Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 2, 34 - 44, 26.10.2020

Öz

Sanat, insanların kendini dışavurumlarının bir aracısıdır ve sanatçı bu yolla kendini ifade etmektedir. Soyut sanat ise doğada olan biçimler yerine sanatçının gördüğü ya da algıladığı biçimde farklı şekilde aktarılmayla ilişkilidir. Soyut sanat, sanatçının eserlerinde genel olarak doğada var olan gerçek nesneleri tasvir etmek yerine biçim ve renk kullanarak sanatsal gerçeklik düzleminde nesnelere ve betimlemelere yer vermesi olarak tanımlanmaktadır. Klasik olana kıyasla soyut sanat, sanatçısı ile daha yüksek düzeyde ilintilidir ve onu ortaya çıkaranın iç dünyasını bilmeden anlaşılamaz ve yorumlanamaz niteliktedir. Geleneksel ya da klasik olana göre farklı yorum ve algılanış niteliğindeki soyut sanat, farklı bir bakış açısından nesneleri ya da duyguları tasvir etmektir. Resim ile diğer güzel sanatlar arasındaki geçişkenlik her zaman olasıdır ve her bir sanat alanı diğeri üzerinde etkide bulunabilmektedir. Mimarlık veya mimari de binaları ve mekânları tasarlama sırasında diğer sanat alanlarından ve özellikle resimden etkilenme potansiyeline sahiptir. Farklı olarak algılanmak ve estetik duygular yaratmak için mimaride soyut sanattan etkilenmek olasıdır. Estetik yaratıcılıkla inşa sanatını bütünleştirmeyi amaçlayan bu çalışmada Wassily Kandisky’nin Red Spot II adlı eseri örnek olay olarak mimari tasarım açısından ele alınmakta ve literatür bağlamında yorumlanmaktadır. Çalışmada renk ve biçim açısından aykırı duran farklı parçalar yoluyla yaratılan soyut sanat eserlerinin biçim ve mekân tasarımında farklı algılar yaratmak amaçlı olarak kullanılabileceği ortaya konulmaktadır.

Kaynakça

  • ALTUNÖZ, G. (2007). Mondrian’ın Yeni Bir Bakış Açısıyla Okunması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 47, 1 1-19.
  • ARTUN, N. ve OOJALVA, R., (2012), Arzu Mimarlığı-Mimarlığı Düşünmek ve Düşlemek, İstanbul: İletişim.
  • BÜYÜKGENÇ, B. (2007). Peter Weiss’in “Direnmenin Estetiği” Romanı Üzerine Bir Görsel Okuma Kılavuzu. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • ÇELİK, Y. (2019). Wasily Kandinsky’nin Doğaçlamaları Ve Manevi Duygu. Kalemisi, 7 (15), s.151-161.
  • DİNÇER, B. (2014). Soyut Resimde Suje ve Obje Arasındaki İlişki. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • DÜCHTİNG, H. (1996). Kandisky. Köln: Benedikt Taschen Verlag.
  • ERNUR, T. (2012). 20. YY. Resim Sanatında Portrenin Yeri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • EROĞLU, B. (2008). Kazimir Maleviç ve Süprematizm. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • EROL, S. (2011). Heykelde Boşluk Kavrayışı: Modernizm ve Sonrası. İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi, İstanbul, 2011, s.36.
  • FİKİRCİ (2020). Sanat Akımı | Soyut Resim (Non-Figüratif) | Genel Özellikleri ve Sanatçıları. https://www.fikir.gen.tr/sanat-akimi-soyut-resim-non-figuratif-genel-ozellikleri-ve-sanatcilari/ ET:05.06.2020
  • GOMBRICH, E.H. (1986). Sanatın Öyküsü. 3. Basım (Çev: B. Cömert), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • GÜNGÖR, K. (2020). Klasik Resimden Soyut Resme: Sanatsal Yaratımda Öznellik ve Bireyselliğin Gelişimi. https://www.academia.edu/40454914/KLAS%C4%B0K_RES%C4%B0MDEN_SOYUT_RESME_SANATSAL_YARATIMDA_%C3%96ZNELL%C4%B0K_VE_B%C4%B0REYSELL%C4%B0%C4%9E %C4%B0N_GEL%C4%B0%C5%9E%C4%B0M%C4%B0?auto=download ET: 13.06.2020 https://egtbil.gazi.edu.tr/posts/download?id=94433 ET: 12.06.2020
  • İPŞİROĞLU, N. ve İPŞİROĞLU, M. (1993). Sanatta Devrim, 3. Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • JONES, C. A. (2012). The Role of Buddhism, Theosophy, and Science in František Kupka’s Search for the Immaterial through 1909. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Presented to the Faculty of the Graduate School of The University of Texas at Austin.
  • KUZUCULAR, Ş. (2012). Soyut Sanat Nedir Amacı ve Özellikleri. https://edebiyatvesanatakademisi.com/resim-sanati/soyut-sanat-nedir-amaci-ve-ozellikleri/2162 ET: 01.06.2020
  • MEB (2018). Avrupa Sanatı. http://ogmmateryal.eba.gov.tr/panel/upload/etkilesimli/kitap/sanattarihi/sec/unite1/files/basic-html/page154.html ET: 02.06.2020.
  • MOMA (2020). Vasily Kandinsky. https://www.moma.org/collection/works/79452 ET:15.06.2020.
  • SABAHAT, H. (2012). 20. Yüzyıl’ın İlk Yarısında Avrupa Sanatı ve Soyut Resmin Öncüsü Vassily Kandisky. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • SCHAPIRO, M. (1937). Nature of Abstract Art. Marxist Quarterly, January – March 1937, 77-99.
  • ŞAHİN, O. (2019). Gnostisizm, Gül-Haç ve Teozofi Işığında İki Kare Örneği:“Koyu Karanlıklar” (Robert Fludd) Ve “Siyah Kare” (Kazımır Maleviç). Sanat Tarihi Yıllığı, 28; 103-130.
  • ŞENER, Ş. (2010). 20. Yüzyıl Soyutlama Sürecinde Geometrik Biçimlemenin Türk Resim Sanatına Yansıması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne: Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • TDK (2020). Soyut., https://sozluk.gov.tr/?kelime=soyut%20isim ET: 29.05.2020. TURANİ, A. (2000). Sanat Terimleri Sözlüğü. Sekizinci Basım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • YILMAZ, B. (2014). ‘Belirsizlik’ Kavramı ile Soyut Sanat İlişkisi Üzerine Görsel Çözümlemeler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • https://www.istanbulsanatevi.com/sanatcilar/soyadi-k/kandinsky-wassily/wassily-kandinsky-campbell-icin-panel-04/ ET:15.06.2020
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları, Radyo-Televizyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Bulduklu 0000-0002-1426-0976

Doğukan Bulduklu Bu kişi benim 0000-0002-9152-4947

Yayımlanma Tarihi 26 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 24 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bulduklu, E., & Bulduklu, D. (2020). ELEŞTİREL BİR İLETİŞİM BİÇİMİ OLARAK SOYUT RESİM SANATI ve MİMARİDE KULLANIMI: WASSILY KANDINSKY ÖRNEĞİ. Kritik İletişim Çalışmaları Dergisi, 2(2), 34-44.