BibTex RIS Kaynak Göster

ÇOCUKLARIN DEPRESE/MUTSUZLUK/ÜZÜNTÖ DUYGULARIYLA BAŞAÇIKMA YOLLARININ DEPRESYON DÜZEYLERİYLE İLİŞKİSİ

Yıl 1993, , 0 - 0, 01.06.1993
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000037

Öz

Bu çalışmada çocukların kendilerini
deprese/mutsuz hissettikleri zamanlarda,
kullandıkları başaçıkma yollarının sayısı ve
etkililiğinin cinsiyet ve sosyoekonomik statü
açısından anlamlı bir farklılık gösterip, göstermediği
ve çocuklar tarafından belirtilen başaçıkma
yollarının sayısı ve etkililiğinin depresif
semptomatolojiyle ilişkisi araştırılmıştır. Başaçıkma
yollarını ortaya çıkarmak amacıyla Keneally'nin yarı
yapılandırılmış görüşme formu, depresyon
düzeylerini belirlemek üzere Çocuklar için
Depresyon Ölçeği (ÇDÖ) kullanılmıştır. Başaçıkma
yollarının kullanımı ve sayısı cinsiyet ve
sosyoekonomik statü açısından anlamlı farklılıklar
göstermiştir. Çocuklar için Depresyon Ölçeğinden
yüksek puan alan çocukların kullandıkları
başaçıkma yollarının sayısı ve etkililiğinin düşük
puan alan çocuklara oranla daha düşük olduğu
saptanmıştır

Kaynakça

  • Oy B (1991) Çocuklar için Depresyon Ölçeği Geçerlik ve güvenirlik çalışması Türk Psikiyatrı Dergisi, Cilt 2 137-140
  • Pearlın Ll Schoolar C (1978) The Structure of copıng Journal of Health and Socıal Behavıor, 19 2-21
  • Poznansky E, Zrull JP (1970) Clınıcal characterterıstıcs of overtly depressed chıldren Archıeves of General Psychıatry, 23 8-15
  • Rıppere V (1976) Antıdepressıve behavıor A prelımınary report Behavıor Research and Therapy, 14 289-299
  • Rıppere V (1977a) "VVhats the thıng to do when you are feelıng depressed? A pilot study Behavıor Research and Therapy, 15 185-191
  • Rıppere V (1977b) Common sense behef about depressıon and antıdepressıve behavıor Behavıor Research and Therapy 15 57-63
  • Rıppere V (1979) Scalıng the helpfulness of antıdepressıve behavıor Behavıor Resacrh and Therapy, 17 439-419
  • Rıppere V (1980a) What make depressed person feel vvorse? Behavıor Research and Therapy 18 87-97
  • Rıppere V (1980b) Predıctıng consensus about proposıtıons concernıng depresıon and antıdepressıve behavıor Another cognıtıve dımensıon of commonsense knowledge Behavıor cognıtıve dımensıon of commonsense knovvledge Behavıor Research and Therapy, 18 79-86
  • Rıppere V (1980c) Predıctıng frequency, ıntensıty and duratıon of other people's self-reported depressıon Behavıor Research and Therapy, 18 559-561
  • Rıppere V (1980d) Some hıstorıcal dımensıons of commonsense knovvledge about depressıon and antıdepressıve behavıor Behavıor Research and Therapy, 18 373-385
  • Rıppeere V (1980e) More hıstorıcal dımensıons of commonsense knovvledge Spırıtual consolatıon for depressed Behavıor Research and Therapy, 18 519-563
  • Rıppere V (1981a) How depressıng another cognıtıve dımensıon of commonse knowledge about depressıon Behavıor Research and Therapy, 19 169-181
  • Rutter M (1981) Stress, copıng and development Some ıssues and some questıons Journal of Chıld Psychology, and Psychıatry, 22 323-356
  • Sacco VVP, Gravers DJ, (1981) Chıldhood depressıon Interpersonal problem solvıng and self-ratıng of performance Journal of Clınıcal Chıld Psychology, 1310-15
  • Sandler N (1980) Socıal support resources, stress and maladjustment of poor chıldren American Journal of Communıtyl Psychology, 13 10-15
  • Sarada Y (1990) Development dıfferences of depressıve condıtıon in chıldren durıng the elementary school and junıor hıgh school years m Japan XII th International Chıld Psychıatry Congress Japan
  • VVeısz JR, Band EB (1988) Hovv to feel better when it fells bad Chıldren perspectıve on copıng wıth everyday stress Developmental Psychology, vol 12 (2) 217-263
Yıl 1993, , 0 - 0, 01.06.1993
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000037

Öz

The present study aimed to examine
vvhether there are sex and SES differences in the
number and effectiveness rating of coping
strategies given and depressive symptomatology.
Coping strategies were obtained by using
Keneally's semi-structured interview schedule
which consisted of mainly five questions. To
determine depression levels of children participated
in the study, the Children Depression Inventory
(CDI) were used The results shovved that SES and gender
factors affected the choosing of the coping
strategies. İt was found that there was a strong
relationship betvveen the number of coping
strategies, their effectiveness ratings and
depressive symptomatology. Children who had
high scores from the CDI reported less number of
coping strategies and gave lower effectiveness
ratings than children who had low scores from the
CDI.

Kaynakça

  • Oy B (1991) Çocuklar için Depresyon Ölçeği Geçerlik ve güvenirlik çalışması Türk Psikiyatrı Dergisi, Cilt 2 137-140
  • Pearlın Ll Schoolar C (1978) The Structure of copıng Journal of Health and Socıal Behavıor, 19 2-21
  • Poznansky E, Zrull JP (1970) Clınıcal characterterıstıcs of overtly depressed chıldren Archıeves of General Psychıatry, 23 8-15
  • Rıppere V (1976) Antıdepressıve behavıor A prelımınary report Behavıor Research and Therapy, 14 289-299
  • Rıppere V (1977a) "VVhats the thıng to do when you are feelıng depressed? A pilot study Behavıor Research and Therapy, 15 185-191
  • Rıppere V (1977b) Common sense behef about depressıon and antıdepressıve behavıor Behavıor Research and Therapy 15 57-63
  • Rıppere V (1979) Scalıng the helpfulness of antıdepressıve behavıor Behavıor Resacrh and Therapy, 17 439-419
  • Rıppere V (1980a) What make depressed person feel vvorse? Behavıor Research and Therapy 18 87-97
  • Rıppere V (1980b) Predıctıng consensus about proposıtıons concernıng depresıon and antıdepressıve behavıor Another cognıtıve dımensıon of commonsense knowledge Behavıor cognıtıve dımensıon of commonsense knovvledge Behavıor Research and Therapy, 18 79-86
  • Rıppere V (1980c) Predıctıng frequency, ıntensıty and duratıon of other people's self-reported depressıon Behavıor Research and Therapy, 18 559-561
  • Rıppere V (1980d) Some hıstorıcal dımensıons of commonsense knovvledge about depressıon and antıdepressıve behavıor Behavıor Research and Therapy, 18 373-385
  • Rıppeere V (1980e) More hıstorıcal dımensıons of commonsense knovvledge Spırıtual consolatıon for depressed Behavıor Research and Therapy, 18 519-563
  • Rıppere V (1981a) How depressıng another cognıtıve dımensıon of commonse knowledge about depressıon Behavıor Research and Therapy, 19 169-181
  • Rutter M (1981) Stress, copıng and development Some ıssues and some questıons Journal of Chıld Psychology, and Psychıatry, 22 323-356
  • Sacco VVP, Gravers DJ, (1981) Chıldhood depressıon Interpersonal problem solvıng and self-ratıng of performance Journal of Clınıcal Chıld Psychology, 1310-15
  • Sandler N (1980) Socıal support resources, stress and maladjustment of poor chıldren American Journal of Communıtyl Psychology, 13 10-15
  • Sarada Y (1990) Development dıfferences of depressıve condıtıon in chıldren durıng the elementary school and junıor hıgh school years m Japan XII th International Chıld Psychıatry Congress Japan
  • VVeısz JR, Band EB (1988) Hovv to feel better when it fells bad Chıldren perspectıve on copıng wıth everyday stress Developmental Psychology, vol 12 (2) 217-263
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA28KH93ZY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevgi Güney Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 1993
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 1993
Yayımlandığı Sayı Yıl 1993

Kaynak Göster

APA Güney, S. (1993). ÇOCUKLARIN DEPRESE/MUTSUZLUK/ÜZÜNTÖ DUYGULARIYLA BAŞAÇIKMA YOLLARININ DEPRESYON DÜZEYLERİYLE İLİŞKİSİ. Kriz Dergisi, 1(3). https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000037