BibTex RIS Kaynak Göster

Neurotic Symptoms, Self-Actualization and Reading Habituation in University Students

Yıl 2005, Cilt: 13 Sayı: 1, 23 - 32, 01.03.2005
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000220

Öz

Purpose: The study examined relationships
among neurotic symptoms, self – actualization,
reading habituation, gender and class in
university students. Methods: 787, first and
fourth year 19 May›s University students were
assessed using the Hacettepe Personality
Inventory which was developed by Özgüven
(1992) and Democraphic variables. The data
were analyzed by ANOVA, t – test and LSD
techniques. Findings: The results were as
follow: With regard to reading habituation significant
differences were found between students
in terms of neurotic symptoms. Neurotic symptoms
lewels were higher in students who were
never read any books different from text books.
With regard to reading habituation significant
differences were found in terms of self – actualization.
Self – actualization levels of students
who read philosophical and ideological books
were higher than other students; self – actualization
levels of students who never any books
were lower than other students. The self – actualization
levels of the fourth year students were
higher than the first year students. Results:
Implication of findings were discussed in the
light of literature. In general, results showed that
there was a significiant relationship between
reading habituation and neurotic tendency, selfactualization.

Kaynakça

  • Alakuş M (1991) Bilgi Toplumu. Ankara, Güner Matbaası, s.6 – 9.
  • Ansbacher HL, Ansbacher R (1956) The Individual Psychology of Alfred Adler. New York, Harper and Row Publishers, s.241.
  • Bayram O (1990) İlkokul Çağı Çocuklarının Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi Gezici Kütüphane Hizmeti. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i.
  • Beck AT, Freeman A, Davis DD (2004) Cognitive Therapy of Personality Disorders. New York, The Guilford Press, s.70.
  • Bocknek G (1991) Ego and Self in Weekly Psychotherapy. Connecticut, International Universities Presss Inc, s.62.
  • Burks HM, Stefflre B (1979) Theories of Counseling. New York, McGraw – Hill Book Company, Third Edition, ss. 227 – 243.
  • Coşkun E (2002) Lise II. Sınıf Öğrencilerinin Sessiz Okuma Hızları ve Okuduğunu Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i – ii.
  • Devrimci H (1997) İlkokul 5. Sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.119 – 120.
  • Ertem F (2002) Üniversite 1. ve 4. Sınıf Öğren- cilerinin Kendini Gerçekleştirme ve Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Malatya, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.ii.
  • Esgin A, Karadağ Ö (2000) Üniversite Öğrenci- lerinde Okuma Alışkanlığı. Popüler Bilim, 82, s.19-23.
  • Falloon RI (1988) Handbook of Behavioral Family Therapy. New York, The Guilford Pres, s.357.
  • Geçtan E (1989) Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar. İstanbul, Evrim Matbaacılık Ltd. Şti. ss.175-180.
  • Kaya H (1997) Üniversite Öğrencilerinde Eleştirel Akıl Yürütme Gücü. İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, s.69.
  • Luma S (2002) İlköğretim Okulu Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Beceri ve Alışkanlıklarını Geliştirmeye Yönelik Uygulamalı Bir Araştırma. Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i.
  • Özgüven İE (1992) Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. Ankara, Odak Ofset, ss.1 – 74.
  • Perls F, Hefferline RF, Goodman P (1951) Gestalt Therapy, Exicetement and Growth in the Human Personality. London, Souvenir Pres Ltd, ss..375 – 460.
  • Rogers CR (1951) Client – Centered Therapy, Its Current Practice, Implications and Theory. London, Constable and Company Limited, s.489.
  • Sharf SR (2000) Theories of Psychotherapy and Counseling Concepts an Cases. USA, Brooks/Cole, s.12.
  • Smith ET (2003) Changes in Faculty Reading Behaviors: The Impact of Electronic Journals on the University of Georgia. The Journal of Academic Librarionship, 29 (3), s.162 -168.
  • Tekin H (1982) Eğitimde Ölçme Değerlendirme. Ankara, Daily News Web Ofset Tesisleri, 3. Baskı, s.180.
  • Turcan Aİ, Yıldırım SS, Kelleci F (1999) Üniversite Öğrencileri Arasında Ders Dışı Okuma Alışkanlık Düzeyinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Anadolu Üniversitesi Yayınları Cilt 1, s.184-192.
  • Yeşiltaş S (1988) Üniversiteli Kadınların Gazete Okuma Alışkanlığı. İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.61 – 62.
  • Yıldırım B (1990) Marketing of Reading: An Exploratory Study About The Reading Habits of University Students. İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.V.
  • Yıldırım C (1979) Bilim Felsefesi. İstanbul, Remzi Kitabevi, s.11 – 21.
  • Yıldız A (2000) Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarını Belirleyen Etmenler. İstanbul, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.V.

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE NEVROTİK EĞİLİMLER KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME VE OKUMA ALIŞKANLIĞI

Yıl 2005, Cilt: 13 Sayı: 1, 23 - 32, 01.03.2005
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000220

Öz

Kaynakça

  • Alakuş M (1991) Bilgi Toplumu. Ankara, Güner Matbaası, s.6 – 9.
  • Ansbacher HL, Ansbacher R (1956) The Individual Psychology of Alfred Adler. New York, Harper and Row Publishers, s.241.
  • Bayram O (1990) İlkokul Çağı Çocuklarının Okuma Alışkanlığı ve Yenimahalle İlçe Halk Kütüphanesi Gezici Kütüphane Hizmeti. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i.
  • Beck AT, Freeman A, Davis DD (2004) Cognitive Therapy of Personality Disorders. New York, The Guilford Press, s.70.
  • Bocknek G (1991) Ego and Self in Weekly Psychotherapy. Connecticut, International Universities Presss Inc, s.62.
  • Burks HM, Stefflre B (1979) Theories of Counseling. New York, McGraw – Hill Book Company, Third Edition, ss. 227 – 243.
  • Coşkun E (2002) Lise II. Sınıf Öğrencilerinin Sessiz Okuma Hızları ve Okuduğunu Anlama Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma. Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i – ii.
  • Devrimci H (1997) İlkokul 5. Sınıf Çocuklarında Okuma Alışkanlığının İncelenmesi. Ankara, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.119 – 120.
  • Ertem F (2002) Üniversite 1. ve 4. Sınıf Öğren- cilerinin Kendini Gerçekleştirme ve Engel Düzeylerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Malatya, İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.ii.
  • Esgin A, Karadağ Ö (2000) Üniversite Öğrenci- lerinde Okuma Alışkanlığı. Popüler Bilim, 82, s.19-23.
  • Falloon RI (1988) Handbook of Behavioral Family Therapy. New York, The Guilford Pres, s.357.
  • Geçtan E (1989) Çağdaş Yaşam ve Normal Dışı Davranışlar. İstanbul, Evrim Matbaacılık Ltd. Şti. ss.175-180.
  • Kaya H (1997) Üniversite Öğrencilerinde Eleştirel Akıl Yürütme Gücü. İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, s.69.
  • Luma S (2002) İlköğretim Okulu Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Okuma Beceri ve Alışkanlıklarını Geliştirmeye Yönelik Uygulamalı Bir Araştırma. Ankara, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.i.
  • Özgüven İE (1992) Hacettepe Kişilik Envanteri El Kitabı. Ankara, Odak Ofset, ss.1 – 74.
  • Perls F, Hefferline RF, Goodman P (1951) Gestalt Therapy, Exicetement and Growth in the Human Personality. London, Souvenir Pres Ltd, ss..375 – 460.
  • Rogers CR (1951) Client – Centered Therapy, Its Current Practice, Implications and Theory. London, Constable and Company Limited, s.489.
  • Sharf SR (2000) Theories of Psychotherapy and Counseling Concepts an Cases. USA, Brooks/Cole, s.12.
  • Smith ET (2003) Changes in Faculty Reading Behaviors: The Impact of Electronic Journals on the University of Georgia. The Journal of Academic Librarionship, 29 (3), s.162 -168.
  • Tekin H (1982) Eğitimde Ölçme Değerlendirme. Ankara, Daily News Web Ofset Tesisleri, 3. Baskı, s.180.
  • Turcan Aİ, Yıldırım SS, Kelleci F (1999) Üniversite Öğrencileri Arasında Ders Dışı Okuma Alışkanlık Düzeyinin Tespiti Üzerine Bir Araştırma. 4. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri, Anadolu Üniversitesi Yayınları Cilt 1, s.184-192.
  • Yeşiltaş S (1988) Üniversiteli Kadınların Gazete Okuma Alışkanlığı. İstanbul, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.61 – 62.
  • Yıldırım B (1990) Marketing of Reading: An Exploratory Study About The Reading Habits of University Students. İstanbul, Boğaziçi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.V.
  • Yıldırım C (1979) Bilim Felsefesi. İstanbul, Remzi Kitabevi, s.11 – 21.
  • Yıldız A (2000) Üniversite Öğrencilerinin Okuma Alışkanlıklarını Belirleyen Etmenler. İstanbul, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, s.V.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA22SA57AJ
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

T.f. Karahan Bu kişi benim

M.e. Sardoğan Bu kişi benim

E. Özkamalı Bu kişi benim

A.n. Dicle Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2005
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2005
Yayımlandığı Sayı Yıl 2005 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karahan, T., Sardoğan, M., Özkamalı, E., Dicle, A. (2005). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNDE NEVROTİK EĞİLİMLER KENDİNİ GERÇEKLEŞTİRME VE OKUMA ALIŞKANLIĞI. Kriz Dergisi, 13(1), 23-32. https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000220