BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2004, Cilt: 12 Sayı: 2, 0 - 0, 01.06.2004
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000207

Öz

Objectives: The purpose of this study was
to determine demographical (e.g., gender, age,
marital status, type of high school, number of
siblings in family) and psychological characteristics
and problems of handicapped students, and
to compare their characteristics with those of
nonhandicapped students. Method: Participants
were 70 volunteer undergraduate students
(Handicapped = 35, Nonhandicapped =
35) from different Faculties of Ankara University.
The data had been collected via a demographical
information questionnaire developed by the
investigators and the Brief Symptom Inventory.
Demographical information questionnaire consisted
of 89 items for handicapped students and
83 items for nonhandicapped students. Brief
Symptom Inventory is a 53-item self-report measurement
with 9 subscales and additional items.
Scores obtained from Brief Symptom Inventory
has been evaluated throughout the total score
of each subscale and three different global
indexes. Results and discussion: Results of
the study indicated that the handicapped and
nonhandicapped students were similar in general
with a few differences in their demographical
and psychological characteristics. Handicapped
students involved in less individual and social
entertainment activities (e.g., making housework,
reading book, going to cinema).
Regarding to problems in the university, handicapped
students reported that they have problems
in taking exams, using library, and utilizing
cafeteria services. However, nonhandicapped
students reported that they have problem with
administrative personnel of the faculty. İn terms
of daily life problems stated in questionnaire,
there was no significant difference between two
groups. İn addition, no significant differences
were found betvveen two groups in terms of the
subscales and indexes of the Brief Symptom
Inventory. İn other words, it was found that
handicapped and nonhandicapped university
students were similar for different aspects of
psychological health. Consistency of the findings
with the literatüre was discussed.

Kaynakça

  • Akbalık FG (1997) Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Uyumları Üzerine Etkisi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30(1) 158-179
  • Akçamete G (1992) Üniversitedeki Bedensel Engelli Gençlerin Kendini Kabulle İlgili Yaygın Sorunları Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2) 447-461
  • Akçamete G ve Kargın T (1998) Bedensel Engeli Olan ve Olmayan Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Yönelimi Düzeylerinin İncelenmesi Türk Psikoloji Dergisi, 13 (42) 37-44
  • Akman Y (1995) Cinsiyetlerine, Sınıflarına, Yüksek Öğrenimleri Sırasında Kaldıkları Yerlere ve Bazı Aile Özelliklerine Göre Üniversite Öğrencilerinin Uyumları Psikiyatrı Psikoloji Psıkofarmakolojı Dergisi, 3 (2) 20-27
  • Algaryoutı IA (2003) Attıtudes of Pre-Servıce Teachers Tovvards Persons VVıthdısabılıtıes Predıctıons for the Success of Inclusıon College Student Journal, 37(4) 515-522 30 Mart 2004, from Ebsco Hoşt database
  • Aydın B (1990) Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri ile Ders Çalışma Tutum ve Alışkanlıklarının İncelenmesi Psikoloji Dergisi, 7 (25) 33-40
  • Aydın G (1988) Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Açıklama Biçimi ve Akademik Başarı İlişkisi Psikoloji Dergisi, 6 (22) 6-13
  • Bacakoğlu N (1996) Görmeyen Engellilerde Benlik Kavramının Gelişmesinde Aile Tutumunun Etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul
  • Baykoç-Donmez N (1998) Ülkemizde Ne Kadar Engellı/Ozurlu Birey Var? Sağlıklı Sayım Nasıl Yapılır? Destek, 1 (1) 43-44
  • Brazıer M, Parry M (2000) Blınd Students Facıng Challenges in a College Physıcs Course J College Science Teachıng, 30(2) 114-117 27 Eylül 2004, From Ebsco Hoşt database
  • Burgstahler SE (1995) Cooperatıve Educatıon and Students Wıth Dısabılıtıes J Studıes in Technıcal Careers, 15(2) 29 Eylül 2004, http//staff Washington edu/sherylb/jstc 95 html
  • Çuhadaroğlu F (1989) Üniversite Gençliğinde Kimlik Bocalamaları Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunlar Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları Ankara Bılkent Üniversitesi, s 35-39
  • Dökmen, ZY (2000) Engellilere Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği (Bildin) XI Ulusal Psikoloji Kongresi, 20-22 Eylül 2000, Ege Üniversitesi, İzmir
  • Ekşi A (1982) Gençlerimiz ve Sorunları İstanbul İstanbul Üniversitesi Yayınları, no 2790

ENGELLİ OLAN VE OLMAYAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DEMOGRAFİK VE PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİ İLE SORUNLARININ KARŞILAŞTIRILMASI

Yıl 2004, Cilt: 12 Sayı: 2, 0 - 0, 01.06.2004
https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000207

Öz

Amaç: Bu araştırmanın amacı, engelli
öğrencilerin demografik özelliklerinin (cinsiyet,
yaş, medeni durum, mezun olunan lise türü,
kardeş sayısı vb.), diğer bazı özelliklerinin (boş
zaman faaliyetleri, barınma biçimleri, gelecekle
ilgili düşünceleri vb.), üniversitede yaşadıkları
sorunlarının ve psikolojik sorunlarının belirlenmesi
ve engelli olmayan öğrencilerle
karşılaştırılmasıdır. Yöntem: Araştırmaya
Ankara Üniversitesi'nin çeşitli fakültelerinde okuyan, toplam 70 üniversite öğrencisi (Engelli = 35, Engelli olmayan = 35) katılmıştır. Veri toplama araçları olarak araştırıcılar tarafından geliştirilen bir anket ve Kısa Semptom Envanteri kullanılmıştır. Anket engelliler için 89, engelli olmayanlar için 83 sorudan oluşmaktadır. Kısa Semptom Envanteri'nde ise toplam 53 maddelik 9 alt ölçek ve ek maddeler yer almakta olup, bunların toplam puanları ile üç global indekse göre değerlendirme yapılmaktadır. Bulgular ve Tartışma: Engelli olan ve olmayan öğrencilerin genelde benzer oldukları, ancak az sayıda özellikleri ve sorunları bakımından farklılık gösterdikleri anlaşılmaktadır. Engelliler daha az ev işi yapıp, daha az sinemaya-tiyatroya gitmekte, daha az kitap okumakta ve sosyal ekinliklere daha az katılmaktadırlar. Engelliler sınavlarla, engelli olmayanlar da fakülte idari personeliyle daha çok sorun yaşadıklarını bildirmişlerdir; engelli öğrencilerin kütüphane hizmetleriyle ve yemekhaneyle de ilgili sorunları biraz daha fazla gibidir. Ankette ele alınan sorunların ne
kadarının yaşandığı bakımından engelli olan öğrencilerle engelli olmayan öğrenciler arasında
anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir, iki grup öğrencinin bu sorunları benzer düzeylerde yaşadıkları anlaşılmaktadır. Engelli olan ve olmayan öğrencilerin Kısa Semptom Envanteri alt ölçek toplam puanları ve indeksleri arasında da anlamlı farklar elde edilmemiştir, ruh sağlığının çeşitli yönleri bakımından benzer oldukları bulunmuştur. Bulgular literatür doğrultusunda
tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Akbalık FG (1997) Bilgilendirme ve Grupla Psikolojik Danışmanın Üniversite Birinci Sınıf Öğrencilerinin Üniversite Uyumları Üzerine Etkisi Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 30(1) 158-179
  • Akçamete G (1992) Üniversitedeki Bedensel Engelli Gençlerin Kendini Kabulle İlgili Yaygın Sorunları Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 25(2) 447-461
  • Akçamete G ve Kargın T (1998) Bedensel Engeli Olan ve Olmayan Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Yönelimi Düzeylerinin İncelenmesi Türk Psikoloji Dergisi, 13 (42) 37-44
  • Akman Y (1995) Cinsiyetlerine, Sınıflarına, Yüksek Öğrenimleri Sırasında Kaldıkları Yerlere ve Bazı Aile Özelliklerine Göre Üniversite Öğrencilerinin Uyumları Psikiyatrı Psikoloji Psıkofarmakolojı Dergisi, 3 (2) 20-27
  • Algaryoutı IA (2003) Attıtudes of Pre-Servıce Teachers Tovvards Persons VVıthdısabılıtıes Predıctıons for the Success of Inclusıon College Student Journal, 37(4) 515-522 30 Mart 2004, from Ebsco Hoşt database
  • Aydın B (1990) Üniversite Öğrencilerinin Kaygı Düzeyleri ile Ders Çalışma Tutum ve Alışkanlıklarının İncelenmesi Psikoloji Dergisi, 7 (25) 33-40
  • Aydın G (1988) Üniversite Öğrencilerinde Depresyon, Açıklama Biçimi ve Akademik Başarı İlişkisi Psikoloji Dergisi, 6 (22) 6-13
  • Bacakoğlu N (1996) Görmeyen Engellilerde Benlik Kavramının Gelişmesinde Aile Tutumunun Etkisi Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul
  • Baykoç-Donmez N (1998) Ülkemizde Ne Kadar Engellı/Ozurlu Birey Var? Sağlıklı Sayım Nasıl Yapılır? Destek, 1 (1) 43-44
  • Brazıer M, Parry M (2000) Blınd Students Facıng Challenges in a College Physıcs Course J College Science Teachıng, 30(2) 114-117 27 Eylül 2004, From Ebsco Hoşt database
  • Burgstahler SE (1995) Cooperatıve Educatıon and Students Wıth Dısabılıtıes J Studıes in Technıcal Careers, 15(2) 29 Eylül 2004, http//staff Washington edu/sherylb/jstc 95 html
  • Çuhadaroğlu F (1989) Üniversite Gençliğinde Kimlik Bocalamaları Üniversite Gençliğinde Uyum Sorunlar Sempozyumu Bilimsel Çalışmaları Ankara Bılkent Üniversitesi, s 35-39
  • Dökmen, ZY (2000) Engellilere Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği (Bildin) XI Ulusal Psikoloji Kongresi, 20-22 Eylül 2000, Ege Üniversitesi, İzmir
  • Ekşi A (1982) Gençlerimiz ve Sorunları İstanbul İstanbul Üniversitesi Yayınları, no 2790
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA55RU44CS
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Y.zehra Dökmen Bu kişi benim

T.şennur Kışlak Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2004
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2004
Yayımlandığı Sayı Yıl 2004 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Dökmen, Y., & Kışlak, T. (2004). ENGELLİ OLAN VE OLMAYAN ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN DEMOGRAFİK VE PSİKOLOJİK ÖZELLİKLERİ İLE SORUNLARININ KARŞILAŞTIRILMASI. Kriz Dergisi, 12(2). https://doi.org/10.1501/Kriz_0000000207