ( April 1997.). Rapid Runway Repair Operations. Air Force Palmphlet 10-219 Volume 4 .
  • [2] Anderson, M. &. (2002). PaveMend as a Solution for Rapid Runway Repair. In Designing, Constructing, Maintaining, and Financing Today's Airport Projects. 1-10.
  • [3] U.S. Dept. of The Air Force. (2008). Airfield Damage Repair Operations. Air Force Palmphlet, 10-219 Volume 4, s. 10.
  • [4] T. Corbett. (2023). The Regenerating Road China’s Rapid Runway Repair Capabilities and Other Recovery Methods. China Aerospace Studies Institute.
  • [5] Leonelli, F. D. (2017). Laboratory and on-site tests for rapid runway repair. Applied Sciences, 7(11), 1192.
  • [6] Chang, S. (1990). Rapid runway repair (RRR) techniques: a systems analysis. Naval Civil Engineering Laboratory.
  • [7] Durmaz, B. (2015). Pist Çabuk Onarımında Soğuk Karışım Asfaltın Uygulanabilirliği. Dokuz Eylül Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, s. 54.
  • [8] Topçu, İ. B. (2011). Bombardıman Sonrası Pist Hızlı Onarımı ve Hızlı Sertleşen Beton Kullanımı. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Dergisi, 24(1), 15-28.
  • [9] U.S. Government Department of Defense, . (2003). Airfield Damage Repair Ufc 3-270-07, . U.S. Army Corps of Engineers (Preparing Activity) Naval Facilities Engineering Command Air Force Civil Engineer Support Agency,.
  • [10] U.S. Government Department of Defense, . (21 May 2020). O&M: Airfield Damage Repair TSPWG Manual 3-270-01.3-270-07 . U.S. Army Corps of Engineers (Preparing Activity) Naval Facilities Engineering Command Air Force Civil Engineer Support Agency,.
  • [11] U.S. Government Department of Defense, . ( 30 June 2003). Airfield Damage Repair Ufc 270-07,. U.S. Army Corps of Engineers (Preparing Activity) Naval Facilities Engineering Command Air Force Civil Engineer Support Agency,.
  • [12] 28 Aralık 2023 tarihinde Erişim Adresi: https://fauntrackway.com/ adresinden alındı.
  • [13] Oksana MARIAK., S. M. (2024). Analysis of rapid reconstruction airport pavements. Inzynieıia Bezpieczeıistwa, s. 36-46.
  • [14] Pungky Dharma Saputra,. M. ((2024). Development of Work Breakdown Structure (WBS) for RapidDamage Runway Repair (RADARR) Time Planning at Military. E3S Web of Conferences 517, 05002
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Malzeme Mühendisliği (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mete Çolak 0000-0002-7753-2764

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 28 Nisan 2024
Kabul Tarihi 19 Şubat 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çolak, M. (2025). Pist Çabuk Onarımında Yeni Yöntemlere Duyulan İhtiyaç. Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(1), 1-7.