Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gelecek Oryantasyonu Ölçeği'nin Türk Lise Öğrencilerine Uyarlanması

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 2, 101 - 113, 29.12.2023
https://doi.org/10.58501/kpdd.13966455

Öz

Bu araştırmanın temel amacı Gelecek Oryantasyonu Ölçeği’ni (GOÖ) Türk lise öğrencilerine uyarlamaktır. Çalışma grubu 151 kız ve 102 erkek öğrenci olmak üzere 253 lise öğrencisinden oluşmaktadır. Türkçe GOÖ’nin yapı geçerliğini incelemek için verilere Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) uygulanmıştır. DFA sonuçları, Türkçe GOÖ’nin de orijinal ölçekte olduğu gibi tek faktörden oluştuğunu doğrulamıştır. Türkçe ölçeğin ölçüt bağıntılı geçerliğini belirlemek için GOÖ’nin ortalama puanları ile Geleceğe İlişkin Tutum Ölçeği ve Sürekli Umut Ölçeği’nin ortalama puanları arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Araştırma bulgusu GOÖ ile Geleceğe İlişkin Tutum ölçeği ve Sürekli Umut Ölçeği arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilerin var olduğunu ortaya koymuştur. Bu bulgu GOÖ’nin ölçüt bağıntılı geçerliği için kanıt göstermiştir. Ölçeğin güvenirliği için iç tutarlık katsayısı .83 bulunmuştur. Bu araştırmanın bulguları, Türkçe GOÖ’nin Türkiye’deki lise öğrencilerinin gelecek oryantasyonlarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermiştir. Araştırmanın sınırlılıkları belirtilmiş ve gelecek araştırmalar için öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akça, M. Ş., Korkmaz, O. ve Alkal, A. (2018). Gelecek Vizyonları Ölçeği Türkçe Formu Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 1-21.
  • Akman, Y. & Korkut, F. (1993). Umut ölçeği üzerine bir çalışma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 193-202.
  • Atance, C. M., & Meltzoff, A. N. (2005). My future self: Young children’s ability to anticipate and explain future states. Cognitive Development, 20(3), 341–361. https://doi.org/10.1016/j.cogdev.2005.05.001
  • Barnett, M. D. (2014). Future orientation and health among older adults: The importance of hope. Educational Gerontology, 40(10), 745-755. https://doi.org/10.1080/03601277.2014.898496
  • Bi, X.; Wang, S., & Ji, Y. (2022). Parental autonomy granting and adolescents’ life staisfaction: the mediating roles of emotional self-efficacy and future orientation. Journal of Happiness Studies, 23 (5), 2113-2135. https://doi.org/10.1007/s10902-021-00486-y
  • Bluedorn, A. C. (2002). The human organization of time: Temporal realities and experience. Stanford University Press.
  • Bowen, G. L. & Richman, J. M. (2008). School success profile. Chapel Hill, NC: Jordan Institute for Families, School of Social Work, University of North Carolina at Chapel Hill.
  • Byrne, B. M. (2013). Structural equation modeling with LISREL, PRELIS, and SIMPLIS: Basic concepts, applications, and programming. Psychology.
  • Chen, J. J., Jiang, T. N., & Liu, M. F. (2021). Family socioeconomic status and learning engagement in Chinese adolescents: the multiple mediating roles of resilience and future orientation. Frontiers in Psychology, 12, 714346. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.714346
  • Chodkiewicz, A. R., & Boyle, C. (2017). Positive psychology school-based interventions: A reflection on current success and future directions. Review of Education Oxford, 5(1), 60-86. https://doi.org/10.1002/rev3.3080
  • Chou, C. P., & Bentler, P. M. (1995). Estimates and tests in structural equation modeling.
  • Coulter, K., Delgado, M. Y., Nair, R. L., McClelland, D. J., Thomas, R., Nuno, V. L., & Carvajal, S. (2023). Future orientation and Latinx adolescent development: A scoping review. Adolescent Research Review, 8(2), 195-218. https://doi.org/10.1007/s40894-022-00190-9
  • Field, A.P. (2005) Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications.
  • Fusco, L., Sica, L. S., Boiano, A., Esposito, S., & Aleni Sestito, L. (2019). Future orientation, resilience and vocational identity in southern Italian adolescents. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 19, 63-83. https://doi.org/10.1007/s10775-018-9369-2.
  • Ginevra, M. C., Pallini, S., Vecchio, G. M., Nota, L., & Soresi, S. (2016). Future orientation and attitudes mediate career adaptability and decidedness. Journal of Vocational Behavior, 95, 102-110. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.08.003
  • Grover, R., & O'Flaherty, K. (2016). Present Successes and Future Challenges in Honors Education. Rowman & Littlefield.
  • Güler, A. (2004). Relationship between self-construals and future time orientations. [Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi]. YÖK Tez Merkezi.
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. https://doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Husman, J., Shell, D. F. (2008). Beliefs and perceptions about the future: a measurement of future time perspective. Learning and Individual Differences 18(2), 166-175. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2007.08.001
  • Jackman, D. M., & MacPhee, D. (2017). Self-esteem and future orientation predict adolescents’ risk engagement. The Journal of Early Adolescence, 37(3), 339-366. https://doi.org/10.1177/0272431615602756
  • Johnson, S. R. L., Blum, R. W., & Cheng, T. L. (2014). Future orientation: A construct with implications for adolescent health and wellbeing. International journal of adolescent medicine and health, 26(4), 459-468. https://doi.org/10.1515/ijamh-2013-0333
  • İmamoğlu, E. O. (2001). Need for Cognition Versus Recognition: Self and Family Related Correlates. Yayımlanmamış Makale. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Kerpelman, J. L., & Mosher, L. S. (2004). Rural African American adolescents' future orientation: The importance of self-efficacy, control and responsibility, and identity development. Identity, 4(2), 187-208. https://doi.org/10.1207/s1532706xid0402_5
  • Kerpelman, J. L., Eryigit, S., & Stephens, C. J. (2008). African American adolescents’ future education orientation: Associations with self-efficacy, ethnic identity, and perceived parental support. Journal of Youth and Adolescence, 37, 997-1008. https://doi.org/10.1007/s10964-007-9201-7
  • Khampirat, B. (2020). The relationship between paternal education, self-esteem, resilience, future orientation, and career aspirations. Plos one, 15(12). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243283
  • Kline, T. J. (2005). Psychological testing: A practical approach to design and evaluation. Sage publications.
  • Kline, R. B. (2011). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford Press.
  • Kim, D. H., Bassett, S. M., So, S., & Voisin, D. R. (2019). Family stress and youth mental health problems: Self-efficacy and future orientation mediation. American Journal of Orthopsychiatry, 89(2), 125.  https://doi.org/10.1037/ort0000371
  • Lin, S., Longobardi, C., & Bozzato, P. (2022). The Impact of Academic Self-efficacy on Academic Motivation: The Mediating and Moderating Role of Future Orientation Among Italian Undergraduate Students. In Academic Self-efficacy in Education: Nature, Assessment, and Research (pp. 191-209). Springer Singapore.
  • Lindstrom Johnson, S., Pas, E., & Bradshaw, C. P. (2016). Understanding the association between school climate and future orientation. Journal of Youth and Adolescence, 45, 1575-1586. https://doi.org/10.1007/s10964-015-0321-1
  • Mazzetti, G., Paolucci, A., Guglielmi, D., & Vannini, I. (2020). The impact of learning strategies and future orientation on academic success: The moderating role of academic self-efficacy among Italian undergraduate students. Education Sciences, 10(5), 134. https://doi.org/10.3390/educsci10050134
  • Miao, M., Zheng, L., & Gan, Y. (2021). Future-oriented function of meaning in life: Promoting hope via future temporal focus. Personality and Individual Differences, 179, 110897. https://doi.org/10.1016/j.paid.2021.110897
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory. McGraw-Hill.
  • Nurmi, J. E. (1989). Development of orientation to the future during early adolescence: a four‐year longitudinal study and two cross‐sectional comparisons. International Journal of Psychology, 24(1-5), 195-214. https://doi.org/10.1080/00207594.1989.10600042
  • Nurmi, J. E., Poole, M. E., & Seginer, R. (1995). Tracks and transitions-a comparison of adolescent future-oriented goals, explorations, and commitments in Australia, Israel, and Finland. International Journal of Psychology, 30(3), 355-375. https://doi.org/10.1080/00207599508246575
  • Peetz, J., & Wohl, M. J. (2019). Perceiving time through group‐based glasses: Collective temporal orientation. British Journal of Social Psychology, 58(3), 609-629. https://doi.org/10.1111/bjso.12291
  • Seginer, R. (2009). Future orientation: Developmental and ecological perspectives. Springer.
  • Steinberg, L., Graham, S., O’brien, L., Woolard, J., Cauffman, E., & Banich, M. (2009). Age differences in future orientation and delay discounting. Child Development, 80(1), 28-44. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2008.01244.x
  • Super, D. (1980). A life-span, life-space approach to career development. Journal of Vocational Behavior, 16(3), 282-298. https://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1
  • Şimşek, H. (2012). Future expectations of high school students in southeastern Turkey: Factors behind future expectations. Journal of Theoretical Educational Science, 5(1), 90-109.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. Pearson.
  • Tuncer, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması. Electronic Turkish Studies, 6(3). http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.2335.
  • Zimbardo, P. G. (1994). Transforming California's prisons into expensive old age homes for felons: Enormous hidden costs and consequences for California's taxpayers. Center for Juvenile and Criminal Justice.
  • Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable, individual diferences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77(6), 1271–1288.  https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1271
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Test, Ölçme ve Psikometri (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Beyza Bulut 0000-0003-4430-7007

Feride Bacanlı

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 27 Kasım 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulut, B., & Bacanlı, F. (2023). Gelecek Oryantasyonu Ölçeği’nin Türk Lise Öğrencilerine Uyarlanması. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 6(2), 101-113. https://doi.org/10.58501/kpdd.13966455

 Creative Commons License