Puberty is the morotorium betvveen childhood
and adulthood periods. H includes both
development and growth. An adolescent should
have a notable identity with the dififerentiated
individualization by the and of this period. The
forced experiences of puberty is on the selection
of any kinds of profession to be built up
valves systems and life philosophy. Young's
have experienced some kinds of conflicts
betvveen to be an independent individualization
and to be an adaptive person. İn this condition
puberty is a kind of reconciliation period. The
developmental crisis of youngs have generally
accented vvith conflict with parents, unsuccessfuly ness in school, their peer relation and the
problems with thenselves. The need of belonging
to a groups leads young's to join subcultures
groups. İn this study, presented crisis intervention
program on an adolescent with developmental
crisis and his/her family.
Ergenlik çocukluk ve yetişkinlik arasında bir
moratoryumdur. Ergenlik değişim ve büyümeyi
içine alır. Bu dönem bittiğinde ergen belli bir
kimliğe sahip bireyselleşmiş ve ayrışmış bir
birey olmalıdır. Bu dönemin zorlayıcı deneyimleri
meslek seçimi, değerler sisteminin ve yaşam
felsefesinin oluşturulması ve yakın ilişkiler
kurma konusunda yaşanır. Gençler bu evrede
özerk bir birey olmakla, toplumun uyumlu bir
üyesi olmayı bağdaştırma durumundadır.
Gençlerin gelişimsel yaşam krizleri genellikle
ana-baba ile yaşanan çatışmalar, okulda
yaşanan başarısızlıklar, kendi cinsinden ve
karşı cinsten yaşıtlarıyla ilişkide çıkan sorunlarla
oluşur. Gençler için özellikle bir grubun üyesi
olma gereksinimi, dışlanma korkusuyla bazı alt
kültür gruplarına katılmasına yol açar. Bu
çalışmada gelişimsel yaşam krizi yaşayan bir ergen ve ailesiyle yürütülen tedavi programı
sunulmuştur.
Diğer ID | JA92BV65JE |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2004 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2004 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2004 Cilt: 12 Sayı: 1 |