Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HALKLA İLİŞKİLER LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI

Yıl 2018, Sayı: 1, 88 - 103, 28.12.2018

Öz

Bu çalışmada Uşak Üniversitesi
İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Reklamcılık Bölümü birinci ve dördüncü
sınıfında okuyan öğ
rencilerde toplumsal cinsiyet algısına
yönelik tutumların saptanması ve toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumu
yordayan değ
işkenlerin araştırılması
amaçlanmı
ştır. Çalışmanın amacını gerçekleştirmek için 146 halkla ilişkiler
lisans öğrencisinden yapılandırılmış soru formu ile veri toplanmıştır.
Halkla
ilişkiler öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlarını
belirlemek için ortalama puanlar; cinsiyete ve sınıfa göre farklılıkları tespit
etmek için ise bağımsız örneklem t-testi; tutumları oluşturan yordayıcıları
belirlemek için regresyon analizi kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlar, halkla
ilişkiler öğrencilerinin genel olarak toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin
eşitlikçi bir tutum içerisinde olduğunu göstermiştir. Sınıflar arasındaki farklar
toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumların eğitimle eşitlikçi bir tutuma
değiştiğini ortaya koymuştur. Tutumların oluşumunda en önemli yordayıcının
cinsiyet olduğu belirlenmiştir. Halkla ilişkiler eğ
itim
müfredatı toplumsal cinsiyet eşitliği yönünde tutumlar oluşturacak biçimde
yapılandırılmalıdır.

Kaynakça

  • Andersen, G. E.(2011). Tamamlanmamış Devrim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Algılar ve Psikolojik İyi Oluş.Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ataman, H. (2009). LGBTT Hakları İnsan Haklarıdır.Ankara: İnsan Hakları Gündemi Derneği Yayını.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydın, B. O, & Gürbüz, S. (2018). Türkiye’de Kadınların Karşılaştığı Sorunlar ve Köprü Ağ Analizi Yöntemiyle İncelenmesi.Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,6(4), 579–586.
  • Aydın, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısı: Hacettepe Üniversitesi Mühendislik ve Edebiyat Fakültesi Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Aydın, M., Bekar, E.Ö., Gören Yılmaz, Ş., ve Sungur, M. A. (2016).Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi,16, 223-42.
  • Bacacı Varoğlu, D. (2001). Örgütsel Yaşamda Toplumsal Cinsiyet Rolleri (Der. S. Güney). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cangöz, İ. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı ve Cinsiyetçi Şiddetle İlgili Görüşleri.Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 19, 41-64.
  • Çetin, D. ve Bilir Güler, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Liderlik Kavramını Algılama Biçimleri.Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 47-54.
  • Direk, N.ve Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar.DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31(3), 121-128.
  • Dökmen, Y. Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Y. Z. (2015). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Elmasoğlu, K. (2015). Halkla İlişkiler Alanında Cinsiyet Ayrımcılığına İlişkin Öğrencilerin Tutumları.Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9, 58-77.
  • Eroğlu, F. ve İrdem, Ş. (2016). Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı ve Yönetim Kademelerindeki Yansımaları.Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 3(2), 11-35.
  • Esen, Y. (2013). Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet Duyarlılığını Geliştirme Amaçlı Bir Çalışma.Eğitim ve Bilim,38, 280-295.
  • Esen, E. Soylu, Y.,Siyez, D.M., ve Demirgürz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi.E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • Kaypakoğlu, S. (2004).Toplumsal Cinsiyet ve İletişim. İstanbul: Naos.
  • Önder, R.Ö., Yalçın Saba, A., ve Göktaş, B. (2013). Sağlık Kurumları Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları.Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1-2-3), 55-78.
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi. Sosyoloji Konferansları-2, No:48, 1-18.
  • Özen, Ş. (1998). Türkiye’de Kadın ve Erkek Kamu Yöneticilerinin Yönetim Tarzı Açısından Farklılaşması ve Eril Erkek- DişilKadın Varsayımının Geçerliliği, Çiftçi, O. (Ed.), 20. Yüzyılın sonunda kadınlar ve gelecek (217-236). Ankara: TODAİE.
  • Pınar, G., Taşkın, L., ve Eroğlu, K. (2008).Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları.Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 47-57.
  • Sancar S., Acuner, S., Üstün İ., ve Bora, A. (2006). Cinsiyet Eşitsizliği Bir Kadın Sorunu Değil Toplumun Sorunudur, UNDP-kalkınma ve Demokratikleşme Projelerinde Cinsiyet Eşitliği Hedefinin Gözetilmesi Eğitimi. İstanbul: UNDP.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal Cinsiyet. Gültekin, L. vd. (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları(27-32). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Savcı, İ. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Teknoloji.Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 54(1), 123-142.
  • Savran, A. G. ve Demiryontan, T. N. (2016). Kadının Görünmeyen Emeği. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Selçuk, F. Ü. ve Tuzlukaya, Ş. E. (2013). Çalışma Yaşamı ve Kadın. Gültekin, L. vd. (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları(4-16). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using MultivariateStatistics (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Tanyıldızı, N.İ. (2011). Türkiye’de Halkla İlişkiler Mesleğinde Kadın. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 75-81.
  • Topuz, C. ve Yıldızbaş, F. (2014). The Examination of Graduate Students Gender Roles in Relation With Demographics. Procedia- Social and BehavioralSciences, 159, 565-569.
  • Varol, S.Z., Çiçeklioğlu, M., ve Taner, Ş. (2016). Bir Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algı Düzeyi ve İlişkiliFaktörlerin Değerlendirilmesi.Ege Tıp Dergisi, 55(3), 122-128.
  • Verdonk, P., Benschop, Y.W.M., De Haes Hanneke C.J.M., ve Lagro-Janssen T. L.M. (2008). Medical Students’ Gender Awareness. Construction of the NijmegenGender Awareness in Medicine Scale (N-GAMS), Sex Roles, 58, 222-234.
  • Yalçın, H., Arslan Kılıçoğlu, E., ve Acar, A. (2017). Gençlerin Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 853-865.
  • Yıldız, E. ve Keçeci, O. (2016). Ege Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları.Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 986-998.
  • Zeybekoğlu Dündar, Ö. (2012). Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Televizyon Reklamlarına Yansıması. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 5(1), 121-136.
  • Zeyneloğlu S. ve Terzioğlu, F. (2011). Development and Psychometric Properties Gender Roles Attitude Scale. H U Journal of Education, 40, 409-420.
Yıl 2018, Sayı: 1, 88 - 103, 28.12.2018

Öz

Kaynakça

  • Andersen, G. E.(2011). Tamamlanmamış Devrim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Arıcı, F. (2011). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Algılar ve Psikolojik İyi Oluş.Yüksek lisans tezi.Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Ataman, H. (2009). LGBTT Hakları İnsan Haklarıdır.Ankara: İnsan Hakları Gündemi Derneği Yayını.
  • Atış, F. (2010). Ebelik/Hemşirelik 1. ve 4. Sınıf Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumlarının Belirlenmesi. Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aydın, B. O, & Gürbüz, S. (2018). Türkiye’de Kadınların Karşılaştığı Sorunlar ve Köprü Ağ Analizi Yöntemiyle İncelenmesi.Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi,6(4), 579–586.
  • Aydın, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Algısı: Hacettepe Üniversitesi Mühendislik ve Edebiyat Fakültesi Örneği. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Aydın, M., Bekar, E.Ö., Gören Yılmaz, Ş., ve Sungur, M. A. (2016).Hemşirelik Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü̈ Dergisi,16, 223-42.
  • Bacacı Varoğlu, D. (2001). Örgütsel Yaşamda Toplumsal Cinsiyet Rolleri (Der. S. Güney). İstanbul: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Cangöz, İ. (2013). İletişim Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Farkındalığı ve Cinsiyetçi Şiddetle İlgili Görüşleri.Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 19, 41-64.
  • Çetin, D. ve Bilir Güler, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Çerçevesinde Liderlik Kavramını Algılama Biçimleri.Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 47-54.
  • Direk, N.ve Irmak, B. (2017). Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Rollerine Yönelik Tutumlar.DEÜ Tıp Fakültesi Dergisi, 31(3), 121-128.
  • Dökmen, Y. Z. (2004). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Y. Z. (2015). Toplumsal Cinsiyet Sosyal Psikolojik Açıklamalar. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Elmasoğlu, K. (2015). Halkla İlişkiler Alanında Cinsiyet Ayrımcılığına İlişkin Öğrencilerin Tutumları.Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 9, 58-77.
  • Eroğlu, F. ve İrdem, Ş. (2016). Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı ve Yönetim Kademelerindeki Yansımaları.Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 3(2), 11-35.
  • Esen, Y. (2013). Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitiminde Toplumsal Cinsiyet Duyarlılığını Geliştirme Amaçlı Bir Çalışma.Eğitim ve Bilim,38, 280-295.
  • Esen, E. Soylu, Y.,Siyez, D.M., ve Demirgürz, G. (2017). Üniversite Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algısının Toplumsal Cinsiyet Rolü ve Cinsiyet Değişkenlerine Göre İncelenmesi.E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 8(1), 46-63.
  • Kaypakoğlu, S. (2004).Toplumsal Cinsiyet ve İletişim. İstanbul: Naos.
  • Önder, R.Ö., Yalçın Saba, A., ve Göktaş, B. (2013). Sağlık Kurumları Yöneticiliği Bölümü Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları.Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(1-2-3), 55-78.
  • Öngen, B. ve Aytaç, S. (2013). Üniversite Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları ve Yaşam Değerleri İlişkisi. Sosyoloji Konferansları-2, No:48, 1-18.
  • Özen, Ş. (1998). Türkiye’de Kadın ve Erkek Kamu Yöneticilerinin Yönetim Tarzı Açısından Farklılaşması ve Eril Erkek- DişilKadın Varsayımının Geçerliliği, Çiftçi, O. (Ed.), 20. Yüzyılın sonunda kadınlar ve gelecek (217-236). Ankara: TODAİE.
  • Pınar, G., Taşkın, L., ve Eroğlu, K. (2008).Başkent Üniversitesi Öğrenci Yurdunda Kalan Gençlerin Toplumsal Cinsiyet Rol Kalıplarına İlişkin Tutumları.Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Dergisi, 47-57.
  • Sancar S., Acuner, S., Üstün İ., ve Bora, A. (2006). Cinsiyet Eşitsizliği Bir Kadın Sorunu Değil Toplumun Sorunudur, UNDP-kalkınma ve Demokratikleşme Projelerinde Cinsiyet Eşitliği Hedefinin Gözetilmesi Eğitimi. İstanbul: UNDP.
  • Saraç, S. (2013). Toplumsal Cinsiyet. Gültekin, L. vd. (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları(27-32). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Savcı, İ. (1999). Toplumsal Cinsiyet ve Teknoloji.Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 54(1), 123-142.
  • Savran, A. G. ve Demiryontan, T. N. (2016). Kadının Görünmeyen Emeği. İstanbul: Yordam Kitap.
  • Selçuk, F. Ü. ve Tuzlukaya, Ş. E. (2013). Çalışma Yaşamı ve Kadın. Gültekin, L. vd. (Ed.), Toplumsal Cinsiyet ve Yansımaları(4-16). Ankara: Atılım Üniversitesi Yayınları.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2012). Using MultivariateStatistics (6th ed.). New Jersey: Pearson.
  • Tanyıldızı, N.İ. (2011). Türkiye’de Halkla İlişkiler Mesleğinde Kadın. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 13(20), 75-81.
  • Topuz, C. ve Yıldızbaş, F. (2014). The Examination of Graduate Students Gender Roles in Relation With Demographics. Procedia- Social and BehavioralSciences, 159, 565-569.
  • Varol, S.Z., Çiçeklioğlu, M., ve Taner, Ş. (2016). Bir Tıp Fakültesi Birinci Sınıf Öğrencilerinde Toplumsal Cinsiyet Algı Düzeyi ve İlişkiliFaktörlerin Değerlendirilmesi.Ege Tıp Dergisi, 55(3), 122-128.
  • Verdonk, P., Benschop, Y.W.M., De Haes Hanneke C.J.M., ve Lagro-Janssen T. L.M. (2008). Medical Students’ Gender Awareness. Construction of the NijmegenGender Awareness in Medicine Scale (N-GAMS), Sex Roles, 58, 222-234.
  • Yalçın, H., Arslan Kılıçoğlu, E., ve Acar, A. (2017). Gençlerin Evlilik ve Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Tutumları. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(52), 853-865.
  • Yıldız, E. ve Keçeci, O. (2016). Ege Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Toplumsal Cinsiyet Rollerine İlişkin Bakış Açıları.Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 9(47), 986-998.
  • Zeybekoğlu Dündar, Ö. (2012). Toplumsal Cinsiyet Rollerinin Televizyon Reklamlarına Yansıması. Felsefe ve Toplumsal Bilimlerde Diyaloglar, 5(1), 121-136.
  • Zeyneloğlu S. ve Terzioğlu, F. (2011). Development and Psychometric Properties Gender Roles Attitude Scale. H U Journal of Education, 40, 409-420.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Bayram Oğuz Aydın 0000-0003-2061-1688

Özlem Duğan 0000-0001-9028-7989

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 21 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, B. O., & Duğan, Ö. (2018). HALKLA İLİŞKİLER LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİNE YÖNELİK TUTUMLARI. Konya Sanat(1), 88-103.

Necmettin Erbakan Üniversitesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi
Adres: Köyceğiz Yerleşkesi Güzel Sanatlar ve Mimarlık Fakültesi Dekanlığı, Köyceğiz Mah., Demeç Sok., No:39/2 Meram /KONYA • E-posta: konyasanat@erbakan.edu.tr
Konya Sanat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.
e-ISSN: 2667-789X


20062         18001