BibTex RIS Kaynak Göster

The Test Anxiety Level High School Students and Effects of Trainings Onto Coping With Test Anxiety

Yıl 2005, Cilt: 13 Sayı: 2, 35 - 42, 01.06.2005
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000224

Öz

Test anxiety is an important problem ofmany students in their academical life and is adeadly serious difficulty of education success. Inthis study, it is aimed to determine effects oftrainings onto coping with test anxiety. Theapplication was performed onto students theyare studiying in a high school in Istanbul (N=1607) in an order with pre-test and final-test ofcontrol group. 34 students were in exemplarygroup and 36 students were in control group. Itis given training of coping with test anxiety toexemplary group but not to control group. Bothtwo groups were applied presenter questionaryform and test anxiety scale before aplication.The test anxiety scale was repeated following toapplication. The datas evaluated by the methods of arithmetical mean, standart deviation,frequency and percentage test, t – test andki-square method. It was determined the students in test group are homogeneous in termsof individual and their family characteristics andtest anxiety scale point, and they have no meanstatistically among themselves. Test anxientypoints of test group is meaningful less thancontrol group’s by comparing of test anxientypoint of both group students following the application. ( t= 2.294, p=0.025). The test anxientypoints of test group following the training ismeaningful less than points before the training.(t=4.385, p=0.000). There are meaningful differences of the control group’s test anxienty pointsbefore training with points following the training(t=0.804, p= 0.427). The psychological healtcare in the school is very important to take precautions for coping with test anxienty, andcarrying out the applications necessary. It isexpected that the datas obtained will be guidefor psychological healt studies

Kaynakça

  • Baltaş A, Baltaş Z (1987) Stres ve Başaçıkma Yolları, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Cubberly WE, Weinstein EC, Cubberly RD (1986) The Interactive Effects of Kognitive Learning Strategy Training and Test Anxiety An Paired- Associate Learning, Journal of Educational Research, 79: 163-168.
  • David H, Bruce A, James D, Caldwell S (1984) In Vivo Distraction-Coping in the Treatment of Test Anxiety: A 1-Year Fallow-Up Study. Journal of Clinical Psychology, 40: 458-462.
  • Ergene T (1994) Sınav Kaygısı ile Başaçıkma Programının Etkinliği, Psikiyatri, Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi,2 (1).
  • Erkan Z (1994) Grup Rehberliğinin Yüksek Sınav Kaygısına Etkisine Yönelik Deneysel Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Gander M, Gander H (1998) Çocuk ve Ergen Gelişimi, Yay. Haz. Bekir Onur, 3. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Kasatura İ (1991) Okul Başarısından Hayat Başarısına: Başarıyı Yaratan ya da Etkileyen etmen- ler. Altın Kitaplar Basımevi, İstanbul.
  • Keskin B (2001) Endüstri Meslek Liselerinde Sınava Giren Öğrencilerin Sınav Kaygısıyla Başetmelerini Sağlamak Üzere Yapılan Bir Çalışma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
  • Öner N (1990) Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yükseköğrenimde Rehberliği Yayma Vakfı, İstanbul.
  • Polatçı M (1999) Bilişsel Tekniklerle Uygulanan Grup Rehberliğinin Yüksek Sınav Kaygısına Etkisine Yönelik Deneysel Bir Çalışma, Çukurova Üniversite- si, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Schneider JW, Nevid SJ (1993) Overcoming Math Anxiety: A Comparasion of Stress Inouculation Training and Systematic Desensitizasyon, Journal of College Student Development, 34: 283-288.
  • Uşaklı H (2000) Grup Rehberliğinin Sınav Kaygısına Etkisi Üzerine Öğrenci Görüşleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Wine J (1971) "Test Anxiety and Direction of Attention", Psychological Bulletin, 76: 92-104.
Yıl 2005, Cilt: 13 Sayı: 2, 35 - 42, 01.06.2005
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000224

Öz

Kaynakça

  • Baltaş A, Baltaş Z (1987) Stres ve Başaçıkma Yolları, 3. Baskı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
  • Cubberly WE, Weinstein EC, Cubberly RD (1986) The Interactive Effects of Kognitive Learning Strategy Training and Test Anxiety An Paired- Associate Learning, Journal of Educational Research, 79: 163-168.
  • David H, Bruce A, James D, Caldwell S (1984) In Vivo Distraction-Coping in the Treatment of Test Anxiety: A 1-Year Fallow-Up Study. Journal of Clinical Psychology, 40: 458-462.
  • Ergene T (1994) Sınav Kaygısı ile Başaçıkma Programının Etkinliği, Psikiyatri, Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi,2 (1).
  • Erkan Z (1994) Grup Rehberliğinin Yüksek Sınav Kaygısına Etkisine Yönelik Deneysel Bir Çalışma, Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Gander M, Gander H (1998) Çocuk ve Ergen Gelişimi, Yay. Haz. Bekir Onur, 3. Baskı, İmge Kitabevi Yayınları, Ankara.
  • Kasatura İ (1991) Okul Başarısından Hayat Başarısına: Başarıyı Yaratan ya da Etkileyen etmen- ler. Altın Kitaplar Basımevi, İstanbul.
  • Keskin B (2001) Endüstri Meslek Liselerinde Sınava Giren Öğrencilerin Sınav Kaygısıyla Başetmelerini Sağlamak Üzere Yapılan Bir Çalışma, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul, 2001.
  • Öner N (1990) Sınav Kaygısı Envanteri El Kitabı, Yükseköğrenimde Rehberliği Yayma Vakfı, İstanbul.
  • Polatçı M (1999) Bilişsel Tekniklerle Uygulanan Grup Rehberliğinin Yüksek Sınav Kaygısına Etkisine Yönelik Deneysel Bir Çalışma, Çukurova Üniversite- si, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Adana.
  • Schneider JW, Nevid SJ (1993) Overcoming Math Anxiety: A Comparasion of Stress Inouculation Training and Systematic Desensitizasyon, Journal of College Student Development, 34: 283-288.
  • Uşaklı H (2000) Grup Rehberliğinin Sınav Kaygısına Etkisi Üzerine Öğrenci Görüşleri, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Afyon.
  • Wine J (1971) "Test Anxiety and Direction of Attention", Psychological Bulletin, 76: 92-104.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA75TG95YZ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Filiz Adana Bu kişi benim

N. Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2005
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Adana, F., & Kaya, N. (2005). The Test Anxiety Level High School Students and Effects of Trainings Onto Coping With Test Anxiety. Kriz Dergisi, 13(2), 35-42. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000224